Gå til innhold

Linux Firewall/router


askare

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått bredbånd, og har derfor tenkt å sette opp en Linux firewall/router.

Har tenkt å bruke en bærbar med to stk PCMCIA nettkort.

Smoothwall vet jeg ikke støtter PCMCIA noe særlig, har ikke funnet ut om Clarkconnect støtter det,men det er det vel noen som vet?

 

Eller er det noen andre distroer som er brukbare til dette?

Har alldri satt mine fingre på en Linux-maskin, så det bør være en distro som er enkel i bruk.

Tips mottas med stor takk. :thumbs:

 

Askare

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du finner samme PCMCIA støtte i "alle" distribusjoner med tanke på at de alle bruker samme linux kjerne. personlig vil jeg anbefaler Slackware. Det er en svært sikker, stabil og rask distribusjon. Sjekk: www.slackware.com

 

For dine ruting formål kan du bruke netfilter. Også kjent som iptables. dette er nok garantert inkludert i distribusjoner du velger. Såfremst den er basert på 2.4 kjerne eller nyere.

 

Du ønsker brukervennlighet. Det finnes en rekke administasjonsverktøy for iptables som gir deg et "grafisk" grensesnitt. Du kan jo se litt på freshmeat.net

 

Lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Har lasta ned Clarkconnect og installert, men den fant ikke mine to Xircom PCMCIA-kort. Ennå de sto på HCL listen. :ermm:

 

Men skal prøve litt forskjellige instillinger på PCMCIA-porten i bios.

Så ennå kjører jeg Smoothwall, den funker helt fint den!!!

Takk for alle svar. :thumbs:

Askare

Lenke til kommentar

Har oppgradert, og port forwarding ble OK.

Det var et kjent problem, forslag til løsning var å bruke "range" på port forwarding, istedet for kun en enkelt port.

 

Clarkconnect'en står stabilt, så den skal nok få lov til å stå til laptop'en vandrer til de evige jaktmarker.

 

Takk for alle tips.

askare

Endret av askare
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...