Gå til innhold

Ny Maskin - budsjett max 15/17.000


Anbefalte innlegg

Driver å vurderer ny maskin. Så er litt itvil ang hva jeg burde velge. 

 

Har satt ned diverse komponenter fra komplett, å har et budsjekk på si 15k pluss/minus en høvding eller 2. 

 

Maskina kommer hovedsaklig til å bli brukt til gaming. Eksempler på spill: wow, bf1, witcher 3.

 

 

https://www.komplett.no/wishlists/1ffae766-1025-42db-a292-cc2dcccd8d76

 

 

Tilbake meldinger mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Driver å vurderer ny maskin. Så er litt itvil ang hva jeg burde velge. 

 

Har satt ned diverse komponenter fra komplett, å har et budsjekk på si 15k pluss/minus en høvding eller 2. 

 

Maskina kommer hovedsaklig til å bli brukt til gaming. Eksempler på spill: wow, bf1, witcher 3.

 

 

https://www.komplett.no/wishlists/1ffae766-1025-42db-a292-cc2dcccd8d76

 

 

Tilbake meldinger mottas med takk. 

 

Ville ha gått for z270 hovedkort, noe Corsair Vengeance DDR4 LPX 3000MHz. Ellers ser det bra ut. Du kan kjøpe plastidip for å få Corsair brikkene hvite.

Lenke til kommentar

 

Driver å vurderer ny maskin. Så er litt itvil ang hva jeg burde velge. 

 

Har satt ned diverse komponenter fra komplett, å har et budsjekk på si 15k pluss/minus en høvding eller 2. 

 

Maskina kommer hovedsaklig til å bli brukt til gaming. Eksempler på spill: wow, bf1, witcher 3.

 

 

https://www.komplett.no/wishlists/1ffae766-1025-42db-a292-cc2dcccd8d76

 

 

Tilbake meldinger mottas med takk. 

 

Ville ha gått for z270 hovedkort, noe Corsair Vengeance DDR4 LPX 3000MHz. Ellers ser det bra ut. Du kan kjøpe plastidip for å få Corsair brikkene hvite.

 

Aha. Da blir det nok til at jeg bytter til de. Det var ikke mye prisforskjell heller. Så takk skal du ha :)

Lenke til kommentar

 

 

Driver å vurderer ny maskin. Så er litt itvil ang hva jeg burde velge. 

 

Har satt ned diverse komponenter fra komplett, å har et budsjekk på si 15k pluss/minus en høvding eller 2. 

 

Maskina kommer hovedsaklig til å bli brukt til gaming. Eksempler på spill: wow, bf1, witcher 3.

 

 

https://www.komplett.no/wishlists/1ffae766-1025-42db-a292-cc2dcccd8d76

 

 

Tilbake meldinger mottas med takk. 

 

Ville ha gått for z270 hovedkort, noe Corsair Vengeance DDR4 LPX 3000MHz. Ellers ser det bra ut. Du kan kjøpe plastidip for å få Corsair brikkene hvite.

 

Aha. Da blir det nok til at jeg bytter til de. Det var ikke mye prisforskjell heller. Så takk skal du ha :)

 

 

Freesync skjermen du har valgt vil fungere MYE bedre sammen med et RX580 skjermkort..

 

Edit: Dette for eksempel. Ikke bare er det litt raskere enn GTX1060 i gjennomsnitt. Akkurat denne modellen kan du også kople eksterne vifter til. Der RPM styres av last på skjermkortet. Så du kan kople det til kabinettvifter som øker luftgjennomstrømning, eller vifter som båser direkte på skjermkortet for økt effekt når det er last på skjermkortet..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

 

Driver å vurderer ny maskin. Så er litt itvil ang hva jeg burde velge. 

 

Har satt ned diverse komponenter fra komplett, å har et budsjekk på si 15k pluss/minus en høvding eller 2. 

 

Maskina kommer hovedsaklig til å bli brukt til gaming. Eksempler på spill: wow, bf1, witcher 3.

