Gå til innhold

TEST: Apple Watch Series 2


Anbefalte innlegg

Jeg savner litt mer informasjon om hvordan den fungerer som treningsverktøy - altså sette den opp i test mot en pulsklokke (garmin, suunto, etc). Kan man fks tracke direkte til Strava, Endomondo, etc, får de tilgang til HR data? Også litt nærmere test av den pulsmåleren - løpe en runde, gjerne bli litt svett hvor HR og GPS blir satt opp i mot en ordentlig pulsklokke. Virker ikke som denne kan erstatte en to år gammel vivoactive.

 

Pulsmåleren på undersiden er relativt god, litt bedre enn mange konkurrenter pga utformingen av kuppelen på undersiden, og kan gi data til Endomondo etc. som jeg selv benyttet meg av. Fungerte utmerket på min Apple Watch 1 når jeg hadde den opptil nylig (kjøpt meg en Huawei Watch nå da jeg ville prøve Android Wear mot min Android telefon som jeg brukte en periode.. men skal selges igjen til fordel for en Series 2 Apple Watch nå når jeg har fått tilbake min iPhone.. Android Wear på iOS blir for begrenset i bruken til at det er noe vits). Pulsmåler på håndleddet vil derimot aldri bli like nøyaktig som et pulsbelte.. men klokken støtter også dette, så det er bare å synkronisere et pulsbelte fra Polar, Garmin etc., som vil fungere utmerket, og da være like nøyaktig som en pulsklokke fra Garmin som også krever et likt type pulsbelte. Apple Watch kan bruke det samme pulsbeltet som man får med på Garmin 920xt som et eksempel, og vil da få akkurat de samme målingene. Alle smartklokker og pulsklokker som i dag har en egen pulsmåler mot håndleddet bruker nøyaktig samme teknologi.. og det eneste som kan differensiere dem er selve utformingen av kuppelen. Apple Watch har derfor vist seg å være ganske presis, med sin svakt buede kuppel som går godt ned i armen slik at den ikke blir påvirket av lys etc. like godt. Min Huawei Watch er derimot ikke like presis, da undersiden er helt flat. Forskjellen mellom Apple Watch og en Garmin 920xt vil jo derimot være at du kan bruke Apple Watch til så mye mer.. da det faktisk er en smartklokke i tillegg. Garmin sin klokke skal derimot ha for et par ting.. batteritid, og et display som er helt rått i sollys (selv om jeg aldri hadde problemer med dette på min Apple Watch... min Huawei Watch derimot, er ubrukelig ute da du ikke har noe som helst sjans til å se skjermen når solen skinner.. selv om solen ikke skinner på selve klokken). Trenger du kun en tracker for trening er jo muligens en Garmin Forerunner 920xt det nærmeste du kommer råskap.. men den er diger, og fungerer kun til det formålet.. trening, hiking og mer trening. Kan ikke brukes til vanlige dager på jobb, skole, osv. da vil du bli sett veldig rart på med det store blå romskipet på armen... en Space Grey Apple Watch med svart armbånd (polyflumoer eller nylonreim, gjerne Leather Loop om du er villig til å betale for det), er i virkeligheten veldig diskre og vil av de fleste ikke ble lagt merke til med mindre du flasher den. Koster 1000 kroner mindre da, med den nette pris av 3300 kroner vs. Apple Watch sine 4300 for 42mm modellen.

 

Endomondo og flere har egne Apple Watch apper, som fungerer utmerket på selve klokken. Om du ikke vil bruke tredjepartsappene, så kan også alle data som registreres på klokkens originale treningsapp eksporteres ut til Endomondo og alle tredjepartsapper som ønsker denne informasjonen fra Health og treningsappen på mobilen... så lenge utviklerne legger til funksjonen i appene sine.

 

PS. så anbefaler jeg INGEN å kjøpe seg en klokke med Android Wear i dagens nåværende iterasjon.. mulig versjon 2.0 forbedrer dette... men i dag, så er det ubrukelig. På Oslo Maraton, så sluttet den å tracke meg på GPS ved henholdsvis 1,4km.. 12km og 15 km..., fordi med en gang GPS signalet forsvant i lenger enn 10 sekunder så stoppet den all aktivitet uten å forsøke å gjenoppta økten..så det hjalp meg egentlig null og niks å ha den med seg. Og vil presisere at det ikke er noe galt med klokken.. dette er bare elendig software.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er fordelen med en Apple Watch kontra en Fenix 3? Har sistnevnte.

 

Jeg har sistnevnte, dog med HR. Og har hatt Apple Watch.

Fordelen med Apple Watch kommer an på hvilken bruk man egentlig ser for seg. Smartklokke-funksjonene er klart bedre på Apple Watch. Treningsfunksjonene er klart bedre på Fenix 3 (HR).

 

Fordeler Apple Watch:

- litt mindre fysisk størrelse om man er avhengig av det

- bedre display

- bedre måte å navigere mellom apps på

- smartklokke-funksjoner

 

Fordeler Fenix 3 (HR):

- overlegen treningsfunksjonalitet

- display som alltid er på. Slipper da å måtte løfte håndleddet på en spesiell måte for å få aktivert displayet.

- overlegen batterivarighet

- innebygget og god GPS (men Apple Watch Series 2 kommer endelig med GPS)

- raskere pulsmåling. Opplevde stadig å måtte vente mange sekunder fra displayet slo seg på når jeg løftet opp håndleddet under treningsøkt til pulsen ble vist.

- fungerer helt fint uten å måtte ha mobilen med seg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...