Gå til innhold

[Løst] Med eller uten dempegaffel?


Fjomsedyret

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ny hybridsykkel (budsjett max 7000), og etter mye lesing, syns jeg det er vanskelig å velge om jeg skal ha dempegaffel eller ikke. Vil veldig gjerne ha noen tips fra dere. Jeg vil ha en sykkel god komfort og kontroll, men vil også ha en som ikke er tung å sykle på.

 

Cons:

Det gir ekstra vekt og en del sier at man taper mye effekt slik at syklingen blir tyngre. Mange sier at man ikke trenger dempegaffel med mindre man skal ut i terreng, og at dempegafler på så billige sykler er altfor dårlige. Dempegaffel er også en ekstra del som trenger vedlikehold (hva består dette vedlikeholdet i?)

 

Pros:

Mange dempegafler på sykler i min prisklasse kan låses, og dermed har man valget om man vil ha demping eller ikke i forskjellige situasjoner. En del sier at man får mer komfort og kontroll med dempegaffel, og at det er behagelig å ha det på humpete grusveier, dårlig asfalt og fortauskanter i byen, ikke bare i terreng. Noen har nevnt at dempegafler er bedre og lettere nå enn de var for noen år siden, slik at de ikke nødvendigvis er så ubrukelige selv om de ikke er i toppsjiktet. Om sykkelen veier 11,5 eller 12,5 kilo merker jeg kanskje ikke så mye til? Jeg er usikker på hvor mye vekten har å si.

 

Jeg lurer også på om en dempegaffel med fjær kan være ok til mitt bruk, eller om det kun er dempegaffel med luft som duger.

Endret av Fjomsedyret
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville klart valgt uten demper i den prisklassen. For under 7000 blir demperen virkelig dårlig og når det i tillegg er sterk tvil om du egentlig trenger den, er valget lett.

Det er fullt mulig å anskaffe demper på et senere tidspunkt om du skulle ønske å teste mer grusvei og sti. Om ikke grusveiene er skikkelig hølete og grove er det ikke vits med demper her heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Anbefaler deg å kjøpe uten jeg og. Det du får til 7000kr er en demper som bare gir deg ekstra vekt. Den fører også til at du må vedlikeholde den rundtom en gang i året for at den skal fungere optimalt. Bruk heller pengene på en sykkel med karbon-gaffel (Som de aller fleste har). Karbonet er laminert/lagt på en slik måte at den tar opp en del vibrasjoner, slag og støt.

 

På den typen sykkel ville jeg helt klart hatt dempegaffel med luft om jeg skulle hatt dempegaffel. Da har du større mulighet til å bestemme hardhet i demperen. Fjærdempere kan være veldig bra, men er du utenfor virkeområdet til fjæra må du kjøpe nye fjærer og bytte disse.

Endret av NyZeta
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...