 

 

https://www.komplett.no/wishlists/1ffae766-1025-42db-a292-cc2dcccd8d76

 

 

Tilbake meldinger mottas med takk. 

 

Ville ha gått for z270 hovedkort, noe Corsair Vengeance DDR4 LPX 3000MHz. Ellers ser det bra ut. Du kan kjøpe plastidip for å få Corsair brikkene hvite.

 

Aha. Da blir det nok til at jeg bytter til de. Det var ikke mye prisforskjell heller. Så takk skal du ha :)

 

 

Freesync skjermen du har valgt vil fungere MYE bedre sammen med et RX580 skjermkort..

 

Edit: Dette for eksempel. Ikke bare er det litt raskere enn GTX1060 i gjennomsnitt. Akkurat denne modellen kan du også kople eksterne vifter til. Der RPM styres av last på skjermkortet. Så du kan kople det til kabinettvifter som øker luftgjennomstrømning, eller vifter som båser direkte på skjermkortet for økt effekt når det er last på skjermkortet..

 

Jeg må innrømme at jeg ikke er så glad i amd kort ifra tidligere erfaringer. Har hatt diverse kort opp igjennom. å har stort sett hatt problemer med de. Men de har vel blitt bedre de å :p. Ang skjermen så har jeg også sett på disse Aoc og Samsung skjerm. Jeg kunne selvsakt ha tenkt med en større og bedre skjerm. Men prøver å holde meg til budsjettet :p.

Lenke til kommentar

Vel, min erfaring er at man kan ha gode og dårlige erfaringer med nesten hva som helst. Jeg har lagd en FAQ som du kan se i signaturen min, som kan være grei å ta en titt på angående G-Sync og Freesync.

 

Personlig ser jeg ikke at det har noe for seg å prøve å utrope en vinner av dem. Begge deler gjør det de skal. Men Freesync skjermer har altså en tendens til å være en del billigere enn G-Sync skjermer. Slik at man kommer litt billigere unna totalt sett. G-Sync skjermen du har sett på, er samme skjerm som dette med Freesync. Altså 1200Kr å spare på å gå for Freesync.

 

Jeg vil uansett anbefale deg å gå for en skjerm med enten Freesync eller G-Sync avhengig av merke du velger på skjermkortet. På dette ytelsesnivået er det AMDs som er det billigste alternativet. Men går du opp til GTX1070 ytelse, så har ikke AMD en gang med en hest i racet..

 

Skjerm er også en av de komponentene de fleste sitter med lengst. Så det kan være lurt å gå for noe litt fremtidsrettet. Eller i andre enden av skalaen ta en billigere, og se på den som en midlertidig "vente skjerm". 1080p oppløsning begynner å bli litt lite. Men skjermkortene i prisklassen du ser på, er ikke så veldig glade i mye høyere oppløsning heller..

 

Kikker man på noe slikt som denne, så er det Nvidia som ikke har noen hest i racet. G-Sync skjermen du fant frem er den billigste man får tak i..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Vel, min erfaring er at man kan ha gode og dårlige erfaringer med nesten hva som helst. Jeg har lagd en FAQ som du kan se i signaturen min, som kan være grei å ta en titt på angående G-Sync og Freesync.

 

Personlig ser jeg ikke at det har noe for seg å prøve å utrope en vinner av dem. Begge deler gjør det de skal. Men Freesync skjermer har altså en tendens til å være en del billigere enn G-Sync skjermer. Slik at man kommer litt billigere unna totalt sett. G-Sync skjermen du har sett på, er samme skjerm som dette med Freesync. Altså 1200Kr å spare på å gå for Freesync.

 

Jeg vil uansett anbefale deg å gå for en skjerm med enten Freesync eller G-Sync avhengig av merke du velger på skjermkortet. På dette ytelsesnivået er det AMDs som er det billigste alternativet. Men går du opp til GTX1070 ytelse, så har ikke AMD en gang med en hest i racet..

