Gå til innhold

Veien videre


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i dag dimittert, etter å ha avtjent 12 måneders førstegangstjeneste ved en operasjonssentral i Luftforsvaret.

 

Jeg har hele veien kost meg, og aldri egentlig hatt lyst til å dimme - hovedsakelig på grunn av folkene jeg har levd ekstremt tett på i nå 365 dager, men også fordi jeg har hatt en god stilling.

 

Nå sitter jeg likevel igjen med en følelse av at jeg ikke er helt ferdig med livet i grønne klær, som så mange andre er etter ett år som vernepliktig.

 

Jeg ønsker meg rett og slett tilbake, men er samtidig litt usikker på hvor jeg skal starte. Jeg har en god tjenesteuttalelse, og jeg har fått mange nye kontakter. Spørsmålet blir rett og slett om jeg skal satse på å bli spesialist, for så og evt gå GBK etterhvert, eller om jeg skal prøve meg på UB-utdanning.

 

Er det noen her som har noen tips om what to do, eller not to do? Noen som har noen erfaringer eller liknende de vil dele?

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent ansettelsesmessig er det er nok et mye sikrere kort å bli spesialist, ettersom du ikke har noen "rettigheter" etter tiden som UB. Som spesialist vil du sannsynligvis tilsettes på T35, og har "sikret deg" jobb (selvfølgelig med mulighet for GBK etterhvert, som du selv sier).

Men minst like viktig som dette er jo kanskje hva du har lyst til å gjøre. UB'er utdannes til rekruttskoleinstruktører og vaktsjef for vakt- og sikringslag. 

Spesialistutdanningen strekker seg mer vidt. Det eneste man kan søke seg direkte inn på pr i dag, tror jeg er flyteknisk (og systemoperatør/lastemester på fly, men den søknadsfristen gikk nettopp ut). Det går jo også an å ta kontakt med forsvaret igjen og høre om det er muligheter innen Mission Support eller Kontroll og Varsling (vet de tar opp OR 2-4 begge steder, men utlysningene har ikke kommet på forsvaret.no) for den som er motivert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...