Gå til innhold

Ferdig med Smiley... hva nå?


Anbefalte innlegg

Nå har jeg lest igjennom John Smiley sin c++ bok (veldig bra)... og føler

at det grunnleggende sitter sånn passe..... Console programmer er jo gøy det, men

litt Windows GUI hadde vært kjempekult å lært seg...

 

Hvilken bok er bra for den som nettopp er utlært i c++ basis, og gjerne vil vite litt mer om Windows grensesnitt... (Har en student utgave av MS Visual, men har ikke båndbredde nok til å hente Borland :).

 

Jeg vet at det er mange "gratis" brukergrensenitt-pakker du kan laste ned, men på ISDN går det litt tregt.. + at manualene ofte ikke står i still med programmene...

 

Når jeg har installert Visual C++, er standard grafisk grensesnitt ferdig installert?

 

En annen ting som hadde vært kult å lære seg er DirectX. Må jeg hente ned en svær SDK pakke? Noen god innførings-bøker på området (spesiellt c++)?

 

JT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefalle

 

Tricks of the Windows Game Programming Gurus (2nd Edition)

by Andre LaMothe

 

Har kjøpt denne boken selv, og den omhandler basic windows GUI og direct X.

 

Elsker hvordan han gjør det spennende å lære C++

 

Her finner du boka på Amazon.com

 

Jeg likte den veldig godt! Mest om spill programmering, men om mye annet også. Du kan smug lese boka på amazon også :)

 

-petter

Lenke til kommentar

Jeg vet at det er mange "gratis" brukergrensenitt-pakker du kan laste ned, men på ISDN går det litt tregt.. + at manualene ofte ikke står i still med programmene...

 

Jeg synes FLTK er en utmerket "gratis" og lett å lære brukergrensesnitt-pakke. Dokumentasjonen er rimelig komplett også: http://fltk.org/doc-2.0/toc.html

Den følger også med når du laster ned biblioteket. Jeg tror ikke det tar lange tiden å laste ned heller; jeg husker desverre ikke i farten hvor stort det er, men det er i hvertfall mindre enn f.eks. et komplett Borland-system.

 

Fordelen med å bruke noe som er "gratis" eller fritt tilgjengelig er at da kan andre hjelpe deg uten å måtte betale for programvaren.

 

En annen fordel med FLTK og en del andre biblioteker fremfor API'er som Win32 eller MFC er at de er tilgjengelige på flere platformer. Det betyr igjen at det er flere som kan hjelpe deg.

 

 

Når jeg har installert Visual C++, er standard grafisk grensesnitt ferdig installert?

 

Brukergrensesnittet du ser i forskjellige Windows-applikasjoner bruker et felles standard brukergrensesnitt-pakke (API) kallt Win32 og et annet kallt MFC. Dette er uavhengig av hvilken kompilator du bruker. (Dere andre: MFC biblioteker følger med Windows uansett; eller hva? Hva med header-filer og andre kompilatorer?)

 

 

En annen ting som hadde vært kult å lære seg er DirectX. Må jeg hente ned en svær SDK pakke? Noen god innførings-bøker på området (spesiellt c++)?

 

Hva med OpenGL? Der slipper du å laste ned noe som helst (kanskje en liten headerfil hvis kompileren din ikke har dette?) og det er fritt tilgjengelig på flere plattformer enn Windows; slik at andre kan bruke det du lager og andre som ikke jobber på samme plattform som deg kan hjelpe deg.

 

Jeg har også hørt OpenGL er mer ryddig og enklere å lære enn DirectX, og det er også flere som bruker OpenGL fremfor DirectX har jeg inntrykk av. Blandt annet QuakeIII og Doom3 er laget i OpenGL.

 

Jeg kan bekrefte at OpenGL er enkelt i bruk, men kan desverre ikke sammenligne med erfaringer i DirectX siden jeg aldri har testet DirectX.

 

Angående anbefalinger av bøker er det kanskje lurt å starte med en bok som tar for seg matte-teori når det gjelder 3D-grafikk. Gjør et søk på www.amazon.com. Selv sitter jeg med boken 3D Math Primer for Graphics and Game Development; og den virker bra.

 

Videre må du kanskje skaffe noe som tar for seg selve OpenGL API-et, her:

http://www.parallab.uib.no/SGI_bookshelves...html/index.html

og her:

http://www.parallab.uib.no/SGI_bookshelves..._html/bk02.html

 

Disse er fritt tilgjengelige og holder i massevis; i hvertfall for mitt bruk.

 

Si i fra hvis du vil ha dem i form av .zip-filer for nedlasting; jeg kan ordne det. :xmas:

 

Jeg kan ikke tvinge deg; bare en haug forslag fra min side .. :D

Lenke til kommentar
Nja... Avhenger da av hvaslags Windows brukergrensesnitt du prater om da. :p hehe. Hvis du tenker på sånne standarde editor programmer så fant nå ihvertfall jeg min trøst med MDI i WinApi. :) Masse fin info på MSDN. Og så må jeg VIRKELIG si at tutorialene som NeHe (Neon Helium) skriver er bare rålekre!! :dribble: Jau jau :D
Lenke til kommentar

Jeg synes Qt er et greit GUI bibliotek..

Finnes i gratis versjon til både MSVC++ og linux...

Ferdig installert i de fleste linux distroer... (KDE basert på Qt)

Fullt av muligheter, filskriving f.ex...

OpenGL støtte ;)

Norsk ;)

Ikke større enn at jeg downa det fort på 56K ;)

Du finner det på www.troll.no eller www.trolltech.com

Eneste ulempen jeg kan finne er at gratisversjonen for win støtter bare MSVC++, ikke Borland eller minGW...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...