 

Skjerm er også en av de komponentene de fleste sitter med lengst. Så det kan være lurt å gå for noe litt fremtidsrettet. Eller i andre enden av skalaen ta en billigere, og se på den som en midlertidig "vente skjerm". 1080p oppløsning begynner å bli litt lite. Men skjermkortene i prisklassen du ser på, er ikke så veldig glade i mye høyere oppløsning heller..

 

Kikker man på noe slikt som denne, så er det Nvidia som ikke har noen hest i racet. G-Sync skjermen du fant frem er den billigste man får tak i..

Vet at det er den billigste g-sync skjermen, skulle gjerne hatt en bedre evt større. Men pengene må jo strekke til de også. Men jeg går ut ifra at den gjør det den skal. Går jeg opp til et 1070 kort, så ender jeg på 17k totalt for maskina. Noe jeg syns er litt stivt, men det kan gå. 

 

Edit: Jeg har et 970 kort nå, å etter å ha sett diverse tester så er det ikke mye forskjell på det og et 1060 kort. Så blir litt itvil om jeg da skal gå for et 1070 eller vente med å oppgradere skjermkortet til en senere tid. 

Endret av Wyrmath
Lenke til kommentar

 

Vet at det er den billigste g-sync skjermen, skulle gjerne hatt en bedre evt større. Men pengene må jo strekke til de også. Men jeg går ut ifra at den gjør det den skal. Går jeg opp til et 1070 kort, så ender jeg på 17k totalt for maskina. Noe jeg syns er litt stivt, men det kan gå. 

 

Edit: Jeg har et 970 kort nå, å etter å ha sett diverse tester så er det ikke mye forskjell på det og et 1060 kort. Så blir litt itvil om jeg da skal gå for et 1070 eller vente med å oppgradere skjermkortet til en senere tid. 

 

 

Nei, 1060 blir ikke rare oppgraderingen fra et 970. Om du kan beholde det gamle skjermkortet. Så vil du få mye mer ut av det med en G-Sync skjerm. Enn du vil få ut av et 1060 uten G-Sync skjerm.

 

Nå kjører de visst litt priskrig eller tilbud på denne G-Sync skjermen. Som gjør den billigst. Og det er nok også en god del bedre skjerm enn AOC'en.

 

Men som jeg sa, så er det kanskje lurt å tenke litt fremover. Så en skjerm med 1440 linjers oppløsning kan være lurt å kikke på. Nå "sparte" du jo nettopp ~3000Kr på skjermkort ved å beholde 970. :p

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

Vet at det er den billigste g-sync skjermen, skulle gjerne hatt en bedre evt større. Men pengene må jo strekke til de også. Men jeg går ut ifra at den gjør det den skal. Går jeg opp til et 1070 kort, så ender jeg på 17k totalt for maskina. Noe jeg syns er litt stivt, men det kan gå. 

 

Edit: Jeg har et 970 kort nå, å etter å ha sett diverse tester så er det ikke mye forskjell på det og et 1060 kort. Så blir litt itvil om jeg da skal gå for et 1070 eller vente med å oppgradere skjermkortet til en senere tid. 

 

 

Nei, 1060 blir ikke rare oppgraderingen fra et 970. Om du kan beholde det gamle skjermkortet. Så vil du få mye mer ut av det med en G-Sync skjerm. Enn du vil få ut av et 1060 uten G-Sync skjerm.

 

Nå kjører de visst litt priskrig eller tilbud på denne G-Sync skjermen. Som gjør den billigst. Og det er nok også en god del bedre skjerm enn AOC'en.

 

Men som jeg sa, så er det kanskje lurt å tenke litt fremover. Så en skjerm med 1440 linjers oppløsning kan være lurt å kikke på. Nå "sparte" du jo nettopp ~3000Kr på skjermkort ved å beholde 970. :p

 

Den skjermen der var jo "litt" billigere på elkjøp en hos komplett :p Så det er jo evt noe å gå for. Hvilken skjerm ville evt du ha valgt til en ok pris? 

Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, 1060 blir ikke rare oppgraderingen fra et 970. Om du kan beholde det gamle skjermkortet. Så vil du få mye mer ut av det med en G-Sync skjerm. Enn du vil få ut av et 1060 uten G-Sync skjerm.

 

Nå kjører de visst litt priskrig eller tilbud på denne G-Sync skjermen. Som gjør den billigst. Og det er nok også en god del bedre skjerm enn AOC'en.

 

Men som jeg sa, så er det kanskje lurt å tenke litt fremover. Så en skjerm med 1440 linjers oppløsning kan være lurt å kikke på. Nå "sparte" du jo nettopp ~3000Kr på skjermkort ved å beholde 970. :p

 

Den skjermen der var jo "litt" billigere på elkjøp en hos komplett :p Så det er jo evt noe å gå for. Hvilken skjerm ville evt du ha valgt til en ok pris? 

 

 

Det kommer litt an på hva du spiller, og hva/hvor mye du prioriterer.

 

Det finnes ingen "perfekt" skjerm i dag. Du kan finne en som er best til CS:GO, og en annen som er best til bildebehandling. En tredje er best til film, og en fjerde er best til RPG. Du finner ikke en skjerm som er best på alle disse 4 eksemplene..

 

Jeg så første valget ditt av skjerm var en 27". Det er ikke størrelsen "proffene" bruker i CS:GO. De foretrekker 24". Det kan ha med fokus plan og gjøre, og/eller vandre avstand for øynene. Altså er kanskje 24" et kompromiss der du som spiller slipper å vente på at øynene skal rekke å fokusere etter at øynene dine har beveget på seg. Fordi de allerede er fokusert. Samt du sparer verdifulle ms på at øynene trenger ikke vandre like langt som på en større skjerm.

 

Liker du derimot å spille Witcher 3, og lene deg tilbake med en XBOX kontroller, så endres jo prioriteringene igjen. Det samme om du ønsker så god grafikk som mulig med masse detaljer..

 

Det kan innimellom dukke opp kjøp/tilbud som er så bra at man bare slå til da. Men akkurat for øyeblikket vet jeg ikke om noe slikt. Kan du derimot vente, og bruke en gammel monitor en stund. Så kan det være lurt..

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei, 1060 blir ikke rare oppgraderingen fra et 970. Om du kan beholde det gamle skjermkortet. Så vil du få mye mer ut av det med en G-Sync skjerm. Enn du vil få ut av et 1060 uten G-Sync skjerm.

 

Nå kjører de visst litt priskrig eller tilbud på denne G-Sync skjermen. Som gjør den billigst. Og det er nok også en god del bedre skjerm enn AOC'en.

 

Men som jeg sa, så er det kanskje lurt å tenke litt fremover. Så en skjerm med 1440 linjers oppløsning kan være lurt å kikke på. Nå "sparte" du jo nettopp ~3000Kr på skjermkort ved å beholde 970. :p

 

Den skjermen der var jo "litt" billigere på elkjøp en hos komplett :p Så det er jo evt noe å gå for. Hvilken skjerm ville evt du ha valgt til en ok pris? 

 

 

Det kommer litt an på hva du spiller, og hva/hvor mye du prioriterer.

 

Det finnes ingen "perfekt" skjerm i dag. Du kan finne en som er best til CS:GO, og en annen som er best til bildebehandling. En tredje er best til film, og en fjerde er best til RPG. Du finner ikke en skjerm som er best på alle disse 4 eksemplene..

 

Jeg så første valget ditt av skjerm var en 27". Det er ikke størrelsen "proffene" bruker i CS:GO. De foretrekker 24". Det kan ha med fokus plan og gjøre, og/eller vandre avstand for øynene. Altså er kanskje 24" et kompromiss der du som spiller slipper å vente på at øynene skal rekke å fokusere etter at øynene dine har beveget på seg. Fordi de allerede er fokusert. Samt du sparer verdifulle ms på at øynene trenger ikke vandre like langt som på en større skjerm.

