CrowN Skrevet 25. november 2003 Skrevet 25. november 2003 Jeg har et spørsmål som jeg håper noen vil svare på. Jeg har en pc hvor jeg har lagt inn Windows 2003 server Enterprise. Jeg har tenkt til å bruke serveren i hjemmenettverket slik at jeg kan logge på hvilken som helst pc med samme bruker. Dv.s at hvis jeg har en brukerprofil på den stasjonære pc`en, vil jeg logge meg på den samme profilen med de bærbare pc`en. Jeg vil også kunne bruke serveren som en fil server hvor jeg legger ut div.musikk osv. Jeg håper en eller annen kan fortelle meg helt fra bunn av hvordan man gjør dette. Jeg har ikke så veldig mye erfaring...
bitcowboy Skrevet 25. november 2003 Skrevet 25. november 2003 Hei, det du gjerne vil bruke er så kallte "roaming profiles" (samme ikoner, instillinger osv. på alle maskiner uavhengig av bruker) som fom. Windows 200x kan dette styres via Group Policies. Du skal kunne noe om Active Directory systemet før du går i gang med dette. Les her: Server Oppsummering på engelsk Fil-server biten er noe enklere, men inkluderer også brukerforvaltning som Active Directory brukes til ... begynn å lese her: Windows Server 2003 File Server
xcomiii Skrevet 25. november 2003 Skrevet 25. november 2003 Roaming Profiles i W2k/W2k3 er relativt omfattende, så jeg anbefaler å kjøpe en bok om W2k/W2k3 for å komme i gang. Roaming Profiles er dessuten bare støttet i et domene, og for å sette opp et domene, trengs det kunnskaper tilsvarende en ganske tykk bok, med mindre du kan en del fra før. Hvis jeg var deg, ville jeg heller ha brukt Terminal Services i Administration Mode. Da kan du logge deg på serveren fra hvilken som helst maskin i nettverket og bruke W2k3 som om du satt foran skjermen. Mye enklere å sette opp og, kontra roaming profiles.
CastorFiber Skrevet 25. november 2003 Skrevet 25. november 2003 Ahu- her er det mye å lære... Sett i gang, sier nå jeg, for dette er faktisk ting du har bruk for hvis du skal ha en IT- relatert jobb. Kjøp en bok eller to, og eksperimenter i veg. Regn med at det går med noe tid før du får det til. Særlig AD er ganske komplisert, etter min mening.
CrowN Skrevet 25. november 2003 Forfatter Skrevet 25. november 2003 Har dere forslag til noen spesiell bok jeg skal kjøpe?
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. november 2003 Skrevet 25. november 2003 Hei der. Ja du har litt å ta fatt på der. Jeg går på næringsakademiet som nettverksadmin og vi bruker denne boken: 0-782-141307 Mastering Windows 2003 Det første tallet er ISBN nummeret. Denne boken koster ca 600 kroner fra NKI forlaget og er den beste boken som omhandler alt innefor Windows 2003 Server. Lykke til med nettverket og ikke gjør det avansert med en gang, men ta det steg for steg.
xcomiii Skrevet 25. november 2003 Skrevet 25. november 2003 Windows 2003 Server Bible, fra IDG. En bok som tar litt mer for seg enn bare MCSE.
faust_ Skrevet 25. november 2003 Skrevet 25. november 2003 Så er det ikke til å komme fra at Windows 2003 Server er noe makkverk som ikke burde vært sluppet ennå. Kommer til å ta et par år før den erstatter Win2kAdvServer. Ellers skulle det ikke være nødvendig å bruke roaming profiles i det hele tatt for hans bruk. Det han ser ut til å være interessert i er en enkel domenekontroller. Dette lages på en times tid om man ikke har peiling før man begynner. Etter at installasjonen er fullført selvfølgelig. Nå har jeg ikke en Win2k3-maskin foran meg akkurat nå, så det blir vanskelig for meg å forklare stegene, men skal du ha full støtte for roaming profiles kan det bli plundrete. Jeg vet ikke hvor mye hjelp det er, men de første kapitlene i et kompendium skrevet av Kjell Korsnes ved Høgskolen i Ålesund ligger her. Lenge siden jeg leste i den boka, så jeg aner ikke hvor mye som står i de tilgjengelige kapitlene. En domenekontroller vil gi deg mulighet til å bruke samme brukernavn og passord på alle maskiner tilknyttet domenet, inkludert tilgangskontroll opp mot delte ressurser både på hovedserver og undermaskiner i domenet. Roaming Profiles er et helt annet dyr. Den vil lagre skrivebordsoppsett og innhold sentralt på server, og så laste det over til gjeldende maskin ved pålogging. Greit nok om du har lite på skrivebordet, men er du dum nok til å legge store mapper der vil det ta tid og ressurser.
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 27. november 2003 Skrevet 27. november 2003 Windows 2003 Server Bible, fra IDG. En bok som tar litt mer for seg enn bare MCSE. Hva mere er det å lære en MCSE? Den boken jeg sikter til er bare begynnerboken og den er på ca 1800 sider. Boken er veldig god pga. den også viser hvordan ting ble gjodt i 2000 server. anbefales.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå