Gå til innhold

Hjelp til naturfag


Naturfagshjelp

Anbefalte innlegg

Hei har et forsøk om varmepumpe i morgen som skal vurderes. Læreren er veldig firkantet og nekter å hjelpe oss nå så jeg har et par spørsmål jeg ville satt pris på om dere hjalp til med:

1.  

Mål temperaturen i et begerglass med lunkent vann fra springen. Sug deretter opp litt av det lunkne vannet i en plast­sprøyte og tøm sprøyten helt for luft. Hold fingeren foran sprøyteåpningen og trekk ut stempelet så langt du kan. (Hva skjer da med trykket i sprøyten?) Hva obser­verer du? Gjenta forsøket noen ganger. Mål til slutt temperaturen til van­net i sprøyten. Hva har skjedd? 

 Det som skjer her er at vannet begynner å koke, pga lavere trykk. Jeg finner også da ut at temperaturen her har blitt lavere uten at jeg helt kan forklare hvorfor. Er det fordi vannet har kondensert?

 

2. Hvorfor inneholder vanndamp ved 100 °C mer energi enn vann i væskeform ved 100 °C?

 

3. Dersom om vi koker en kjele med vann og det er en kopp vedsiden av som har f. eks 50ml og det koker helt til koppen har 60ml, har det da kondensert 10 ml fra vannkjelen? 

 

Veldig rotete formulert, men takk for svar på forhånd :)

Endret av Naturfagshjelp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...