Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rar humme/brumme lyd fra bil. Audi A6 2.0 TDI 2005 (4F2, C6) 140hk


darvi

Anbefalte innlegg

Hei, ny her. Har hørt rundt om kring og hatt bil på et verksted uten at de klarer å finne ut hva som er galt. De hadde hørt litt rundt med andre verksted og de mente det kunne være dysene, disse dukket også opp på diagnose.
De ble sjekket uten at de fant noe feil med dem, men ble justert.
Siden det fort kan bli dyrt og feilsøke til verdens ende så tenkte jeg å spørre her etter råd etter som jeg ikke finner noe lignende andre steder etter en god del søk på google og youtube.

Problemet mitt er en lyd som dukker opp ved turtall på rundt 2000-3000 og overdøves ved eventuelt høyere turtall, lyden kan beskrives som en lav frekvent lyd som varierer. Kan ikke sette noe ord på lyden, men går ca noe som dette: "HMMmmmMMMmmmMMMmmmMMM" Lyden går liksom opp og ned i frekvens, men nålen på turtall er konstant.

Lyden er relatert til turtall og ikke hvor fort bilen går, den kan ikke høres på tomgang, men dukker opp om jeg gir gass opp mot 2000 rpm selv om den er i gir eller ikke, clutch presset inn eller ikke. Jeg kan kun høre lyden når jeg sitter inne i bilen og ikke når jeg står utenfor, mulig dette er fordi bilen høres ut som en traktor når en står utenfor.

Har ungått og kjøre bilen noe mer enn nødvendig etter at lyden dukket opp, clutchen røk i slutten av Juli, så det ble skiftet clutch og svinghjul. Var på langtur etter dette og etter en 1000km så dukket lyden opp. Tror ikke dette er relatert men man vet jo aldri. Dynamo ble også byttet i februar-mars en gang. Og viftereim ble byttet for halv annet år siden og tok service i samme slengen, bilen er kjørt 27000km siden da, + hadde noen andre problemer.

Det som ble gjort var
*Ny viftereim
*Skiftet oljefilter
*Oljeskift
*Rens av motorsystemet
*Luftfilter
*Drivstoffilter
*Nye glødeplugger
*Nytt batteri
*Nytt ledningsnett


Folka på verkstedet lurte på når registerreimen var skiftet, vet det nærmer seg å få byttet nå, men de hadde sjekket der også og mente det ikke hadde noe med det og gjøre heller, med forbehold om at de kan ha feil. 

Ja utenom dette så går bilen som normalt, jukser litt av og til men det har den gjort hele tiden.
Turboen later til å fungere som normalt, og bilen har vanlig forbruk på drivstoff, bremser fungerer som de skal. Eneste er denne lyden, ingen feil meldinger, men den har ikke vært der før så det må være et eller annet.

Har fått time på Møller bil om en ukes tid for at de skal ta en diagnose på merke verksted, men greit uansett hvis noen har noen forslag til hva det kan være, er ikke sikkert de finner ut av det heller vet du.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...