Gå til innhold

Valg av PC-skjerm, 2-3k


invilon

Anbefalte innlegg

Hei! Kona skal få seg ny skjerm, og da lurte vi på om noen her hadde noen anbefalinger.

 

Den vil for det meste bli brukt til bilderedigering (Photoshop & Illustrator), samt MMORPG som GW2 og Black Desert Online. Datamaskinen den vil kobles til har et GTX 960 grafikkort, 8GB ram og i5 4460 prosessor.

 

Innledningsvis tenker vi å bruke omtrent 2000kr, til nød opp til 3000kr. Størrelse fra 24" til 27". Skjermen bør ha mulighet til å tilkobles med DVI.

 

Vil 144Hz være ønskelig selv om hun ikke spiller noen FPS? Samme spørsmål angående responstid under 5ms.

For det skjermen vil brukes til (og prisklasse), hva bør man velge av IPS/TN/PLS/VA?

 

Forslag til skjermer settes pris på!

 

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høy hz er behagelig å se på, og noen mener det er nødvendig i kritiske spill som csgo og slikt, men om man ikke har hatt det før, så er man like fornøyd med 60hz.

 

Responstid på skjermen har ikke no serlig betydning heller hvis man ikke er ute etter å tyne det meste ut av alt i gaming, men det er nesten umulig å føle forskjell på 1ms og 5ms for de fleste.

 

Med IPS, eller VA så får man veldig bra sortnivå, sterkere og bedre farger, og bedre innsynsvinkler, så vil si at det er ganske kritisk når det gjelder photoshop. Selv om man ikke sitter 45° på skrå mot skjermen, så kan fargene forandre seg når man flytter hodet littegrann på ett tn panel. Spesielt når man setter seg mer opp, eller lener seg bakover.

 

Siden det er photoshop greier med i bildet, og ellers bare mmorpg spilling på ett middelklasse gaming kort, som fortsatt henger seg greit oppe, så ville jeg foreslått en 27" IPS skjerm på 1440p @ 60hz. Da må man nesten opp i 4000kr klassen, men for meg så høres det riktig og optimalt ut. Fant en som kosta 2800kr for litt sida (sikkert på black friday), men nå er den oppi 4000kr igjen.

https://www.prisguide.no/produkt/benq-gw2765ht-216254

 

Hvis du går for det samme som over, men 1080p oppløsning istedenfor så finner du mange skjermer mellom 2-3000kr. Har du ett favorittmerke så kan du bare velge fra lista.

https://www.prisguide.no/kategorier/pc-skjerm?f[70][]=27&f[70][]=27&f[85][]=1920%20x%201080&f[1195][]=Mindre%20enn%206%20ms&f[2067][]=IPS&s=price%20asc

Personlig kan jeg lite om forskjellen på forskjellige skjermer, så for meg hadde det vært det samme om du valgte den billigste eller dyreste, men holdt deg til en butikk du stoler på. Den AOC skjermen i toppen ser ganske grei ut. Den har minst responstid av dem også, og 76hz, så den har en liten boost, som kan få spillene til å føles litt glattere ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...