Gå til innhold

Beste Gateway til Z-Wave+Nexa?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

er det noen som kan anbefale en bra Gateway (gjerne med app til både Android og iPhone) som er kompatibel med både Nexa og Z-wave? Jeg skal i hovedsak bruke den til lysstyring, og skulle gjerne kunne lagt inn litt logikk i tillegg til scenarier. F.eks "Alt lys av kl 2400", "gradvis oppdimming på soverom fra kl 0600".

 

 

Mvh Haakon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du ønsker kan de aller fleste gatewayene som det snakkes om på forumet her (Future Home støtter ikke Nexa). Anbefaler deg å søke litt og se hva du liker. Smak og behag spiller en stor rolle, samt hvor ferdigskrudd du vil ha det. Skal du ha det "beste" i mine og mange andre her sine øyne gå for Homeseer. Men det er selvsagt endel "choice-supportive bias" inne i bilde slik som med det meste av teknologi (ref: Apple vs Android/Microsoft, Xbox vs PS4 vs PC, osv). Selv har jeg prøvd 3 og kan kun anbefale Homeseer av de, vil altså da ikke anbefale de 2 andre jeg har brukt over tid(Telldus og Vera).

Lenke til kommentar

Takk for godt svar. Jeg ser at Homeseer stadig dukker opp som beste valg ja. Jeg ser også at mange trekker frem Zipato Zipabox som en interessant mulighet, og den er jo en del billigere.

 

Noen tanker rundt Homeseer vs Ziptato?

 

Hvor kjøper dere forresten Homeseer?

Endret av Haakon2015
Lenke til kommentar

Er det forresten slik at Homeseer må kjøres på en PC, som er påslått hele tiden?

 

I utgangspunktet, ja. Men de selger også "ferdige bokser". Zee2 er en enkel boks som kjører for seg selv, inkluderer en Z-wave-controller. SEL er en kraftigere boks. Ellers kan HomeSeer installeres på en Raspberry Pi2/3 hvis du ønsker det.

 

Det hele kommer an på hvor langt du har tenkt å ta det. Hvis du er av typen som ønsker å integrere mest mulig av utstyret rundt deg (som meg), ville jeg muligens se på en Windows-PC med en gang (trenger ikke være så kraftig, HS3 trekker ikke så mye).

Lenke til kommentar

Takk for godt svar. Jeg ser at Homeseer stadig dukker opp som beste valg ja. Jeg ser også at mange trekker frem Zipato Zipabox som en interessant mulighet, og den er jo en del billigere.

 

Noen tanker rundt Homeseer vs Ziptato?

 

Hvor kjøper dere forresten Homeseer?

 

Har ikke prøvd Zipato selv, men har lest veldig mye negativt om den. Hadde nok styrt unna, vil du ha noe ferdig er Fibaro HC ett bedre valg etter hva jeg har lest.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Drar opp en litt eldre tråd her, men er ikke så mye aktivitet på denne delen av forumet så jeg går ut ifra at det går i orden. Jeg har sett litt på hjemme automasjon og z-wave. Men jeg faller litt av lasset når det kommer til controller biten.

 

Har jeg forstått riktig at Homeseer er kontroller programvaren som man kan kjøre på en vanlig windows maskin, med en z-wave usb dongle tilkoplet?

 

Eller man kan kjøpe ferdige "bokser" som kjører både programvare og fungerer som z-wave sender/mottaker?

Lenke til kommentar

Drar opp en litt eldre tråd her, men er ikke så mye aktivitet på denne delen av forumet så jeg går ut ifra at det går i orden.

Aktiviteten skyldes at mange bidragsytere har flyttet til hjemmautomasjon.no. ;)

 

 

Har jeg forstått riktig at Homeseer er kontroller programvaren som man kan kjøre på en vanlig windows maskin, med en z-wave usb dongle tilkoplet?

Ja, det er riktig.

 

Og det beste alternativet, etter min mening.

 

Eller man kan kjøpe ferdige "bokser" som kjører både programvare og fungerer som z-wave sender/mottaker?

Det kan man også kjøpe. HomeSeer har Zee2 og S6. FutureHome har en boks. Vera er et annet alternativ, Zipato likeså.
Lenke til kommentar

 

Drar opp en litt eldre tråd her, men er ikke så mye aktivitet på denne delen av forumet så jeg går ut ifra at det går i orden.

Aktiviteten skyldes at mange bidragsytere har flyttet til hjemmautomasjon.no. ;)

 

 

Har jeg forstått riktig at Homeseer er kontroller programvaren som man kan kjøre på en vanlig windows maskin, med en z-wave usb dongle tilkoplet?

Ja, det er riktig.

 

Og det beste alternativet, etter min mening.

 

Eller man kan kjøpe ferdige "bokser" som kjører både programvare og fungerer som z-wave sender/mottaker?

