Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Prøve med spørsmål fra annen lærebok. Naturfag.


Anbefalte innlegg

Heisan! 

 

Jeg hadde en prøve i Naturfag i går. Prøven var om Bioteknologi. 

I prøven var ca 50% av spørsmålene om proteinsyntesen og DNA nok som jeg er ganske kjent med og jeg føler jeg klarte å svare riktig på det meste. Resten var spørsmål om Gen-spleising.

Jeg hadde litt kjennskap om det siden jeg har lest i boken om klippe og lim-teknikken som brukes. 

Men i resten av prøven var spørsmål rettet mot Gen-spleising, der jeg skulle svare på relativt avanserte spørsmål om dette feltet. Jeg dobbel sjekket og det står ikke særlig om dette i læreboken min. 

Jeg har sett at han har lagt ut et par sider fra en annen lærebok på It's Learning som læreren har skannet, og jeg har gått glipp av et par dager i Naturfag på skolen, så jeg har bare meg selv å takke.

Men samtidig så har jeg lest og pugget det som står i min lærebok, og jeg ble overrasket over at prøven om et så stort kapittel bare var mot rettet DNA, Proteinsyntesen og Gen-spleising og ingenting om alt det andre som: Arv og Miljø, Kloning, Genterapi, Gentest, Dominant og recessiv gen-varianter, kjønnsbundet arv, osv... 

 

Så det jeg lurer på er om læreren kan velge spørsmål til prøven ut ifra sin egen lærebok og ikke boekn vi bruker, også lurer jeg på om det vanlig å ha mye spørsmål om så lite emner i et så stort kapittel.

 

Igjen. Har bare meg selv og takke, men synes det så kjipt når jeg har ganske høyt snitt fra før av i dette faget, og når jeg vet at jeg scoret ganske lavt på denne prøven.

Jeg har ikke fått tilbake resultatet enda.

 

Tusen takk. Mvh Jonas :) 

 

    

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Læreren kan velge de spørsmålene han vil, så lenge de er forankret i pensum som er gjennomgått i timen. Har han lastet opp en artikkel om det du ikke leste, så er det din egen feil at du ikke har lest artikkelen. Gjennomgår han noe som ikke står i boken i timen, regnes dette også som pensum. Ofte er lærebøkene mangelfulle (i lærerens øyne), og han har da rett til å hente inn pensum fra andre kilder som han offentliggjør til elevene sine.

 

Saken hadde dessverre vært annen hvis dette var spørsmål som er utenfor pensum, men dessverre.

 

Les nøyere neste gang, så kommer nok karakteren også :)

Lenke til kommentar

Læreren kan velge de spørsmålene han vil, så lenge de er forankret i pensum som er gjennomgått i timen. Har han lastet opp en artikkel om det du ikke leste, så er det din egen feil at du ikke har lest artikkelen. Gjennomgår han noe som ikke står i boken i timen, regnes dette også som pensum. Ofte er lærebøkene mangelfulle (i lærerens øyne), og han har da rett til å hente inn pensum fra andre kilder som han offentliggjør til elevene sine.

 

Saken hadde dessverre vært annen hvis dette var spørsmål som er utenfor pensum, men dessverre.

 

Les nøyere neste gang, så kommer nok karakteren også :)

Jaja, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...