Gå til innhold

Fra Vestlandet til Pyongyang: Norske selskap i europeisk slaveskandale


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel, Lars.

Men etter et kvart århundre med markedsliberalisme, fremstår kanskje de obligatoriske sparkene til kommunistregimet i Polen, uansett hva man måtte mene om det, som noe malplassert i artikkelen; "Vinduene er knust. Det er rester av et land styrt med kommunisthånd. Det sies at siden ingen hadde eierskap til noe som helst, var det heller ingen som tok ansvar for å holde bebyggelsen ved like.".

Dersom nykapitalistene i polen var interesserte i vedlikehold, vil de sikkert klart å bytte noen vinduer på 25 år...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Polakkene reiste til Norge for å jobbe ; skipsverftene i Polen dermed var i nødt til å ansette noen i retur.

 

Den samme situasjonen er i Norges offshoreindustrien siden mange år; der , for eksempel filippinere ( fra Asia til Europa ) arbeider ombord norsk skip for en brøkdel av hva nordmenn;skottene tjener penger. Det skjer altså på norsk sokkel.

 

Kapitalismen har ingen gransen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Flott artikkel, Lars.

Men etter et kvart århundre med markedsliberalisme, fremstår kanskje de obligatoriske sparkene til kommunistregimet i Polen, uansett hva man måtte mene om det, som noe malplassert i artikkelen; "Vinduene er knust. Det er rester av et land styrt med kommunisthånd. Det sies at siden ingen hadde eierskap til noe som helst, var det heller ingen som tok ansvar for å holde bebyggelsen ved like.".

Dersom nykapitalistene i polen var interesserte i vedlikehold, vil de sikkert klart å bytte noen vinduer på 25 år...

 

Takk for at du leser! Det var egentlig ikke ment som noe spark, det var mest for å beskrive hvordan det så ut. Og poenget ditt er bra og notert. Takk for det!

Lars, TU

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Vi liker å tro at vi er så hederlige her i landet. Men sannheten er at "Do not ask, do not tell" er en fremtredende holdning hos alle pengefolk i dette landet. De som bestiller, og de som bygger disse skipene gir en lang F i hva som skjer med fattige slavearbeidere så lenge det blir billig. Samme ser vi når rigger bygges ved asiatiske verft. Slavekontrakter, en ikke-eksisterende HMS, elendig håndverk og kryssede fingerer for at hjemlig presse ikke bryr seg om dødsfallene. Ingen protesterer. Ikke blårussen, ikke de grådige eierne, ikke den norske stat. Her gjelder det bare at ting blir billig, og da er menneskelig ikke verdt noen ting som helst.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvis de norske rederiene ikke kjente til uvesenet, var de heller ikke involvert i slavehandel.

Derimot kan man stille spørmål til verftet og polske myndigheter om hvor mye de vet om dette.

 

En kjenner ikke til ting som en bevisst unngår å finne utav.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...