 

Liker du derimot å spille Witcher 3, og lene deg tilbake med en XBOX kontroller, så endres jo prioriteringene igjen. Det samme om du ønsker så god grafikk som mulig med masse detaljer..

 

Det kan innimellom dukke opp kjøp/tilbud som er så bra at man bare slå til da. Men akkurat for øyeblikket vet jeg ikke om noe slikt. Kan du derimot vente, og bruke en gammel monitor en stund. Så kan det være lurt..

 

Aha skjønner. Har ikke spilt cs siden verden var ung haha. The witcher derimot er jeg veldig glad. Spiller for det meste wow (on and off) bf1, witcher, mass effect, path of exile for å nevne noen. Jeg er veldig glad i å ha 2 skjermer når jeg f,eks spiller wow eller spill man bare kan sitte å dille i mens jeg har en film/serie på den andre skjermen. Men den ene skjermen min tok kvelden for noen mnd'er siden. Det var en billig benq til 1300kr, så ikke noe stort tap, den hadde gjort sitt. Den var vel rundt 4år gammel. 

 

Jeg vurderer den Asus skjermen du linket til. evt kanskje gå for noe litt dyrer, ser for meg noe mellom 3-5k. Har ikke lyst til å bruke så mye mer i første omgang. Da oppgraderer jeg heller til en bedre til f.eks neste år da jeg også kjøper nytt skjermkort. 

Lenke til kommentar

Jeg tror nok den Asus skjermen jeg linker til er et veldig godt alternativ i størrelsen og prisklassen. Også med tanke på hva slags skjermkort du skal bruke med den. Du får 24" skjermer med 1440p også til ~5K. Men de er jo nesten dobbelt så tunge å drive for skjermkortet. Samt, jeg synes 24" blir litt smått til "kose" spilling. Skal vi merkbart over dette, som 27" i 1440p så snakker vi om 7K pluss. i denne klassen har jeg sett CDON kjører en skjerm på tilbud til 5K innimellom. Det er jo da nesten for "løp og kjøp" pris å regne. Men sist gang var nokså nylig, så du risikerer å måtte vente litt på neste gang...

Lenke til kommentar

Jeg tror nok den Asus skjermen jeg linker til er et veldig godt alternativ i størrelsen og prisklassen. Også med tanke på hva slags skjermkort du skal bruke med den. Du får 24" skjermer med 1440p også til ~5K. Men de er jo nesten dobbelt så tunge å drive for skjermkortet. Samt, jeg synes 24" blir litt smått til "kose" spilling. Skal vi merkbart over dette, som 27" i 1440p så snakker vi om 7K pluss. i denne klassen har jeg sett CDON kjører en skjerm på tilbud til 5K innimellom. Det er jo da nesten for "løp og kjøp" pris å regne. Men sist gang var nokså nylig, så du risikerer å måtte vente litt på neste gang...

Da blir det nok til at jeg går for den Asus skjermen, inntil videre i alle fall. Da det kan komme noen gode tilbud når jeg skal kjøpe maskinen. Må vente til feriepengene tikker inn på konto. 

 

Men takk for mange gode svar. Det har blitt noen endringer som har gjort maskina billigere, som er en bonus. Å har ingen problemer med å vente et år på å oppgradere skjerm og skjermkort ytterligere. 

 

Jeg vil nok også se stor forandring på den asus skjermen, siden jeg sitter på en annen billig benq skjer :p

Endret av Wyrmath
Lenke til kommentar

Om du ser på pris statistikk for Asus skjermen. Så ser du at dette er "Black friday" pris, og at den aldri har vært på tilbud til denne prisen mer enn i en uke før. Så jeg ville nok ikke ventet med å kjøpe for lenge om du har bestemt deg for denne modellen. Bedre å benytte angreretten om det skulle dukke opp bedre tilbud i ettertid..

