Gå til innhold

Sanitetsbataljon og Heimvernet?


The Martian

Anbefalte innlegg

Heisann! 

Forledendag svarte jeg på noen pliktige spørsmål angående sesjon del 1. Går midlertidig i VG2 og har aldri hatt noe spesielt lyst å tjenestegjøre i forsvaret. Likevel vil jeg påstå at jeg er over gjennomsnittet fysisk sterk (spesielt spenst). Det skal også sies at jeg har ingen sykdommer og/eller plager. Skulle det likevel påpekes noe, måtte det vært at jeg har en relativt så stor plattfot. Jeg ser med andre ord sjansene mine for å bli kalt inn videre som ganske gode. Så skulle det faktisk være slik at jeg blir innkalt til sesjon 2, (om ikke enda lenger), ville jeg uten tvil valgt Sanitets-bataljonen, ettersom jeg ser på dette som relevant utdanning ettersom jeg har planer om å studere medisin eller odontologi ikke altfor langt inn i fremtiden.

 

Så det jeg lurer på er; dersom jeg hypotetisk sett fullføre Sanitets-bataljonen, vil jeg langs veien videre i livet eventuelt måtte returnere og tjenestegjøre i forsvaret dersom forsvaret forlanger det? "Heimvernet" som jeg så fint har googlet må jeg ærlig innrømme virker direkte skremmende så langt jeg har lest og forstått. Jeg får mer eller mindre en følelse av at en stor del av menneskerettigheten mine blir tatt ifra meg idet jeg slutte meg til forsvaret på uansett måte. Vil ærlig talt ikke ha noe som helst å gjøre med forsvaret etter endt førstegangstjeneste da jeg som sagt ikke ser på Sanitets-bataljonen mer enn god og nyttig kunnskap på veien videre. Og hva vil det egentlig si å bli "Heimmvernet"? Betyr det liksom at jeg må tilbringe flere år på en stasjon ute i ingenmannsland og vente på at det skjer noe?  Eller er det mer snakk om en sånn to-tre dager hvert andre år for å bare si hei og hade i samme slengen?

 

Takk på forhånd - mvh forvirra 17 år gammel gutt fra Tromsø :)  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/kva-er-verneplikt

 

 

 

​Verneplikta gjeld frå året du fyller 19 år og fram til og med året du fyller 44 år (55 år for vernepliktig befal). Dei som gjennomfører 12 månadar med befalsutdanning og 12 månadar pliktteneste, blir vernepliktig befal.  


19 MÅNADER TENESTEPLIKT 

Som vernepliktig pliktar du å gjennomføre inntil 19 månader (575 dagar) ordinær teneste. Ordinær teneste er førstegongsteneste, repetisjonsteneste og vanlig heimevernsteneste. Det betyr at når du har gjennomført 12 eller 18 månader førstegongsteneste, kan Forsvaret kalle deg inn til respektive 7 eller 1 månader repetisjonsteneste eller heimevernsteneste fram til det året du fyller 44 år (55 år for befal). Dette er bestemd av Stortinget.

FØRSTEGONGSTENESTA ER EIN LITEN DEL AV VERNEPLIKTA
Forsvaret treng kvart år rundt 8​​000 personar* til å gjennomføre førstegongstenste. Førstegongstenesta er dei 12 første månadane av den 19 månadar lange tenesteplikta. ​

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Disse "7 eller 1 månedene" med resterende tjeneste avtjenes ikke sammenhengende heller, så det er i praksis snakk om noen dager i året, sannsynligvis med flere års mellomrom mellom hver gang. Hensikten er å vedlikeholde noe av det som er lært under førstegangstjenesten, sånn at det er deg litt ferskere i minne dersom det plutselig blir bruk for å mobilisere. Heimevernet er en slags reserve.

Sanitetstjeneste (i Sanitetsbataljonen i Hæren, på et fartøy i sjøforsvaret, en sykestue ved en leir eller i Forsvarets Felles Sanitetsstyrker på Sessvollmoen - alle de tre siste alternativene kommer etter rekruttskolen på Madla) er både givende og nyttig for den som senere vil utdanne seg innen helse. Anbefales!

Dersom du fortsatt bekymrer deg for Heimevernet, kan jeg trøste deg med at hvis du er lege (eller annet helsepersonell) er det mye mer verdifullt for Forsvaret å bruke deg som dét, enn å sette deg på en vaktpost "midt i skauen" hvis det skulle smelle  ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...