Gå til innhold

Teknologien ble trukket frem som et internasjonalt forbilde. Nå kan ørret i Akerselva gjøre den til et tapssluk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dette synes vi rett og slett er tøvete. Elven blir helt naturlig 25 grader enkelte dager, på somre med tropenetter"

Det er tøvete å si da det gjelder enkelte dager, fisk tåler topper som varer i kort tid. Men som skrevet så er det ikke store området som blir oppvarmet før det blander og utjevner seg med annet vann.

 

"Vi synes det er ille at rettigheter man har hatt fra gammelt av plutselig blir revet vekk"

Det er hvertfall ille å si at det er ille å bli tatt fra rettigheter bare fordi de er gamle.

 

Å dra inn idioti i ellers gode argumenter er ganske teit og lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

En burde forsøkt å dumpet varme inn i Hafslund sitt fjernvarmenett ( returledning eller tur ledning).

Men det er nok en drøm i få til i alle byråkratier og monopoler? Dersom jeg hadde eid Nydalen og Hafslund ville det ikke vært noe problem, tvert imot et luksusproblem.

 

Avfall vil kunne forbrennes i DK og Sverige, hvis det skulle hope seg opp.

 

Oslo har jo MDG ved makten? Er ikke dette løsningen for å få til løsning?

 

Kjenner ikke mulighet for å droppe kjøling via grunnvann, normalt er det ganske store mengder grunnvann rundt elver her på solkysten.

Lenke til kommentar

En burde forsøkt å dumpet varme inn i Hafslund sitt fjernvarmenett ( returledning eller tur ledning).

Men det er nok en drøm i få til i alle byråkratier og monopoler? Dersom jeg hadde eid Nydalen og Hafslund ville det ikke vært noe problem, tvert imot et luksusproblem.

Det eneste du oppnår ved å dumpe store mengder spillvann inn i Hafslund sitt fjernvarmenett er at du senker temperaturen på vannet i fjernvarmenettet. Sistnevnte holder over 120 grader.

 

Hvorfor du blander politikk inn i tekniske diskusjoner er uforståelig.

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, hvorfor blande politikk inn i en slik diskusjon.

 

Se på ødeleggelser politikere påfører norsk natur med subsidier.vindmøller, Vindmøller øker kraftoverskudd og ødelegger innovasjon og energieffektivisering Energimarked pga lave strømpriser... Fjernvarmebransjen er jo en hellig ku for kommuner, ei melkeku som kommuner stort sett melker hvert år. Har lite med samfunnsansvar å melke penger ut fra avfall og lokale bedrifte?

 

Teknik, energi og politikk er en veldig spennende kombinasjon, ( ekstra spennende når politikere og subsidiere styrer markedet).

 

120 grader for å holde trøkk på turbiner og strømproduksjon. Dette er håpløst gammeldags teknikk. De fleste kunder har behov for 40 grader varme for dusj. Strøm har vi mye av. Disse gammeldagse høytempererte fjernvarmesystemene vi har i Norge forårsaker dårlig bruk av spillvarme og høyt energitap.

 

Jeg hadde vært veldig glad om jeg bare kunne disponert retur i fjernvarmesystemene, ned mot 40-60 grader er helt perfekt for spillvarme.

 

Jeg ville vært en god eier av fjernvarmenett og skånsom mot miljø i Akerselva ?

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke en haug med penger for å få en serverpark nær Oslo? Kunne fått tomter og kjøling omtrent gratis ut på "bøgda".

Om man tenker ekspandering er ikke ferdig utfylte områder veien å gå, dette er bare dårlig planlegging.

 

2n redundant fiber direkte til NIX og/eller mørk fiber er nok mer tilgjengelig i Oslo enn på bygda.

Lenke til kommentar

 

Jeg ville vært en god eier av fjernvarmenett og skånsom mot miljø i Akerselva

 

Helt sikkert. Personlig er jeg svært glad for at fjernvarmenettet er eiet av en profesjonell part med rett kompetanse. De færreste som er tilkoblet dette nettet har backupløsninger, så en stabil drift er helt avgjørende.

Hoihoi, finnes ikke noe mer ustabilt en fjernvarme fra Hafslund? Der sprekker jo rør i hytt og vær? Ingen i Norge som har kjøpt mer panelovner til fjernvarmekunder en Hafslund?

 

Fjernvarme er like sårbart som noe annet, de er behov for elektriske pumper til å frakte vann, styringer osv. Redundanser, UPS , generatorer, alternative energikilder er nok ikke bedre her en i et vanlig nærvarmeanlegg. Skal innrømme det bygges mye billig nærvarmeanlegg,.

 

Jeg vet ikke hva som er sikrest, men fjernvarme er ikke bedre en et smart nærvarmeanlegg med backup. Nærvarmeanlegg har gjerne en brøkdel av rør og driftskostnader kontra fjernvarme.

 

Kjekt å diskutere, skulle gjerne vært å sett varmesentral i Nydalen, har sett på Vulkan. Fjernvarmeanlegget jeg kjenner best med CHP har en virkningsgrad på ca. 50%. Dette fordi mesteparten av varme blåses over tak. Og 30% av strømproduksjon brukes til egne pumper, tørrkjølere, maskiner +++ uff, stakkars miljø. Burde ikke få konsesjon for å sløse slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...