Gå til innhold

Grafikk-kort til 4k video vs 4k game


ablix

Anbefalte innlegg

Hei.

Vuderer nytt grafikk-kort men kommet over ett problem. Hvor bra kort trenger jeg når jeg ikke trenger 4k til spill?

 

I dag bruker jeg radeon hd7950 i crossfire.

Ønsket er ett skjermkort som takler 4stk 24" skjermer for lette programmer og kan sende 4k video til tven.

 

Bruker pcen mye som en videospiller, (tv titting). Den har 4stk litt eldere enzo iso24"skjermer, som brukser som arbeidskjemer i det daglige. Hvor 1stk ofte spiller enn film, mens resten kjører lette programmer.

Ofte slår jeg av enn skjerm og bruker enn 65" 4k tv til film i annet rom.

 

Pcen er i dag en x79 plattform.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv en i3-i5-i7 integrert igpu klarer støtte til 4K og de fleste nye hovedkort har hdmi utganger som støtter dette.

 

Eneste problemstillingen er å ha nok utganger til alt dette. Usikkert på hva som blir billigst av billig skjermkort eller adapter. Men trur du kan oppleve "mindre" tull med skjermkort løsning.

Endret av Blåbjørn
Lenke til kommentar

Her er d snakk om minst 4 skjermer. Ok 4k video til enn

Så det etterpå , er på jobb så er litt begrenset av hva jeg får til å sjekke herifra, men ville tippe en eller annen Low END AMD kort hadde fikset biffen/kanskje har nok utganger. Ville sjekket ut 460 kort og sett etter en modell med mange utganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

EDIT: Leste feil... Men uansett, kan du si litt om hvilke spill og hvilke skjermer du skal bruke?

 

Her tror jeg du må planlegge litt først.. Hva har du nå?

 

4x 24" skjermer - hvilken oppløsning og hvilken refresh rate?

1x65" TV - 4K oppløsning og hvilken refresh rate?

 

Uten å ha sett TV-en din så kan jeg nesten garantere at den ikke egner seg til spill, med mindre det er veeeeeeldig rolige og enkle spill. En TV er sjelden et godt utgangspunkt for PC-gaming, bl.a. pga. for lav refresh rate.

 

Hva slags spill skal du spille? Hvordan bruker du skjermene dine når du spiller i dag?

Endret av Slettet+987132984
Lenke til kommentar

Tven er Samsung 65" UHD LED Smart TV UE65HU7505. Men den brukes ikke til spilling.

Skjermene er Eizo 23" LCD Foris FS2331-BK

1920x1080

Men vet ett billig skjemkort kan man bytte kortet på nytt når man oppgraderer 23" skjermene.

Når d kommer til spilling så er det for d meste gamle spill, trur det nyeste har vært starcraft 2.

Det er ikke helt utelukket at jeg vil prøve det nye cs

Lenke til kommentar

Du må ha i bakhodet at du trenger en HDMI2.0 utgang for å få 60fps/Hz til 4K TV'en. Og så trenger du en kombinasjon av HDMI/DVI/(VGA til nød) utganger til skjermene. 

 

HDMI2.0 er forsåvidt enkelt nok, enten velger man et kort av AMDs RX400 serie, eller Nvidias Maxwell/Pascal serie som har det.

 

Her har jeg sortert skjermkort som støtter minst 5 skjermer i prisjakt fra billigste og oppover. Med HDMI2.0 så tenker jeg kanskje denne er et godt utgangspunkt. Men du vil da trenge 3 stk. DP til HDMI eller DVI adaptere i tillegg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...