Gå til innhold

Installere Red Hat 7,2


Anbefalte innlegg

Hei jeg har noen spørsmål ang. installasjon av RH som jeg håpet at noen av dere kunne ta dere tid til å svare på.

 

Jeg har lyst å få Linux inn på samme maskin som jeg har XP på, jeg har 2 NTFS partisjoner på disken.

Jeg tenkte jeg skulle partiosjonere opp den ene disken med Partion Magic før jeg installerte RH.

 

Hvordan skal jeg gå fram for å få dual bot med Linux og XP uten å reinstallere XP igjen.

 

Vil ikke RH slette bootsektoren når jeg installerer RH ?

 

 

[ Denne Melding var redigert av: A_B_C_D_E_F på 2002-02-28 13:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du installerer Enigma (RHL 7.2) så kan du velge mellom to såkalte boot managers (loaders) - LILO og GRUB. Sistnevnte er bedre, skjønt jeg ikke har testet den selv. :smile: Mens LILO er med som såkalt legacy boot manager.

 

Uansett, poenget er at under installasjon av Enigma så kan du velge å legge LILO/GRUB på MBR (Master Boot Record som ligger helt i starten av disken din), og da skal denne kunne ta seg av boot av både Linux og WinXP uten problemer.

 

Jeg har ikke testet dual booting av Linux med WinXP, men med de fleste tidligere Windowsvarianter - så det burde gå greit.

 

Forhåpentligvis så finner installasjonsprogrammet automatisk ut at du har WinXP fra før, og gir deg muligheten til å legge til denne.

 

Ellers må du manuelt legge til dette i /etc/lilo.conf, og kjøre 'lilo -v' dersom du vil bruke LILO.

 

Men dersom du bruker GRUB så skal du faktisk kunne ordne med hvilke OS du ville boote *før* du har bootet Linux. Den har nemlig egen kommandolinjemulighet før boot av noe OS. Den er på en måte et OS i seg selv. :grin:

Lenke til kommentar

Har lest at det anbefales å installere bootloader på første sektor på oppstarts-partisjonen med win 2000 og XP (ikke mbr). NTFS-partisjoner kan være problematiske(har jeg hørt), så det lønner seg å velge FAT-partisjoner for win 2000 o.l.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...