Gå til innhold

Knapper og grafiske ting i C++..


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg kan ikke særlig mye om C++ ennå men har sett litt på Visual Basic også. C++ bruker så langt som jeg har kommet bare console (DOS...) mens jeg la merke til at Visual Basic laga helt "egne" programmer uten console, med både knapper og diverse ting. Lurte da på hvordan jeg får til knapper og grafiske ting i C++. Eller hvor "mye" må jeg kunne av C++ før jeg begynner med slike ting. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
forskjellen er at Visual Basic er et RAD-verktøy(rapid application development) med ferdigkomponenter, man slipper å bry seg om å kode vindu og knapper etc.. du kan få dette til c++ også. for eksempel c++ builder. koster gryn da.

Så c++ builder fungerer på samme måte som Visual Basic 6 (programmet)?

Lenke til kommentar
Blir programeringen annderledes eller blir den det samme bare at jeg setter inn knapper?

nå er jeg ikke helt sikker på hva du spør om, men du slipper å programmere knapper, checkboxer etc. du bare drar dem ned på vinduet.

for eksempel vil et vindu med 10 knapper på være relativt mye å programmere fra skrætsj, men med slik visuell programmering så er det bare å plassere 10 knapper. selve oppførselen/hva du vil skal skje når du trykker på en knapp, må du typisk selv programmere

Lenke til kommentar

Alle programmene er "vanlig" C++..

Når du legger til knapper og sånnt lages koden for deg .. koden er vanlig C++ ..

GUI-stuff og koden er ikke (nødvendigvis) "skillt".. Noen ganger lages det i stedet eksterne filer (ofte kallt resource-files) som parses når programmet startes riktig nok; da kan man si at disse er skillt ..

 

Vet ikke om jeg greier å forklare bedre.

 

Det finnes mange programmer som genererer kode for deg .. Ikke nødvendigvis Borland eller Visual C++ ..

Lenke til kommentar
i Visual c++ 6.0 har man muligheten til og lage vinduer der man kan legge knapper og alle de andre windows dingsene på. Jeg tror nok det er det også i .net versonen. Det man kan gjøre er og sette alt det man vil i et vindu og velge hvilke funksjoner som skal starte når forskjelige events oppstår (nesten som Visual Basic) men resten av kodingen må man gjøre selv.
Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med at bl.a. studenter kan bruke Borland sin programvare hvis de ønsker det uten å måtte betale en masse for dem. Er selvsagt en kjempefordel for Borland at så mange som mulig lærer seg å bruke deres programvare.

Bruker JBuilder9 og C++BuilderX både i Windows og Linux. Er veldig fornøyd med begge. Ser ut som om JBuilderX Foundation er den nyeste versionen av JBuilder som er gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...