Gå til innhold

BSD/UnixBeste server-operativsystem


Anbefalte innlegg

Ikke at det nødvendigvis er min mening, jeg ble bare nødt til å slenge på en liten tekst om emnet.

Oioioi, det der var vel omtrent så lite objektivt som det kan få blitt! Det er nesten godt gjort å laga ei så skeiv framstilling av alle tre operativsystema. Kvar fann du det oppkoket der hen?

Fint at det er flere enn meg som mente det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med den biten om linux? Det er jo for det meste snakk om fakta, da tenker jeg mest på biten som sier at det er Linus som bestemmer hva som ender opp i linux's kildekode, og at det er han som ser over. Noen som vil avkrefte dette? For den saks skyld, noen som vil skrive den biten om Linux igjen på en helt objektiv måte, så jeg får se hvordan dere påstår at det er.

 

Den oversikten er jo ganske gammel og utdatert. Den biten jeg refererte til er kanskje en av de få som fortsatt mer eller mindre gjelder på samme måte.

 

Edit: la oss droppe diskusjonen om bsd vs. linux igjen, ender bare opp med mer jihad. Så kan den som vil skrive om biten om linux få poste den, så vi får se.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar
Hva med den biten om linux? Det er jo for det meste snakk om fakta, da tenker jeg mest på biten som sier at det er Linus som bestemmer hva som ender opp i linux's kildekode, og at det er han som ser over. Noen som vil avkrefte dette? For den saks skyld, noen som vil skrive den biten om Linux igjen på en helt objektiv måte, så jeg får se hvordan dere påstår at det er.

Eg gidd ikkje kommentera så mykje, for teksten inneheld både faktafeil, utdaterte opplysningar, tendensiøse formuleringar og samanliknar dessutan ting som ikkje kan samanliknast. Her er eit par lenkjer som forklarar litt om korleis Linux-utviklinga fungerer og kven som er ansvarlege for dei ulike delane av kjernen:

 

http://www.tux.org/lkml/#s1-15

http://www.tux.org/lkml/#s1-22

http://wire.cs.nthu.edu.tw/lxr/source/MAINTAINERS

 

(Edit: Lenkje til ei nyare maintainers-fil)

Endret av Ganske
Lenke til kommentar

Dette er jo bare et spørsmål som det blir "krangling/uenigheter" om, det er jo egentlig ikke noe fasit svar. Det kommer jo egentlig helt ann på hva man har tenkt å bruke serveren til, hvor mye man vil vedlikeholde den osv.

 

Mitt sprøsmål er da: Hva er det som definerer det beste server-opperativsystemet ?

Lenke til kommentar

Når først tråden kom opp igjen ...

 

Jeg synes FreeBSD er bra, men alt er ikke like bra.

 

- ports fungerer ikke alltid, noen ganger lar ikke ting seg bygge. Stabile ports-trær slik de har på OpenBSD hadde vært bra. Hos meg nå lar ikke samba seg bygge med libiconv-støtte, og det skaper problemer.

 

- FreeBSD er treigere ute med driverstøtte til ny hardware enn Linux. Kjøper man helt ny hardware, utenom proffe server-ting, skal det mye til for at ting som integrerte nics og sata-kontrollere virker.

 

- Det pågår mye mer utvikling rundt Linux-plattformen. Linux er slik sett mer fremtidsretta enn FreeBSD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...