Gå til innhold

Noen som vet hva problemet er når en strek kommer


Fluffy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje har det skjedd noe med bootloaderen? Har du flere OS på maskinen? Hvis ikke kan du prøve å starte opp fra en Windows 98 diskett, og skrive fixmbr i promptet. Vær forsiktig hvis du får noen advarsler (utenom den vanlige "bekreft").

 

Mulig du kan starte opp fra XP cd'en, jeg husker ikke. Jo, forresten, der kan du velge "reparer", kanskje det er tingen?

 

Men jeg kjenner ikke til streken du ser. Jeg har hatt flere problemer med bootloaderen, men jeg husker ingen strek.

Lenke til kommentar
Kanskje har det skjedd noe med bootloaderen? Har du flere OS på maskinen? Hvis ikke kan du prøve å starte opp fra en Windows 98 diskett, og skrive fixmbr i promptet. Vær forsiktig hvis du får noen advarsler (utenom den vanlige "bekreft").

du kan jo prøve samme som ovenfor, men bytt ut fixmbr med "fdisk /mbr"... men det er usansynlig det vil virke hvis ikke du har lekt med andre windows/lin*x installasjoner...

du kan også prøve å dytte inn XP-cd'n, og boote fra denne, deretter taster du "R" for repair(reparer) når du får valget opp på skjermen...

 

EDIT: så fremst du kjører win XP/2000

Endret av rwu
Lenke til kommentar

Takk for korreksjonen, rwu. Jeg blandet kommandoene... :blush:

Jeg brukte en Mandrake-cd til å rette på MRB en gang (tror det heter fixmbr der), men da hadde jeg jo flere OS (og ikke Mandrake), og da ble det bare rot.

 

Hvis det er partisjonstabellen som er ødelagt, tror jeg du skulle fått beskjed om det. Det får i hvert fall jeg hver gang. "Ugyldig partisjonstabell" :p

 

Men kanskje dette ikke er likt i forskjellige BIOS? Det vet sikkert noen andre... Uansett, hvis det er feilen, er det noe genialt som heter testdisk 4.5 (http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html) Den har reddet meg fra å tape alt jeg hadde på maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...