Gå til innhold

Kjøpe eller bygge en Lydløs PC for å spille av musikk ...


Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er min første diskusjon her så vær snill ;-)

Jeg ønsker å kjøpe/bygge en Lydløs PC for å spille av musikk til mitt Audio anlegg ...

Kabinettet bør helst være lite/mini/micro eller så "fint" at det kan stå framme på audio benken sammen med de andre audio komponentene ( Parasound )

Spørsmålet er om det er best å skaffe en lydløs pc for så å ha en eksternt lydkort med fjernkontroll eller skaffe seg en PC med et eget lydkort og for så ha en fjernkontroll til PC`en  ??

Når jeg tenker lydkort så tenker jeg Xonar Essence eller bedre ( Noen forslag på andre ?? )

Er det noen som har forslag eller noe å selge som passer for hva jeg ønsker ??

Mvh

Amicisumus


 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann og velkommen til forumet.

 

Det å bygge en liten lydløs PC er ingen problem. Men hva er det egentlig du skal spille av? Er du ute etter best mulig lyd på FLAC filer e.l - Eller skal du spille youtube på anlegget liksom?

 

Det er kanskje litt overkill med en PC hvis det eneste du skal gjøre er å spille spotify. Har du andre behov til PC'n?

 

Edit:

Forøvrig ville jeg droppet å bruke penger på et internt lydkort hvis du skal spille musikk fra PC til receiver/forsterker. Da ville jeg heller lagt penger i en USB DAC.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Heisann og velkommen til forumet.

 

Det å bygge en liten lydløs PC er ingen problem. Men hva er det egentlig du skal spille av? Er du ute etter best mulig lyd på FLAC filer e.l - Eller skal du spille youtube på anlegget liksom?

 

Det er kanskje litt overkill med en PC hvis det eneste du skal gjøre er å spille spotify. Har du andre behov til PC'n?

 

Edit:

Forøvrig ville jeg droppet å bruke penger på et internt lydkort hvis du skal spille musikk fra PC til receiver/forsterker. Da ville jeg heller lagt penger i en USB DAC.

Hallo Kyrre og takk for svar!

 

Jeg skal spille av FLAC og mp3 320 audio filer til mitt audio anlegg som er bra ...

Skal ikke bruke PC`en til noe annet enn å spille musikk ...

 

Har idag en eldre bærbar som gjør dette, men vifte støyen er rett og slett for høy og ikke synes jeg det kommer noe god lyd ut heller. Min kontroll forsterker har ikke HDMI så det går ikke ...

 

Det viktigste er God Lyd, lydløs PC/Boks/Kabinett og at det er mulig å fjernstyre :-)

 

Mvh

Raymond

 

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Er det noen spesiellt grunn til at du har pekt deg ut det lydkortet du nevner ?

 

Når du skriver fjernkontroll, tenker du play, pause, skip, spoling eller må du ha tastatur for å kunne søke ?

 

Du har en solid samling av musikk fra før og ønsker ikke strømmemulighet slik som soundcloud, spotify, wimp eller andre tjenester ? 

 

Ett intel NUC er fullverdig pc til din bruk og er mulig å få absolutt helt fri for støy.

 

Du har ikke noen Dac fra før ?

Lenke til kommentar

Takk for alle svar! :-)

Jeg har allerede en High Fidelity APX Bluetooth sak som jeg kan kjøre musikk igjennom fra Mobil eller nettbrett ...
Men ønsker en PC løsning for å ha tilgang til hele musikk samlingen!

Fjernkontrollen er mest for å dempe eller øke lyden, play, pause, skip, spoling ... 

Det er INGEN spesiellt grunn til at jeg nevner akkurat det lydkortet, men leste at det var bra (?) ...

Skal se på NUC (?) løsningen ...

Mvh

AmiciSumus

Lenke til kommentar

Greia er at hvis du skal ha lydløs (og da mener jeg lydløs - altså 0 vifter) så er ikke nuc noe godt alternativ.

 

Du kan bygge f.eks en ITX maskin vifteløs basert på noe som dette

 

st-fc8b-evo-large.jpg

 

Eller hvis du vil ha standard HiFi bredde så

 

fc5-evo-025-025-b.jpg

 

Da kan du bygge en fullverdig, totalt lydløs maskin. Kombiner med en DAC. Men hvis det eneste du skal er å spille av musikk så er det kanskje litt overkill. Du har ikke en montior/TV også hooke opp på dette da, så kan du jo se litt HBO også :p

 

Kabinettet er iallfall sexy syntes jeg, og gjør seg sammen med HiFi'n.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...