Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 5008 - Caliperproblemer, nybilgaranti?


fiskerdigg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er den, og hvor langt kjørt? Service overholdt? Merkeverksted eller Johny Banans bakgårdsverksted?

2012 Mod, kjørt 70'km. Alle servicer overholdt, gjort på merkeverksteder ja. 

 

Kunne forøvrig påpekt at problemet er at caliperen ikke slipper opp etter bremsing, og blir hengende på skiva. Lager ulyd. Jeg fikk brannsår av å ta på skiva etter kjøring i ca. 40 min  :rofl:

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar

Skal ikke si noe sikkert, andre her kan nok svare med større sikkerhet. Men det er nok dessverre ikke et helt ukjent fenomen at "alt" under bilen kalles for slitasjedeler, og derfor må betales av kunde. Er det rust og skitt som har fått den til å henge seg, så er jeg relativt sikker du må dekke det selv, mens er det heng pga feil, så er det litt annerledes. Det kan være garantivilkårene dine sier noe om dette.

Lenke til kommentar

Hei,

Nå har ikke jeg vært borti Peugeot og hvordan de hånsterer slike saker ift garanti.

Men hvis caliperen er "årsaksdelen" så vil jeg si at en slik del er men å vare vesentlig lengre enn 5 år (og lengre enn 70'k), så er dette slik jeg ser det en garanti (og om ikke garanti ifølge de bestemmelsene), en klar kjøpslovreklamasjon etter mitt syn.

Så fremt denne er solgt ny i Norge og i privat eie (gyldig nybilgaranti).

 

Det kan være at skiver og klosser i utgangspunktet må byttes, men det avhenger av hvor mye belastning det har vært på bremseskiven.

Men ville vurdert å hørt på hvor mye de evt. kunne klart prismessig ift å få byttet dette samtidig hvis dette begynner å bli slitt/rustent.

 

Men har du altså fått beskjed om at dette er valiperen som er årsak og at de ikke dekker det på garanti?

Kan jo være bremser som henger pga smuss/skitt også, som nesten har blitt mer vanlig per dags dato.

Lenke til kommentar

Hei,

Nå har ikke jeg vært borti Peugeot og hvordan de hånsterer slike saker ift garanti.

Men hvis caliperen er "årsaksdelen" så vil jeg si at en slik del er men å vare vesentlig lengre enn 5 år (og lengre enn 70'k), så er dette slik jeg ser det en garanti (og om ikke garanti ifølge de bestemmelsene), en klar kjøpslovreklamasjon etter mitt syn.

Så fremt denne er solgt ny i Norge og i privat eie (gyldig nybilgaranti).

 

Det kan være at skiver og klosser i utgangspunktet må byttes, men det avhenger av hvor mye belastning det har vært på bremseskiven.

Men ville vurdert å hørt på hvor mye de evt. kunne klart prismessig ift å få byttet dette samtidig hvis dette begynner å bli slitt/rustent.

 

Men har du altså fått beskjed om at dette er valiperen som er årsak og at de ikke dekker det på garanti?

Kan jo være bremser som henger pga smuss/skitt også, som nesten har blitt mer vanlig per dags dato.

Jeg gjør vanligvis service og slikt via vianor, og de kan ikke ta nybilgaranti fordi de ikke er merkeverksted, men de er jo autorisert verksted for peugeot ift. service etc. Så prisen er fra de, men BoS hvor jeg bor er hårreisende dyre, og de er noen forbanna kjeltringer i tillegg.

 

Skal sjekke med de imorra, skrekk og gru. 

Lenke til kommentar

Er det foran eller bak da?

 

Caliperne foran holder jo normalt sett veldig lenge. 200-400kkm Må bare sørge for å rengjøre og smøre opp litt innimellom.

Stemplet kan med fordel presses ut og inn noen ganger.

 

I tillegg sørg for å renske opp og smøre gliderne.

 

Om det er bak er det litt mer intrikat med håndbrekkmekanismen. Må skifte de bak på min 5008 nå pga. brekket begynner å bli tregt. (går ikke helt av alltid, og den setter det jo på automatisk hver gang jeg stopper etc.). Men nå har min gått 370000km da.

Lenke til kommentar

Er foran. Jeg snakket med BoS og de mente at det kunne gå som garantisak, men evt. slitedeler som måtte byttes på bakgrunn av dette måtte jeg betale for. Fikk et overslag, og de skulle ha mer enn vianor for jobben, så da ble det vianor istedenfor. 

 

Helt utrolig egentlig, jeg antok jo at pga den ødelagte caliperen så ville de da ta kostnadene på bytte av de delene som er påvirket, men slik var det da altså ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...