Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noen få småproblemer med et nytt bygg.


Anbefalte innlegg

1. I bios står det at jeg har 16gb 21xx mhz med RAM, men Ram`en min er 3000mhz...

 

2. Bare 1 av mine 2 SSD`er er synlig i windows og i funksjon.

 

 

Utstyr : 

 

HK - ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO, Socket-1151

 

RAM - Crucial Ballistix Tactical DDR4 16GB (8GBx2) 3000 MHz (PC4-24000) CL15 DR x8 Unbuffered DIMM 288pin

 

SSD som mangler - Crucial BX200 240GB 2.5" SATA-600

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAM'en må man stort sett stille inn selv eller aktivere Intel XMP. Det er samma på min maskin, uten XMP 2133, med XMP 3000.

 

Har du sett i disk management? Det er kanskje det du mener med funksjon. Hvis det ikke er opprettet noen partisjon så synes den ikke.

 

Hva er den andre SSD'en? Hvis jeg ikke husker feil så vil noen av SATA-portene deaktiveres hvis man bruker M.2, står i HK boka.

Lenke til kommentar

Du kan også klokke minnet manuelt. Det er ikke alltid XMP fungerer så greit - men Z170 skal være rimelig bra her.

 

Fordelen med manuell klokking er jo at du kan tweeke frekvensen og timings - altså presse mer enn 3000mhz ut av dem og kanskje også senke timings. Du kan også endre command rate fra 2T til 1T - som hjelper på ytelsen.

 

Uansett er OC av RAM "det siste" du gjør. Det har ikke så enormt mye å si. Funker XMP ved 3000mhz så blir du sikkert happy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...