Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei. 

Kom opp i psykologi jeg også, og er veldig usikker på hva en skal forberede seg på og hvilke teorier det er lurt å dra inn i besvarelsen. 

Synes at årene før har temaene vært mye enklere, samtidig som at dette er et veldig aktuelt tema i dag. 

Skrevet (endret)

Heihei!

Kom opp i psykologi 2 jeg også :)
 

Mobbing, spiseforstyrrelser, det at man har flere valgmuligheter nå for tiden, sosiale medier, rusmidler, søken etter godkjennelse og bekreftelse, forventinger og prestasjonsangst; mestringsglede og ytelsestvang, sosialiseringsprosess, forskjellen mellom normal og nevrotisk perfeksjonisme, introvert/ekstrovert, typisk skjønnsroller; (mannen må se mannlig ut og kvinnen må ha former), hvordan selvbilde dannes osv.

 

Anbefaler å ha psykologi 1 boka til stede, med tanke på at de fleste teorier står i denne boka; maslows pyramide, forsvarsmekanismer, erikson identitet/rolleforvirring, kognitive skjemaer, utviklingskriser, stimulus generalisering innenfor mobbing osv.

Endret av aseska
  • Liker 1
Skrevet

Hei, jeg kom også opp i Psykologi 2 :) Jeg tenker dette er et veldig relevant og interessant tema. Hva slags teorier og teoretikere vil dere si passer til temaet? 

Skrevet

Jeg tenker at kapittel 13 og 6 er hovedkapittel. Og at kapittel 11 om massekommunikasjon også kan være viktig. Teoretikerene i sosial psykologi, utviklingspsykologi og personligdomspsykologi er nok relevant. 

  • Liker 1
Skrevet

Sosialiseringen på ungdom i dagens samfunn foregår for det meste gjennom en skjerm, satt på spissen(Tertiærsosialisering).

Massemedier påvirker sosialiseringen vår. Ungdommen i tenåringsårene er veldig utsatt, man skal finne sin egen identitet, hvem er jeg(selvbilde). En har ulike behov, typisk å sammenligne seg selv med sine venner(en vil ikke skille seg ut). teorier som --> Sosial sammenligningsteori, og sosial sammenligning og selvfølelse.

 

Hvordan vi får holdninger- gjennom sosialiseringsagenter som foreldre, venner spesielt for ungdom.

Skrevet

Jeg tenker at kapittel 13 og 6 er hovedkapittel. Og at kapittel 11 om massekommunikasjon også kan være viktig. Teoretikerene i sosial psykologi, utviklingspsykologi og personligdomspsykologi er nok relevant. 

Hvilken lærebok har du? vi har Cappelen damm, 2016 version psykologi mennesket i gruppe og samfunn.

 

Hvilket kapittel er nr 6 hos deg?

Skrevet

 

Jeg tenker at kapittel 13 og 6 er hovedkapittel. Og at kapittel 11 om massekommunikasjon også kan være viktig. Teoretikerene i sosial psykologi, utviklingspsykologi og personligdomspsykologi er nok relevant. 

Hvilken lærebok har du? vi har Cappelen damm, 2016 version psykologi mennesket i gruppe og samfunn.

 

Hvilket kapittel er nr 6 hos deg?

 

Jeg har 2011.. kapittel 6 er Roller og holdninger

Skrevet

 

 

Jeg tenker at kapittel 13 og 6 er hovedkapittel. Og at kapittel 11 om massekommunikasjon også kan være viktig. Teoretikerene i sosial psykologi, utviklingspsykologi og personligdomspsykologi er nok relevant. 

Hvilken lærebok har du? vi har Cappelen damm, 2016 version psykologi mennesket i gruppe og samfunn.

 

Hvilket kapittel er nr 6 hos deg?

 

Jeg har 2011.. kapittel 6 er Roller og holdninger

 

åja, skjønner. Hvordan tenker dere det kan være relevant å trekke inn temaet holdning innenfor kroppsbilde? Sånn at våre holdninger blir påvirket av feks sosiale medier?

Skrevet

 

 

 

Jeg tenker at kapittel 13 og 6 er hovedkapittel. Og at kapittel 11 om massekommunikasjon også kan være viktig. Teoretikerene i sosial psykologi, utviklingspsykologi og personligdomspsykologi er nok relevant. 

Hvilken lærebok har du? vi har Cappelen damm, 2016 version psykologi mennesket i gruppe og samfunn.

 

Hvilket kapittel er nr 6 hos deg?

 

Jeg har 2011.. kapittel 6 er Roller og holdninger

 

åja, skjønner. Hvordan tenker dere det kan være relevant å trekke inn temaet holdning innenfor kroppsbilde? Sånn at våre holdninger blir påvirket av feks sosiale medier?

 

Holdningene våre blir påvirket og utviklet gjennom alle erfaringene vi gjør i ulike sosiale sammenhenger. Man får et nytt og annet grunnlag for de holdningene vi har. I oppveksten blir vi påvirket av massemedia, film, tv, nettet osv. dette kommer og til inntrykk og erfaringer frå venner. I grupper som blir utsette for sterkt press (fks. kroppspress)  kan vi se imitasjon (etterligning) og identifikasjon (det å føle seg lik som noen). Dette kan vi knytte modellæring opp til, da vi observerer personer og hendinger, og tar etter det vi ser. Barn gjør dette mest, men også unge og voksne tar etter holdningene hos andre.

