Gå til innhold

Bygge om sykkel eller kjøpe ny?


Katrinese

Anbefalte innlegg

Håper noen flinke forumister kan gi meg noen fornuftige råd angående sykkelfiksing/kjøp :)

 

Har en 10-11 år gammel trek hybridsykkel som begynner å bli sliten. Diverse deler er byttet de siste årene, men nå har det gått så langt at mye må byttes ut igjen. For å få en velfungerende sykkel igjen må nok alt av deler byttes. Aner ikke modell eller noe sånt, men orginalpris var 7000-9000kr.

 

Ramma passer meg perfekt og jeg ønsker i utgangspunktet å få fikset opp sykkelen fremfor å kjøpe ny. Altså fjerne alt, bruke ramma og finne nye deler.

Sykkelen har i dag V-bremser og jeg ønsker å bytte til skivbremser.

 

Jeg har ingen erfaring med hva som lønner seg å kjøpe av deler, derfor håper jeg noen her kan hjelpe meg på vei. Hva får jeg for 3000-4000kr? 

 

Alternativet er å kjøpe ny sykkel, noen gode forslag til max 6000kr?

 

Sykkelen brukes på grusvei og sti, ofte med hund i trekk foran. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Om du skal ha skivebremser, så må rammen ha muligheten for skivebremser.

 

Her er hybrid damesyklene med hydraulisk skivebrems på XXL.

 

https://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/c/100206?sort=price_asc&Bikes+-+Brake+system=Hydraulisk+skivebrems&allClassCategoriesUser=Dame

 

Denne ville jeg valgt til deg under 6'

https://www.xxl.no/white-sc-comp-ane-ff-17-hybridsykkel-dame/p/1132051_1_style

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Rammen er tilpasset for skivebremser så det er ikke noe problem :) 

 

Drivverket er veldig skralt så det må definitivt byttes.

 

Heller mot å kjøpe ny og heller la broderen overta og bruke den til det ikke går mer. Men jeg er litt for glad i den sykkelen til å gi opp helt enda :p 

Lenke til kommentar

Det du trenger på sykkelen er nok ca følgende

Bremser

- To komplette sett med skivebremser (eksempelvis Shimano M396 til ca 350kr)

- Eventuelt bremseskiver i tillegg hvis ikke dette følger med (eksempelvis Shimano RT-56 eller RT-54 til ca 120kr)

- Kan hjulene dine ta skiver? hvis ikke må du ha et hjulsett i tillegg (fra rundt 1700kr og oppover)

 

Girsystem

- Nye drev på kranken (Litt avhengig av giring, men tre drev til kranken ligger på ca 400kr totalt)

- Kjede (ca 400kr)

- Kassett (litt avhengig av antall gir her også og utveksling, men du kommer langt med 600kr)

- Kranklager (Hvis lageret ditt har sett bedre dager må muligens dette også byttes. Veldig avhengig av hva slags lager du har, men kanskje rundt 500kr)

- Girwire (sett med to wire og hylser med PTFE-trekk ligger på ca 250kr)

 

Du KAN jo bytte mer, eksempelvis girbetjening og selve girarmer, men det er somregel ikke dette som svikter først. Er du fornøyd med girene kan du beholde disse.

 

Må du bytte hjulsett er du på rundt 4400kr. Hvis ikke kan du klare deg med rundt 2700kr.

I tillegg må du regne med mye arbeid og muligens en del verktøy. En sykkelbutikk vil nok fort gi deg en 4-6 timers arbeid på jobben.

 

Kjedet krever spesialverktøy for å ta av og på. Du kan selvfølgelig finne frem saga, men det tar tid.

Skal du bytte kranklager, må du ha avdrager til kranken og verktøy for å ta av kranklageret.

Kassetten krever kjedepisk og avdrager

har du Centerlock skivebremser bruker du kassettavdrager til å ta av låseringen med.

 

Håper det var greie svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...