Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp Getbox 2 til eksisterende og avansert nettverk - guide


Anbefalte innlegg

Hei på dere!

 

Tenkte jeg skulle dele erfaringer med mitt eget oppsett hjemme kombinert med getbox 2.

Det tok laaaang tid før jeg ga den boksen en sjanse, og altså en god stund etter at den fikk bridge mode, fordi jeg visste at mitt kompliserte nett hjemme, med tre trådløse nett, faste interne ip'er (godt over 30), port forwarding'er, 3-delt signal inn i huset og 4 powerlines ville gjøre det vanskelig med getbox 2.

 

Jeg ville fortsette med eget nett, og bare kjøre getbox 2 som en vanlig device i nettet, med modem og Asus-router som håndterte nettverket og fremdeles fungerte med dhcp-tildeling.

Dessuten, getbox 2 med sitt interne modem støtter bare 200 Mbit, mens jeg ville fortsette med 250 Mbit. Det vil si at jeg måtte fortsette med mitt gamle.

 

Signalet mitt inn i huset er tredelt via en splitter, et -3,5 db signal som går til modem(øverste skrubare coax-kontakt av tre kontakter på veggen)på kontoret i andre etasje, et -7 db signal som går rett til stua i første etasje og TV(vanlig coax-kontakt på venstre side av veggplata), og et tredje signal på -7db som går til gjesterom i andre etasje med tilsvarende TV-utgang som i stua.

 

 

Kan jo si at første uka var mye knot, med mange support-telefoner til Get, og jeg var nær ved å gi opp da jeg ikke fikk filmleie til å funke. Kommer tilbake til det.

 

Det første jeg gjorde da jeg fikk getboxen var å koble den til en laptop med kabel i lanport 1. Ga laptopen manuell ip 192.168.0.2 siden getbox har default ip 0.1. Logget på med user home og passord home. Kan jo legge til at boxen er vanvittig treg i menyene når du administrerer modemdelen! Ufattelig treg! Må være tålmodig...

 

Gikk videre inn på trådløs-delen og dektiverte de to trådløse nettene.

 

Deretter gikk jeg inn på avansert på system(tror jeg det var) og deaktiverte brannmur og wan-blokkering. Tar ingen sjanser for at nettet skal funke vøtt ;)

 

Så endret jeg passordet "home" til noe mer passende for meg.

 

Til slutt gikk jeg på avansert og aktiverte bridge(bro-oppkobling), og valgte at det skal kobles til ekstern router(ikke helt de ordene, men noe lignende). i den forbindelse må en lengre ned på den siden velge lan-port. Jeg satte lan-port 1.

Denne siste settingen vet jeg ikke om er nødvendig for videre adressetildeling FRA Asus-routeren inn i lan-port 1, men jeg gjorde det for det.

 

Så koblet jeg fra laptopen og satte den på plass, med coax-kabel fra den nevnte venstre porten på plata i veggen, men uten nettverkskabel koblet til. Dermed fikk jeg under oppstart lastet ned de rette TV-oppdateringene den trengte før den var klar.

 

Da den var klar koblet jeg til nettverkskabelen i lanport 1. Denne kabelen går i en 8-port svitsj, som har forbindelse videre til powerline i veggen, som igjen har fobindelse til router og modem oppe i andre etasje.

 

Deretter gikk jeg inn på Home via fjernkontrollen, og "Mine innstillinger-->Nettverkstilkoblinger-->Aktivere ekstern router".

Denne innstillingen er beregnet for de som har nettverk fra før og ikke ønsker å endre på noe, eller hvis de har fra en annen leverandør. Det betyr videre at den vil bli en av enhetene som får ip-adrese fra ekstern router via DHCP.

 

Dersom "Aktivere ekstern router" ikke vises blant alternativene kan en prøve "reinstallere" og starte opp igjen. Dermed vil den vises der.

 

Etter litt jobbing med å aktivere router slo Getbox'en seg av og jeg måtte manuelt slå den på igjen. Den skulle egentlig restarte selv, men det hadde ikke noe å si for funksjonen.

 

Nå hadde den fått riktig adresse og fått koblet seg til ekstern router. Dette kan vises ved å gå inn på "nettverkstilkoblinger" igjen under "Mine innstillinger", og sjekke hvilken adresse den har fått. Hvis den eksterne routeren gir ut 192.168.1.x-adresser(Asus-router) til enhetene, og dette vises på getbox'en har den fått riktig adresse. Har Getbox'en 192.168.0.1 har den feil adresse,

fordi det er den adressen den har i utgangspunktet, out of the box.

 

Jeg hadde likevel et problem med filmleie da, og begynte å lure på om det fremdeles var noen dns-problemer eller lignende. det kunne ikke være det heller, siden jeg fikk lastet ned trailere. Feilmeldingen jeg fikk var at jeg ikke hadde tilgang til tjenesten. Jeg ringte support, og de sendte først en ny oppdatering til box'en, og deaktiverte og aktiverte på nytt filmleie-tjenesten for meg. Dermed funket det.

Så nå er box'en perfekt. Kunne endelig erstatte den gode gamle dekoderen med denne.

 

Håper denne guiden er til hjelp for de som trenger det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...