Gå til innhold

Strømforsyning med justerbar utgangsspenning


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en strømforsyning med variabel utgangsspenning på Kjell:

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/ac-dc/justerbar-utgangsspenning/justerbar-stromadapter-3-12-v-(dc)-7-2-w-p44252#ProductDetailedInformation

 

Den skal gi 7.2W og 600 mA ved 12V.

 

Jeg skal bruke den på 3V for å drive en LED leselampe som er på 700mA/4.5/3W (ifølge lappen under lampen). Den lyser altfor kraftig, og derfor tenkte jeg mate den med 3V i stedet. Det funker utmerket.

 

Men: strømforsyningen kan bare gi 600mA ifølge spesifikasjonene ved både 3 og 12V. Det høres veldig rart ut. Hvordan går det an? Alle andre strømforsyninger i samme serie kan levere flere mA ved lavere spenning, f.eks: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/stromforsyning/stromforsyning/ac-dc/justerbar-utgangsspenning/justerbar-stromadapter-3-12-v-(dc)-3-6-w-p44108

 

LED-chipen trekker 700mA. Nå begynner jeg å lure på om strømforsyningen ev. kan ryke grunnet overbelastning, men jeg er vel nesten overbevist om at kjell/produsenten ikke har gjort hjemmeleksen og at min strømforsyning gir 600mA ved 12V og >700mA ved 3V. Det er ikke en gang antydning til at den blir varm.

 

Er det noen som kan/husker mer elektrofysikk enn det jeg sitter igjen med fra videregående?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved 3V skal du da ha 7,2/3 = 2,4A

 

Det er noe slikt jeg også mener at det blir (for de andre i serien kan man ikke bare regne seg frem til mA med Ohms lov): men ifølge spesifikasjonen på siden og innpakningen gir strømforsyningen 0.6A også ved 3V.

Jeg sendte også en mail til kundeservervice og fikk et halveis intetsigende svar der de skrev at de hadde sjekket inpakningen, og at det også der sto at den "leverer opptil 600 mA."

 

Det er for lite for mitt bruk, og jeg kan ikke forstå at det fysisk sett kan være riktig.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...