Gå til innhold

Mere linse prat...


Anbefalte innlegg

Okei.. etter mye frem og tilbake har jeg vel sett med ut at kankje en 300mm (x1.6) linse blir litt vel mye zoom for meg.. så jeg vurderer følgende alternativer:

 

Sigma Zoom Wide Angle-Telephoto 28-135mm f/3.8-5.6 Aspherical IF Macro Autofocus Lens for Canon EOS

 

- eller -

 

Canon Zoom Wide Angle-Telephoto EF 28-105mm f/4-5.6 USM Autofocus Lens *Imported*

 

- eller -

 

Canon Zoom Wide Angle-Telephoto EF 28-90mm f/4-5.6 USM II Autofocus Lens

 

Jeg har pr. i dag en 28-80mm linse på et EOS 500N (som jeg skal selge) og jeg har vel følt at det har vært litt lite zoom til tider... 75-300'n jeg hadde sett meg ut- er vel derimot litt i det værste laget (120-480mm effektivt)

 

Spørsmålet nå er bare hva en skal velge og siden jeg er grønn når det gjelder kvalitet og sånn på objektiver, så må jeg neste spørre...

 

Hvilken an disse linsene er "best" ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den første du har satt opp der hadde jeg en dårlig erfaring med i dag.
kjøpte en privat på nett, men det viste seg at den var lagd før år2000 og derfor ikke hadde riktig chip for å kunne fungere på et dslr. Sigma har et verksted i Bergensområdet som fikser slikt, men på garantikortet jeg fikk med objektivet er det ingen kjøpsdato el.l skrevet/stemplet. hadde jeg kunne bevist at den er under 5 år gammel gjør de det gratis :mad:

Når det gjelder det andre objektivet har Canon et som er mer lyssterkt (som jeg har bestillt) F3.5 - 4.5 . koster ca. 3000,- her til lands nytt.

Det tredje vet jeg ikke noe om, men synes det har litt dårlig lysstyrke kanskje..


En zoom vil du helt sikkert savne. 120-480mm er ikke så mye som du tror ;)
Sigma 70-300mm/4-5.6 APO Super macro er en billig og god linse som har fått mye skryt rundt omkring for "mye for pengene". Har et slikt også i bestilling :thumbup: [url="http://www.itech.no/Sigma/sigma_70-300mm.shtml"]http://www.itech.no/Sigma/sigma_70-300mm.shtml[/url]

Har også en Sigma 105mm/2.8 Macro i bestilling. Kjempeflott objektiv til macro og portretter. Koster 3.800,- nytt.

Klarer nesten ikke vente til alt kommer i posten og jeg får testet ut mer enn 18-55mm :w00t:


Lykke til du også med ditt 300D og fotogalskapen som sannsynligvis vil angripe deg også :dribble:

Her er en link til hva brukere mener om masse forskjellige objektiver:
[url="http://www.photozone.de/bindex2.html"]http://www.photozone.de/bindex2.html[/url]
Lenke til kommentar
Okei.. etter mye frem og tilbake har jeg vel sett med ut at kankje en 300mm (x1.6) linse blir litt vel mye zoom for meg..

Nå er det vel ikke slik at x1.6 gjør at zoomen blir noe bedre/mer?

men heller slik zoomen er den samme (det man tar bilde av er like nære som vanlig), men utsnittet mindre (bildet blir altså croppet/beskjært) ?

 

 

 

Upsss... dette er jo diskutert endel i nabotråden :)

Endret av Larsk
Lenke til kommentar

Driver å ser etter linser selv, skal ha et i standard zoom området, og har funnet en Tokina 28-70mm F/2.8 AT-X PRO SV. Ikke kjempestort zoomomfang, men jeg har en 19-35mm f/3.5-4.5 og en 90-300 f/4.5-5.6 fra før. I følge de testene jeg fant på nettet, så kom den ekstremt bra ut og var en farlig konkurrent til Canon sin tilsvarende linse med myyye lavere pris. Veldig god byggekvalitet, lite vignetering, veldig god optikk, men noe treg AF. Koster faktisk under 2000 eks mva fra USA.

Lenke til kommentar
Okei.. etter mye frem og tilbake har jeg vel sett med ut at kankje en 300mm (x1.6) linse blir litt vel mye zoom for meg..

Nå er det vel ikke slik at x1.6 gjør at zoomen blir noe bedre/mer?

men heller slik zoomen er den samme (det man tar bilde av er like nære som vanlig), men utsnittet mindre (bildet blir altså croppet/beskjært) ?

 

 

 

Upsss... dette er jo diskutert endel i nabotråden :)

Hvorfor lage et kamera som bare tar utsnitt av bilder????

 

Det rotet som noen har startet ang. dslr og objektiver må da snart ta slutt :roll:

Hvorfor blande inn negativer/dias mm nå helt plutselig?

Stakkars de som "bare" har et digitalt kompaktkamera da.......Brikken er jo mye mindre på dem igjen i forhold til et dslr, men er det noen som har snakket om at man bare tar utsnitt av bilder med dem? NEI!! :angry:

 

Når Canon selv, som faktisk produserer både kameraet og optikk som passer til det sier at man må gange med 1,6 for å få brennvidden på 300D, stoler jeg på dem.

 

Nå har jeg prøvd brennvidder og sammenlignet med G3.

G3 m/vidvinkelkonverter gir omregnet til slr 24,5mm (dette har det aldri vært noen diskusjon om), 300D med 18-55mm gir en største vidvinkel på ca.28mm.

Når jeg tar bilder med begge kameraene fra et stativ stående helt på samme plass får jeg mer vidvinkel på G3 enn på 300D. Om jeg zoomer begge kameraer slik at jeg får en brennvidde på 50mm (omregnet til slr-mm) tar de det samme bildet. (forskjell på størrelse/mål, men det kommer av brikkens størrelse og kameraets oppbygning).

 

 

For de av dere heldigriser som også har fått fatt i et 300D: Slå opp på side 121 og les nederst på siden :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...