Gå til innhold

Hjelp! Jeg er usikker på om jeg skal bytte studie!


KingKush

Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Jeg er 20 år, akkurat startet på min bachelor of business. Lån for første året er brukt opp, skolepenger betalt og jeg er godt inn i semesteret. Alt er flott og jeg trives på universitet :)

 

Men nå i det siste har jeg funnet meg selv i å konstant undre meg over om jeg har valgt riktig studie. Tidligere har jeg alltid ønsket å jobbe med film, tv og media men har i det siste året endret ønske til business. Nå sitter jeg her, ser på nrk nett tv mens jeg tenker på hvor fett det hadde vært med en jobb i fremtiden som video editor eller å kaste meg inn i konkurransen i å kunne bli programleder på norsk tv. Bare å jobbe i et fast program med et fett crew i nrk f.eks hadde vært rått, både foran og bak kamera.

 

Jeg er veldig glad i å være kreativ. Min sterke side er nemlig at jeg er detaljorientert og god til å finne løsninger på ulike ting, om det så er problemer relatert til IT eller praktiske utfordringer. Derfor har jeg alltid briljert i video editing, minecraft, tegning etc. På motsatt side har jeg alltid vært helt rævva i matte.

 

Grunnen til jeg valgte business er fordi jeg alltid har ønsket å åpne min egen bedrift, ikke en "gå i dress" bedrift - men noe innovativt. En ny startup som kan bli noe, noe kreativt, en ny oppfinnelse som kan bidra til folket videre og skape verdi.

 

Men fortsatt så er jeg usikker!!!!! Jeg sliter litt, fordi jeg har lyst å skrike ut at jeg ønsker å bytte til mediefag, mens jeg samtidig aldri kan se for meg å droppe business.. Jeg klarer ikke bestemme meg.

 

-Er det noen der ute som vet hvordan mulighetene er for å jobbe i mediebransjen dersom jeg tar en bachelor of business og vil ombestemme karrierevalget mitt siden?

-Ville du anbefalt meg å bli på business eller bytte studie?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vær noen dag siden du spurte dette men bedre sent enn aldri håper jeg!

Dessverre kan ingen gi deg et godt svar foruten deg selv.

Befant meg i akkurat samme situasjon ifjor og lurte frem til slutten av våresemesteret på hva jeg ville gjøre.

Valgte deretter å bytte studiebane.

Hvordan jeg kom frem till det vær kun på grunn av mine egne tanker men fikk meget hjelp fra to studieveileder jeg tok kontakt med (én fra utdannelsen jeg gikk og én fra den jeg hadde lyst til å lese) så det er noe jeg virkelig anbefaler deg til å gjøre! De vær mye nøytrale så jeg fikk en egen følelse.

 

Forøvrig tror jeg det er mulig å åpne egen bedrift uten utdanning i business, en kurs i forretningsøkonomi kan være nok og i stedet ha kompetanse i for eksempel media hvis bedriften din skal jobbe med det. (det er et godt spørsmål til studieveilederen)

Lenke til kommentar

En del av dem som arbeider med media er ikke utdannet i faget, men har utdannelse i noe annet eller ingen formell utdannelse. For eksempel er to av karene i Raske menn siviløkonomer. Med andre ord er det fullt mulig å ende opp med å jobbe med media selv om du studerer business.

 

En utdannelse i media er veldig usikkert med tanke på jobbmuligheter etterpå. Så det kan være en fordel å ha studert business, slik at du har andre ben å stå på hvis ikke du får en jobb i media med en gang. Det finnes andre muligheter til å få kompetanse i media og sikte seg inn på en slik jobb. Kanskje du har mulighet til å velge noen relevante kurs i studiet du går på nå? Du kan også engasjere deg i studentradio, student-TV og liknende, hvis det er noe slikt der du studerer.

Lenke til kommentar

Nå spørs det litt hva i media du vil. Media er et stort felt. Har du lyst til å jobbe i nyheter o.l. må du ha minst bachelor i journalistikk og/Eller relaterte fag som statsvitenskap osv. Konkurransen er hard, som den er i økonomi og mange andre felt, og bare det "beste" blir tatt. 

 

En jeg kjenner som jobber i TV2 sier at flere av reporterne har mastergrad eller dobbel bachelor.

 

Men gjør det du har lyst til. Du kan jo evt. ta to grader? Jeg gjør det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...