Det kan man også kjøpe. HomeSeer har Zee2 og S6. FutureHome har en boks. Vera er et annet alternativ, Zipato likeså.

 

 

Takk for svar, da får jeg opprette meg en bruker på hjemmeatomasjon.no :) 

 

Z-wave usb dongler er stort sett like? Eller er det spesielle som er anbefalt her? Jeg har sett på UZB, men tror ikke jeg fant den i norsk nettbutikk, mulig jeg har blingset.

 

Selv om det er morro og "fikle" er det også veldig kjekt at ting "bare funker". Homeseer har jeg forstått ligger i "fikle" enden av skalaen?

Lenke til kommentar

Gå for UZB1. :)

https://www.tronika.no/en/interface/760-interface-uzb1.html

 

 

 

Selv om det er morro og "fikle" er det også veldig kjekt at ting "bare funker". Homeseer har jeg forstått ligger i "fikle" enden av skalaen?

Det er et spørsmål om definisjoner. Jeg vet ikke om noe som "bare funker" i hjemmeautomasjons-klassen innen rimelighetens grenser. Du får muligens fatt i noe som "bare funker", men da må du også betale for at noen andre skal sette det opp. Alt annet krever egeninnsats i form av "fikling" (om du vil kalle det det).

 

Hva er målene dine? Hva ønsker du å automatisere? Og i hvilken grad skal du automatisere?

Lenke til kommentar

Gå for UZB1. :)

https://www.tronika.no/en/interface/760-interface-uzb1.html

 

 

 

Selv om det er morro og "fikle" er det også veldig kjekt at ting "bare funker". Homeseer har jeg forstått ligger i "fikle" enden av skalaen?

Det er et spørsmål om definisjoner. Jeg vet ikke om noe som "bare funker" i hjemmeautomasjons-klassen innen rimelighetens grenser. Du får muligens fatt i noe som "bare funker", men da må du også betale for at noen andre skal sette det opp. Alt annet krever egeninnsats i form av "fikling" (om du vil kalle det det).

 

Hva er målene dine? Hva ønsker du å automatisere? Og i hvilken grad skal du automatisere?

 

Utrykte meg kanskje litt klønete, men målet er jo at dette er noe som skal gå i bakgrunnen uten at man egentlig merker noe særlig til det, annet en at det er hakket smartere en vanlig. Ikke noe man må inn og justere hver dag. Selvfølgelig må man det i starten og sikkert når man kommer på mere smarte/morsomme funksjoner man ønsker seg. Men i det daglige ønsker jeg at det skal virke uten at man tenker for mye over det.

 

Jeg ser for meg at lyset i gangen skrur seg på når man kommer hjem, temperatur blir justert opp på panelovner/varmekabler, mulig radio blir skrudd på via sonos. 

 

Når man går igjen blir alle lys slukket (også de man har skudd på med vanlig bryter) temperaturen senkes.

 

Jeg ønsker meg en bryter ved nattbordet som setter leiligheten i "nattmodus", hvor alt av lys skrus av, temperatur senkes, det varsles om yale dorman ikke er låst. 

 

Jeg ønsker meg at når alarmen går på morgenen blir lyset juster opp gradvis (helst før alarm kanskje), sonos kommer på i riktige rom. Dette må jo være til forskjellige tidspunkter basert på uke/helg. Helst burde systemet også vite om jeg er hjemme eller ikke, slik jeg har det nå så går jo sonos på om jeg glemmer å skru det av når jeg ikke er hjemme.

 

Jeg vil at belysningen skal endre seg når jeg setter på en film på f.eks chromecast, men går tilbake når jeg setter på pause eller avslutter. 

 

Jeg vil ha varsling på telefon når potteplantene blir tørre eller vaskemaskin/tørketrommel er ferdig.

 

Automatisk lysskjerming, gjerne basert både på temperatur inne og direkte lys inn i rommet.

 

Mye av dette er jo drømmer, men et sted må man jo starte da :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt hus er hel-automatisert (se beskrivelse). Jeg er absolutt ikke inne og "fikler" daglig, det bare sviver og gjør det som det skal. (Jeg har nå satt opp et eget lite Z-wave nettverk for "leking", slik at WAF-holdes høy...)

 

Slik jeg ser det vil du ha noe som er enkelt å automatisere, men valgene dine er såpass spesifikke at du trenger noe som kan gjøre avanserte valg, men som muligens ikke krever at du faktis må kode det. HomeSeer passer deg nok bedre enn du aner.

 

Men her er den gode nyheten. Hvis du velger Z-wave utstyr, er det forholdsvis enkelt å bytte fra en controller til en annen. Hvis du velger en server med programvare er det i tillegg enda enklere å prøve litt forskjellig til du finner noe du liker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...