  • Liker 3
Skrevet (endret)

Det er nok sannsynlig at temaet spiseforstyrrelser kommer opp...

Dersom det er tilfellet tenker jeg at Freuds psykodynamiske teori er sentralt, i tillegg til Erikssons utviklingsfaser og Meads speilingsteori.

 

Generelt sett er det nok et poeng å knytte sammen ulike teorier i drøftingen og gjerne bruke forskningseksempler (se forskning.no), da det er noe som kan trekke opp veldig

Endret av Kikkie
Skrevet (endret)

Her er noen emner å sette seg inn i:
Mestring/Mestringsfølelse

Problemløsing

George Herbert Mead: Speilingsteori

Sigmund Freud: Psykodynamisk Teori (ego internaliseres i superego = ikke-veltrent kropp fører til dårlig samvittighet)

Konformitet og konformitetspress

Sosiale medier og massekommunikasjon

Digital mobbing

Spiseforstyrrelser

Holdningstrekanten

Leon Festinger: Kognitiv Dissonans

Fritz Heider: Balanseteorien

Solomon Asch: Konformitetseksperiment

Abraham Maslow: Behovspyramiden (nivå 3: tilhørighet nivå 4: anerkjennelse)

Erik Homburger Erikson: Identitet/rollekonflikt

Modellæring

Sosialisering, kultur

Generasjon prestasjon - stress

Rolleforventning

Referansegrupper

Psykisk helse

 
Siden vi må definere alle de viktigste fagbegrepene er det lurt å begynne å skrive ting ned nå, så kan du heller klippe og lime når du får vite den nøyaktige oppgaven.
Endret av It'sBurning
  • Liker 3
Skrevet

Hei

 

Jeg lurer på hva kroppsbilde vil si eller hva de mener med det i forhold til holdninger? Kan noen forklare begrepene kroppsbilde og holdninger hver for seg?

 

Takk på forhånd:)

 

Kroppsbilde er hvilke holdninger du har til din egen kropp. Du kan f.eks ha et dårlig kroppsbilde, og da har du altså en negativ holdning til din egen kropp.

Når samfunnet stiller krav til at du skal være tynn eller veltrent, kan dette internaliseres (ego->superego)

Dette betyr at samfunnets krav til hvordan du ser ut blir til dine egne krav til hvordan du skal se ut.

Da har det skjedd en holdningsendring.

Skrevet

Med et så stort fokus på det perfekte kroppsidealet, vil jo også presset bli forsterket blant unge. En kan se forskjeller i holdninger unge har til hverandre feks. hvor du har unge som prøver å oppnå det overordnede målet om å ha den perfekte kroppen, i forhold til unge som vektlegger litt andre verdier som viktigere for deres selvbilde, og selvoppfatning. Slike verdier kan feks være påvirket av ens foreldre, men også hva salg mennesker individet omgås med.

 

Det motsatte kan også gjelde for de unge som har et så stort fokus på kroppen, mange blir påvirket av foreldre i tidlig alder om at utseendet, trening og sunn kosthold er viktig. Holdningene blir dermed overført fra "signifikante andre" til de unge.

Skrevet

 

Hei

 

Jeg lurer på hva kroppsbilde vil si eller hva de mener med det i forhold til holdninger? Kan noen forklare begrepene kroppsbilde og holdninger hver for seg?

 

Takk på forhånd:)

 

Kroppsbilde er hvilke holdninger du har til din egen kropp. Du kan f.eks ha et dårlig kroppsbilde, og da har du altså en negativ holdning til din egen kropp.

Når samfunnet stiller krav til at du skal være tynn eller veltrent, kan dette internaliseres (ego->superego)

Dette betyr at samfunnets krav til hvordan du ser ut blir til dine egne krav til hvordan du skal se ut.

Da har det skjedd en holdningsendring.

 

Kan du drøfte hva som påvirker og endrer våre holdninger?

 

Takk for hjelpen:)

Skrevet

 

 

Hei

 

Jeg lurer på hva kroppsbilde vil si eller hva de mener med det i forhold til holdninger? Kan noen forklare begrepene kroppsbilde og holdninger hver for seg?

 

Takk på forhånd:)

 

Kroppsbilde er hvilke holdninger du har til din egen kropp. Du kan f.eks ha et dårlig kroppsbilde, og da har du altså en negativ holdning til din egen kropp.

Når samfunnet stiller krav til at du skal være tynn eller veltrent, kan dette internaliseres (ego->superego)

Dette betyr at samfunnets krav til hvordan du ser ut blir til dine egne krav til hvordan du skal se ut.

Da har det skjedd en holdningsendring.

 

Kan du drøfte hva som påvirker og endrer våre holdninger?

 

Takk for hjelpen:)

 

Det kunne jeg skrevet eksamensoppgave om  :wee: Du får google "holdningsendringer" eller sjekke psykologi 1 (2010) side 151-156 eller psykologi 2 (2011) side 147-151+286-287.

Skrevet

Positivt hmm.... større fokus på sunnhet, og kosthold kanskje?

 

Ungdommen i dag er jo mer pliktoppfyllende enn noen gang, samt flinke på flere forskjellige områder selvom det så klart

har sine konsekvenser i form av stress, press, psykiske vansker/lidelser etc. Det finnes en del unge som klarer å sjonglere alle ting, men så klart en er jo nødt til å ta prioriteringer i livet. Alt er ikke like viktig.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...