Gå til innhold

Beste NAS-software for mitt bruk?


*F*

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at lagring ikke har noe i ESXi boksen min å gjøre, så tenker sette opp en egen server for NAS.

 

 

Det skal ikke kjøres raid, og det skal kjøres NTFS, ønsker bare å "stappe inn" disken jeg allerede har.

 

Det blir ikke mange disker, har en nå, så kanskje en til eller to etterhvert, men utviklingen på disker går egentlig fortere enn klareringsbehovet mitt, så jeg skal nok klare meg med et fåtall store disker en stund til.

 

Skal samkjøre dette hovedsaklig med Windows klienter, men vil også ha mulighet for at linux-servere skal kunne bruke områder.

 

Må også på en forholdsvis enkel måte kunne tildele forskjellige klienter forskjellige områder/rettigheter, men det antar jeg er basic funksjonalitet i de fleste.

 

Ja, også vil jeg har noe som bare surrer og går, "vedlikeholdsfritt". Stabilt og greit.

Kommer til å kjøre dette på en relativt kraftig server (til NAS å være).

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du egentlig sier du vil ha er en Windows Server, ikke NAS.

 

Skal du ha en NAS er mulighetene mange:

freenas.org

openmediavault,org

rockstor.com

xpenology.org

 

Alle disse kan dele filer til Windows og Linux klienter, og de kan dele diskplass til Esxi server for plass til virtuelle maskiner.

 

Jeg tror alle disse kan lese en NTFS disk og importere filer med litt research, men vil ikke anbefale å bruke NTFS som standard filsystem på en NAS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...