Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Heve Bakstillingen Berlingo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan i praksis bare løsne torsjonsstagene på begge sider samtidig og slippe den ned til ønsket høyde ja, gitt at du får løsna stagene uten for mye trøbbel.

 

Krengestaget trenger du da ikke løsne iom at du tar begge sidene samtidig.

 

Noen bilder her av denne typen bakstilling. Monterter Partner aksling på en 405 jeg har, det er i grunn identisk design med 405, kun ett par små endringer på hvor håndbremsvaierne går etc.

 

http://s428.photobucket.com/user/B1ackMi16/library/405TD?sort=3&page=1

Du kan i praksis bare løsne torsjonsstagene på begge sider samtidig og slippe den ned til ønsket høyde ja, gitt at du får løsna stagene uten for mye trøbbel.

 

Krengestaget trenger du da ikke løsne iom at du tar begge sidene samtidig.

 

Noen bilder her av denne typen bakstilling. Monterter Partner aksling på en 405 jeg har, det er i grunn identisk design med 405, kun ett par små endringer på hvor håndbremsvaierne går etc.

 

http://s428.photobucket.com/user/B1ackMi16/library/405TD?sort=3&page=1

 

Den bakstillinga så veldig lik ut til den som står i Berlingo'n. Jo det sitter veldig fast i spleinen men jeg har fått det fra hverandre men måtte skru hele bakstillinga løs fra bilen for å det fra hverandre. Et annen problem er at akseltappene er rustet og stygge og ideelt sett burde vært byttet.

http://s428.photobucket.com/user/B1ackMi16/media/405TD/IMAG0576.jpg.html?sort=3&o=28

 

Hvor mye kan en heve uten at det blir problemer med stabilitet og lovlighet osv?

Endret av Baardsen

Aner ikke hvor mye man kan heve osv.

Men det er vel sikkert ikke så mye om det skal gjøres etter boka, da jeg regner med bakkeklaringa avstand fra jekkepunkt ned til veien som strengt tatt kanskje bestemmer slik når det er "justerbare" fjærer som det er på disse.

 

Du må vel nesten bare prøve deg fram, men må jo sjekke at du ikke setter den så høyt da at demperne blir for korte og slikt da.

 

Om det er mye rust på akseltappene så er det vel bare et tidsspørsmål før det havarerer ja.

Aner ikke hvor mye man kan heve osv.

Men det er vel sikkert ikke så mye om det skal gjøres etter boka, da jeg regner med bakkeklaringa avstand fra jekkepunkt ned til veien som strengt tatt kanskje bestemmer slik når det er "justerbare" fjærer som det er på disse.

 

Du må vel nesten bare prøve deg fram, men må jo sjekke at du ikke setter den så høyt da at demperne blir for korte og slikt da.

 

Om det er mye rust på akseltappene så er det vel bare et tidsspørsmål før det havarerer ja.

 

Du har absolutt et poeng med demperne ja! Har ikke målt nøyaktig, men det er vel ca 2mm mellom spleinsa og det utgjør fort 3-4 cm heving eller noe slikt. Spleinsa på torsjonsstengene satt som f og det måtte slegge til for å få det løs. Stabstag løsnet greit (pga. der er det en splitt som en kan utvide med en meisel eller lignende verktøy)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...