Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MSN Messenger VOICE/Telenor ADSL


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ok. PPPoE forbindelsen - det er den innebygde nettverks opplegget i WinXP ala Rasoppe? Ok - kanskje jeg skal forsøke å installere følgende (sitat fra link under):

 

"If you are using Windows XP check to ensure that Universal Plug & Play support for your O/S is installed as well as Internet Gateway Device Discovery and Control Client."

 

http://www.askmarvin.ca/forums/index.php?showtopic=199

 

Vet du om UPnP er støttet av Cellpipe bridgen?!

UPNP er noe som brukes av noen få routere, det har ingen funksjon på en bridge i og med denne ikke sperrer eller gjør noe med overføringen.

RASPPPOE er en klient, XP har sin egen og de to er vel nokså likeverdige.

Vel - det ser foreløpig ut som det å sette opp:

 

-Universal Plug & Play for oppkoblingen

-Klient for oppdaging og kontroll av gateway

 

ikke hadde noen virkning :no:

 

Da er spørsmålet:

Hva menes med "Control Client"? Er dette PPPoE-klienten? Eneste klient jeg kan finne i forbindelse med nettverk er NetWare - klient, men dette har vel strengt tatt med noe annet å gjøre... Eller?

 

Og et annet spørsmål jeg har:

-Er du helt sikker på at broen (Cellpipe) ikke kan blokkere noen ting som helst?

-Det er altså ikke noen form for portbegrensninger e.l. i den, selv om den ikke har programvare for routing og DHCP/NAT (altså om den er 100% transparent)?

-Er det mulig Telenor har lagt inn sperre på visse porter i nettet, evt bruker NAT?

(Webkamera og filoverføring fungerer jo fint så jeg tviler vel på det... Dessuten kjenner jeg jo folk som får det til å fungere)

 

Kan jo forsøke å svare på spørsmålet mitt selv (kan være jeg har misforstått noe): porter brukes på nettverks-laget (F. eks ifm TCP-protokoller) og brukes for å koble IP og sockets sammen. En bro opererer på laget under, data link-laget, og benytter ikke porter -> dette gjør at porter ikke skal ha noe å si her, men man må ha støtte for dette i datamaskinen/nettverksenheten som er tilkoblet nettet via en bro. Eller er jeg helt på jordet?

 

For å argumentere litt imot meg selv: Hvis det er slik at broen umulig kan skape problemer og skal være transparent så synes jeg det er litt merkelig at de 5-6 andre maskinene jeg har satt opp til å funke med voice (med og uten DHCP/fast IP osv) har fungert feilfritt. Og det stort sett er Telenor's løsninger som kødder det til for folk. NGT og andres løsninger virker jo mye mer omgjengelige og fleksible, mens telenor later til å ha en litt tungvindt løsning (bl. a må oppkoblingen shares vha to nettverkskort og ICS (Internet Connection Sharing). Dette er jo litt tungvindt og mange har problemer med dette. Cellpipe'en kan jo slik jeg har tolket det settes opp som både router og bridge - skjønner ikke helt hvorfor Telenor kun benytter den som bridge (hvis dette er tilfellet altså).

 

Ikke lett dette her!

 

PS! Vi bruker foreløpig Skype til å kommunisere, men jeg skal få til MSN Voice! Mye enklere og alt-i-ett-løsning...

 

Videre tips og hjelp mottas med stor takknemlighet :)

Endret av saerdna
Lenke til kommentar

har samme problem selv.... kan ikke ha lyd samtaler med andre som har Online ADSL, mens det funker fint med andre.....

og fil overføringer funker bra, men går kjempe sakte med kammerater som har Online ADSL men de som ikke har det der funker det fint.....

 

jeg har Online ADSL 1024/256..(forbruks måler'n viser bare 1024/128...) jeg bruker ipcop som router....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nå ENDELIG funnet to løsninger som har fungert fint!

 

LØSNING 1 (enkel, men redusert):

Først begynte jeg å bruke realtunnel (som noen nevnte i denne tråden) og dette fungerte bra med maskinen som er knyttet til broen. Har ikke fått til å bruke de andre maskinene i nettverket med voice via RealTunnel.

 

LØSNING 2 (enda enklere, og veldig effektiv):

Som jeg har hatt mistanke om hele tiden så har Online en begrensning på hvilke porter som kan brukes av broen, selv om både Telenor og andre har sagt at noen slike begrensninger ikke finnes. Dette er en aksessliste og kan slås av under (innlogging kreves) https://www.online.no/fcgi-bin/selfuseradmin/kontoadmin.cgi. Når jeg slo av denne aksesslisten så fungerer MSN med voice og webkamera fra alle maskiner i hele nettverket. Oppkoblingen i nettverket har også blitt mer stabil med tanke på bruk av diverse andre programmer som knyttes til internett. Dette fungerer også uten RealTunnel som jeg nå har avinstallert... NB! Maskinen din vil muligens bli mer sårbar mot angrep utenfra, men sannsynligvis ikke noe av betydning hvis du benytter Norton AntiVirus og Internet Security som følger med telenor sitt ADSL-abonnement. Det beste hadde vært om man kunne redigert denne portlisten slik at man kunne åpnet for kun de portene som MSN bruker til voice/webcam/filoverføring(tilsvarende som ved NAT/firewall i router), men jeg har ikke funnet noen løsning for dette...

 

Håper dette kan være til hjelp for noen av dere som sliter med ADSL/MSN o.l med Telenors oppkobling!

Endret av saerdna
Lenke til kommentar
Har samme prob. Løste det med å laste ned skype 

Hallo!! det er jo MSN han skal snakke over...

 

 

ja. ok men etter masse masse arbeid for å få msn til å virke så er skype eit veldig bra alternativ.

Er du ny her? ;)

 

For veldig mange her er det ikke alltid letteste vei som er best. Selve "mekkinga" er del av greia... Skjønner?

Lenke til kommentar
saerdna kan du forklare meg hvor jeg finner den portlisten hos Online? Ser ingenting jeg.... :dribble:

 

Du går inn på Online.no. Øverst på siden (litt til høyre for midten) er det tre grå knapper "E-postleser", "Kontoadmin" og "Kundeservice". Du trykker da på "Kontoadmin" og kommer hit:

 

https://www.online.no/fcgi-bin/selfuseradmin/kontoadmin.cgi

 

Du må nå ha brukernavn og passord. Brukernavnet er det du har foran e-postadressa di ([email protected]) hvis du bruker default mailadresse. Passord finner du i papirene du har fått fra telenor (som regel det du bruker for å sjekke mail, f. eks via webmail).

 

Nå kommer du inn på siden og du velger under "Oppsett" et punkt som heter "Aksessliste for xDSL-forbindelse". Her kan du krysse av for "Jeg ønsker ikke å bruke aksessliste".

 

Da vil listen bli slått av og du har tilgjenglig full port-range for bruk av f. eks MSN voice/filetf/video...

 

Håper dette hjalp :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...