Hmm Du er inne på noe der, for holde øynene åpne i løpet av uke å se om den fortsatt er på tilbud når lønna kommer. Visst ikke så venter jeg å ser hva som evt er på tilbud når feriepengene kommer. i værste fall så må jeg ut med litt extra, eller så for jeg undersøke etter en annen skjerm. 

Lenke til kommentar

Helt enig med flere her, oppgradere fra 970 til f.eks 1060 er omtrent penger ut vinduet. Behold heller 970 per i dag og legg mere penger i skjerm og PSU ville jeg sagt. PSU du har valgt er litt av det svake slaget, EVGA har mye bra PSU's, men den der var nok ikke en av de. Anbefaler heller EVGA Supenova 650 G3, mye bedre samt denne vil holde mye lenger.

Og som tidligere nevnt, bytt fra H270 til Z270 hovedkort så har du og mye mer og gå på fremover :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De "nye" er til Intels HEDT platform. Tidligere har man på en måte valgt HEDT for andre oppgaver enn spilling, men siden den er så kraftig har den selvfølgelig vært svært godt egnet til dette også. Spesielt når det kommer til oppgaver som drar nytte av flere CPU kjerner. Og det at den er så kraftig har også gjort at man kan "leve" med samme maskinvare lenger.

 

Men tradisjonelt har spill vært avhengig av så høy enkelt tråd ytelse som mulig for å yte så bra som mulig. Og der har HEDT prosessorene hatt en liten Akilles hæl. Flere kjerner har grunnet varme gjort det vanskeligere å nå de høye frekvensene man kan nå med prosessorene med lavere kjerne antall. Men også det at HEDT tradisjonelt har ligget en generasjon bak main stream platformen. Intels filosofi har sannsynligvis vært at HEDT kundene er nær, eller er, proff brukere. Noe som stiller krav til platformens stabilitet. Så da har ikke helt nye prosessor arkitekturer vært aktuelle å bruke. Ettersom man ikke vet noe om stabiliteten før etter en stund (de fleste HEDT CPU'ene har en "tvilling" i Xeon familien). Dermed ligger arkitekturen i main stream platformen et lite hakk lenger foran. Så med både bedre ytelse per Hz, og høyere frekvens på toppen av det igjen. Så har main stream platformen hatt en fordel når det kommer til spill. Ihvertfall så lenge man bare har ett skjermkort. Og spillene ikke har dratt nytte av den overlegne minnebåndbredden man får med 4 minnekanaler.

 

Nå har den nye HEDT platformen tatt igjen mainstream platformen. I det den bruker samme arkitektur, og med nye turbo moduser når like høy frekvens i en og to enkelt kjerner. Men fremdeles har fordelen med høyere kjerne antall, og høyere minnebåndbredde. "Proff" brukerne trenger altså ikke lenger ofre spill ytelse når de velger HEDT platformen.

 

Er det verdt det? Det må jo være opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg vurderer nå å gå for en enten X299 platform med en intel CPU. Eller en AMD med Treadripper til høsten. Da vet vi hvilke platformer/CPU'er som gir mest bang for buck. Om jeg ender med å gjøre dette til høsten, så vil jeg ha hatt min nåværende HEDT platform i litt over 3 år, mens den forrige varte meg i 5 år med bare 2 skjermkort som "nødvendig" oppgradering i den perioden. Selv om de er dyre i innkjøp gir det ganske lav kostnad sett over lenger tid. Og man begynner jo tross alt på "topp".

 

Jeg tror Intels neste oppdaterte arkitektur kommer til våren. Så det virker litt lenge å vente. Ellers ut fra budsjettet ditt vil jeg si at det kanskje er litt mer fornuftig å gå for en 7700K for deg. Men har du råd og tålmodighet tror jeg ikke jeg kommer til å råde noen med det første til å ikke gå for HEDT, med mindre du bare skal spille kabal og stalke eks damer på facebook da. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...