Gå til innhold

vannkjøling for XP1800+ til rundt 1500-2000kr - hvilket syst


Anbefalte innlegg

Jeg holder for øyeblikket på med å planlegge en ny maskin som jeg tenkte skulle gå på vannkjølig for en gangs skyld, både for lavere lyd og høyere O/C muligheter...

 

Problemet er at jeg har lite til ingen peiling på vannkjølig enda, og de få testene som er å finne på overklokking.no er på så forskjellig CPU'er og er med og uten peltier slik at det i praksis ikke sier meg så mye om hva som er lurest å kjøpe.

 

Jeg trenger en anbefalig på et vannkjølingssystem til rundt 1500-2000kr eventuelt rett over 2000 hvis systemet inkluderer peltier.

 

Jeg vet heller ikke så mye om hvor mye du tjener på et peltier-element i temperatur, og om du må ha en ekstra strømforsyning til det (det har jeg liggende forresten, så det er no prob).

 

Hittil er det eneste aktuelle systemet jeg har sett på vært den pakken overklokking.no satt sammen fra microplex til ca 2000kr (heavy vannkjøling uten peltier).

 

Jeg vil gjerne høre forslag og anbefaling fra de som allerede bruker vannkjøling, og de som har peil på det =) Jeg er alltid ute etter å lære nye ting, og når jeg først skal investere i et såpass dyrt kjølesystem (halve poenget er jo at jeg kan bruke det i min neste maskin også) er det jo greit å få det heftigste du kan for pengene.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Løftehøyden på pumpa får du oppgitt hos produsenten, men jeg tror den er kraftig nok.

 

Selv er jeg også på utkikk etter fornuftige vannkjølingsløsninger, men er en smule nervøs for å blande vann inn i et kabinett med deler til vel 35k..

 

Synspunkter på dette, anyone?

 

Er like nevenyttig som en epileptisk elefant, så selvbygging er nok ikke med i bildet...

 

Sendte en mail til microplex, og de mente at kljølinga holdt til 2x MP1800 og chipset. RAM og GPU kunne også kjøles med dette.

 

Lurer også på om størrelsen på strømforsyninga bør økes... Har en 440W'er fra microplex i tankene.

 

(OK! litt mye reklame for Microplex, kanskje, men de har endel feite og kvalitetsmessig bra produkter)

Lenke til kommentar

Pumpa er kraftig nok for meg uhvertfall :smile:

Det er en 10W motor i den, står på pakken at den skal kunne pumpe opptil 800 liter i timen, og 1,6 meter høyt. Men jeg tror ikke det renner mye vann gjennom røra i den høyden... Må nok ha en kraftigere pumpe for bong vil jeg tro, da må det jo være rimelig bra trykk for at det ikke bare skal renne gjennom dusjhodet. (?)

Men jeg kan anbefale 1stk 79 mod Opel Ascona varmeregister pluss 2stk 120mm papst vifter :smile: Holder vanntempen ca 1-2 grader over lufttemp, er nesten lydløse på 7 volt og slipper å etterfylles...

 

[ Denne Melding var redigert av: CSSSK på 2001-10-24 18:08 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-24 18:06, CSSSK skrev:

Men jeg tror ikke det renner mye vann gjennom røra i den høyden... Må nok ha en kraftigere pumpe for bong vil jeg tro, da må det jo være rimelig bra trykk for at det ikke bare skal renne gjennom dusjhodet. (?)


 

en bong må ikke være så svimlene høy vel. kan vel være brei også

Lenke til kommentar

Jeg tror den vertfall bør være 0,5 meter høy

Dersom pumpa skal kunne pumpe 1,6 meter så skulle det jo funke fint på litt over en halv meter.

 

Det er jo grenser for hvor brei man kan lage en bong. Du må da i så fall få tak i et dusjhode som sprer vannet mye. Egentlig kunne(/burde) vel bongen vært kjegle-forma.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-10-24 21:03, Brugle skrev:

Ville ikke lekt meg alt for mye med vannkjøling hvis man ikke har en praktisk knokkel i kroppen...!! :smile:


 

hehe, alle vanlige brukere ville selvsagt si det, men jeg som har ødelagt de fleste deler som en pc inneholder opp igjennom som følge av uvettig bruk, kan like gjerne fortsette med ting folk syntes er sprøtt...

 

min forige tabbe kostet hdd'en min og DVD'en min livet, litt leking med forsterker inn på strømkretsen mens pc'en var på, og OJ, alle komonentene var døde i begge deler "litt" overbelastning kanskje ??

meeen, whatever, jeg har drevet med pc siden jeg var fire år, noen tabber må du regne med vettu :smile:

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Quote:


On 2001-10-22 22:05, Stigma skrev:

Jeg holder for øyeblikket på med å planlegge en ny maskin som jeg tenkte skulle gå på vannkjølig for en gangs skyld, både for lavere lyd og høyere O/C muligheter...


Problemet er at jeg har lite til ingen peiling på vannkjølig enda, og de få testene som er å finne på overklokking.no er på så forskjellig CPU'er og er med og uten peltier slik at det i praksis ikke sier meg så mye om hva som er lurest å kjøpe.


Jeg trenger en anbefalig på et vannkjølingssystem til rundt 1500-2000kr eventuelt rett over 2000 hvis systemet inkluderer peltier.


Jeg vet heller ikke så mye om hvor mye du tjener på et peltier-element i temperatur, og om du må ha en ekstra strømforsyning til det (det har jeg liggende forresten, så det er no prob).


Hittil er det eneste aktuelle systemet jeg har sett på vært den pakken overklokking.no satt sammen fra microplex til ca 2000kr (heavy vannkjøling uten peltier).


Jeg vil gjerne høre forslag og anbefaling fra de som allerede bruker vannkjøling, og de som har peil på det =) Jeg er alltid ute etter å lære nye ting, og når jeg først skal investere i et såpass dyrt kjølesystem (halve poenget er jo at jeg kan bruke det i min neste maskin også) er det jo greit å få det heftigste du kan for pengene.


-Stigma


 

Kjøp magnum blokka fra 3dfxcool OcShoot kjører en xp1800 på 1830 og en xp1900 på 1850

 

Bilder finner du her http://www.ocshoot.no/ubb/ultimatebb.php?u...ic;f=6;t=000165

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...