Gå til innhold

Problemer med tv-out

fatrat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et ATI Radeon 9800pro kort som jeg gjerne vil koble til tven min.

jeg bruker en s-video plugg fra skjermkortet mitt til den gule lille inputen på tven.

men når jeg endelig greier prestere få bilde på skjermen er det i sort/hvit.

har en anelse dette er ett ganske vanlig problem så forhåpentligvis er det noen her som kan hjelpe meg.

hadde ikke noen problemer med dette når jeg bruke nvidia kort og drivere.

på forhold takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har samme problem.

Det rare er at fargene faktisk kom et par ganger, men forsvant etter et minutt.

Har søkt rundt i forumet uten å finne noen løsning.

Er det ikke noen som vet hva problemet er?

Har Radeon 9600 256 så problemet skyldes radeon-brikkene :angry:

Skrevet (endret)

Du bruker en kabel med s-video i skjermkortet og en gul phonoplugg i TV?

Er kabelen fra det gamle nvidia-kortet?

Endret av Mr D
Skrevet

faktisk..eller, den phonokabelen er ikke det, men s-video overgangen er fra det gamle kortet. fulgte ikke med noen til det nye og greide ikke få noe bilde ved å bare bruke s-video kabelen som fulgte med.

har det noe og si? noen tips da ?:)

Skrevet

Jeg hadde samme problemet med mitt ti4200 kort. Fikk kun svart\hitt helt til jeg fant ut at det var 2 forskjellige "AV" funksjoner på TV'en min. Da jeg trykkte på "AV" knappen en gang gikk TV'en til "AV" modus, men trykte jeg en gang til så gikk den til "SVHS" modus, og da kom fargene.

Er ikke sikker på om alle tv'er støtter dette. Mitt gjorde i alle fall det, og det hjalp....

Kanskje litt vanskelig forklart men....... søndag 23.06 :sleep:

Skrevet

Først.

Hvilken TV har du?

Merke, størrelse, alder osv.

Det er ikke sikkert TV'en din støtter SVHS.

Det er ikke sikkert skjermkortet ditt kan sende ut CVBS (Composit Video Bias Signal, også bedre kjent som kompositt-video).

Hvis det siste er tilfelle, vil ikke den overgangen du bruker kunne hjelpe deg.

Og til sist. Det kan hende at skjermkortet kan sende ut CVBS og at du kan bruke overgangen.

Da må du finne en plass i innstillingene der du kan sette at skjermkortet skal sende ut CVBS istedenfor SVHS.

Skrevet

De overgangene som følger med nvidia-kortene funker ikke med andre fordi de ikke følger vanlige standarer. Det er fordi på nvidia-kort kan du velge å få composite på s-video-utgangen. På noen Radeon-kort følger det også med en liknende overgang, men med en annen kobling i s-videoplugen. Den vil funke på alle typer kort/TV.

Har du TV uten s-video eller scart med s-video? Da trenger du f.eks. en "s-video til composite"-adapter eller kabel med adapter.

Og så må kortet stå i PAL B/G, men det vet du kanskje..?

Skrevet
Da må du finne en plass i innstillingene der du kan sette at skjermkortet skal sende ut CVBS istedenfor SVHS.

Gjelder bare nvidia-kort!

Skrevet

har det virkelig noe og si? har jo akkurat samme overgangene lissom, om de kommer med nvidia kort eller ati kort? hmz..signaler er signaler

men ok.

Skrevet
Stor takk til Mr D :D

[quote name='Mr D' date='30/11/2003 : 23:14']De overgangene som følger med nvidia-kortene funker ikke med andre fordi de ikke følger vanlige standarer. Det er fordi på nvidia-kort kan du velge å få composite på s-video-utgangen. På noen Radeon-kort følger det også med en liknende overgang, men med en annen kobling i s-videoplugen. Den vil funke på alle typer kort/TV.[/quote]

Fikk ikke farger på TV'n med mitt ati 9600 pro kort. Brukte en overgang som hørte til et nvida kort...
Tuklet lenge med innstillinger, fikk farger på geforce maskinen men ikke ati. Begynte å bli passelig frustrert. Trengte mer info, så jeg søkte litt her i forumet. Og fant løsningen!

:thumbs: Det lønner seg virkelig å lete i forumet når man står fast :yes:
Skrevet

Jeg gikk bare i Kontrollpanel, Skjerm, Instillinger, Avansert.

og så skiftet jeg til PAL

Så var problemet med Svart\Hvit løst :p

Jeg har en navida GF4 240 64mb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...