Gå til innhold

Konte på eksamen ved UiB, humanistisk fakultet


Curumo

Anbefalte innlegg

Jeg har en eksamen denne uken jeg ikke er forberedt til å ta, og har bestemt meg for å trekke meg på eksamensdagen, hvilket tilsvarer stryk.

 

På UiBs hjemmesider har jeg forsøkt å finne informasjon om trekk fra eksamen, men finner ikke annet enn hvordan du gjør det ("Du kan trekke deg én time etter at eksamenen starter, meld fra til hovedansvarlig for eksamen..."). Det jeg ønsker å vite er eksempelvis når man får ta opp eksamen igjen. Jeg kjenner noen ved juridisk fakultet, og de som stryker på eksamen der får ta den opp det påfølgende semesteret eller i løpet av sommerferien sammen med de som har gyldig fravær, hvilket går frem av et eget skriv fakultetet har lagt ut. Men på HF står det ingenting om dette, og jeg fikk nettopp høre fra en annen jeg kjenner at da han gikk på UiO måtte han ta opp sin konteeksamen året etter, altså neste gang fakultetet satt opp en ordinær eksamen.

 

Faget jeg tar er bare satt opp på høstsemesteret, og jeg ser på eksamensplanen fra våren 2016 at det var satt opp en ny eksamen i dette faget på våren. Spørsmålet mitt er da: Er det noen som har erfaring med konting ved HF-UiB og vet om man får ta opp faget sammen med de med gyldig fravær, eller er man nødt til å vente til neste høst og ordinær eksamen?

 

TLDR: Kan man ved HF-UIB ta konteeksamen påfølgende semester, eller må man vente et helt år til neste ordinære eksamen?

 

Jeg overreagerer sikkert litt, men usikkerheten ligger og gnager. Det hadde passet bra å få konteeksamenen neste vår, men veldig dårlig å få denne eksamenen i tillegg til andre eksamener i starten av desember neste høst. Håper også denne tråden kan hjelpe fremtidige studenter som googler spørsmålet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Takk for svar.

 

Jeg har sett gjennom den tidligere, men fant ikke relevant for det jeg lurer på. §6.11 om ny vurdering sier at studenter med gyldig fravær har rett til et nytt forsøk tidligst mulig i påfølgende semester, men det står ikke noe om elever som avbryter eksamen. §6.9 om avbrutt vurdering sier ikke noe om når man får et nytt forsøk, bare at et avbrudd teller som et vurderingssforsøk (som man har tre av).

Lenke til kommentar

 

 

 

Takk for svar.

 

Jeg har sett gjennom den tidligere, men fant ikke relevant for det jeg lurer på. §6.11 om ny vurdering sier at studenter med gyldig fravær har rett til et nytt forsøk tidligst mulig i påfølgende semester, men det står ikke noe om elever som avbryter eksamen. §6.9 om avbrutt vurdering sier ikke noe om når man får et nytt forsøk, bare at et avbrudd teller som et vurderingssforsøk (som man har tre av).

 

Så vidt jeg vet, så er det dette som gjelder på UiB:

1) Du kan trekke deg og levere blankt

2) Du kan levere og få karakter

 

Velger du 1) vil du først kunne ta eksamen når faget undervises ordinært igjen.

Velger du 2) så vil du kunne ta eksamen som en kont, og disse arrangeres vanligvis om sommeren/tidlig høst.

Endret av Manager
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet, så er det dette som gjelder på UiB:

 

 

 

1) Du kan trekke deg og levere blankt

2) Du kan levere og få karakter

 

Velger du 1) vil du først kunne ta eksamen når faget undervises ordinært igjen.

Velger du 2) så vil du kunne ta eksamen som en kont, og disse arrangeres vanligvis om sommeren/tidlig høst.

 

 

 

Konteeksamen er jo for de som stryker på eller trekker seg fra eksamen. Det høres veldig rart ut om man får ta en eksamen sammen med de med gyldig fravær om man består eksamen men ønsker å ta den på nytt (2), men ikke om man stryker (u/)frivillig (1). Jeg trodde egentlig at det var omvendt, altså at om man ønsker å forbedre karakteren sin, da er man nødt til å vente til neste ordinære eksamen, mens de som stryker og konter får ta den opp sammen med de med gyldig fravær (slik som på jussen). Men igjen, jeg er meget usikker...

 

Det hadde vært mye enklere om universitetet bare kunne ha opplyst om dette - de har jo tross alt en artikkel om konting, men der står det bare hvordan man gjør det, ikke konsekvensene av det. I en annen artikkel med regler for eksamen kunne jeg lese at man automatisk blir meldt opp til kontinuasjonseksamen, men det sto heller ikke presisert der om det er en egen eksamen de setter opp, eller om man må vente til neste ordinære eksamen.

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg vet, så er det dette som gjelder på UiB:

 

 

 

1) Du kan trekke deg og levere blankt

2) Du kan levere og få karakter

 

Velger du 1) vil du først kunne ta eksamen når faget undervises ordinært igjen.

Velger du 2) så vil du kunne ta eksamen som en kont, og disse arrangeres vanligvis om sommeren/tidlig høst.

 

 

 

Konteeksamen er jo for de som stryker på eller trekker seg fra eksamen. Det høres veldig rart ut om man får ta en eksamen sammen med de med gyldig fravær om man består eksamen men ønsker å ta den på nytt (2), men ikke om man stryker (u/)frivillig (1). Jeg trodde egentlig at det var omvendt, altså at om man ønsker å forbedre karakteren sin, da er man nødt til å vente til neste ordinære eksamen, mens de som stryker og konter får ta den opp sammen med de med gyldig fravær (slik som på jussen). Men igjen, jeg er meget usikker...

 

Det hadde vært mye enklere om universitetet bare kunne ha opplyst om dette - de har jo tross alt en artikkel om konting, men der står det bare hvordan man gjør det, ikke konsekvensene av det. I en annen artikkel med regler for eksamen kunne jeg lese at man automatisk blir meldt opp til kontinuasjonseksamen, men det sto heller ikke presisert der om det er en egen eksamen de setter opp, eller om man må vente til neste ordinære eksamen.

 

Beklager, gikk litt fort i svingene. Mente det omvendt slik som du skildrer det.

 

Jeg tror det beste vil være å sende eksamenskontoret en melding og høre etter for å unngå misforståelser.

Lenke til kommentar

Beklager, gikk litt fort i svingene. Mente det omvendt slik som du skildrer det.

 

 

Jeg tror det beste vil være å sende eksamenskontoret en melding og høre etter for å unngå misforståelser.

 

 

Du har nok rett. Jeg skal forhøre meg med dem i morgen, og kommer tilbake med svar her når jeg vet mer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...