Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Renovere hus fra 50-tallet


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe et hus fra 1950-tallet som trenger en del renovering. Drenering rundt hele huset (lett fremkommelighet) og bytte av tak er det som må gjøres utvendig. Kledningen ble byttet sent på 80-tallet, hvor det også ble etterisolert, så her trenger jeg ikke gjøre noe med det første. Vinduer er også i grei stand og vil vare en del år til.

 

Innvendig så er det utrolig velholdt, men jeg tenker at det kanskje kan være lurt å bytte røropplegg og oppgradere det elektriske? Badet og toalettet er klar for modernisering. Jeg kommer ikke til å gå for fliser, men belegg på gulv og plater på vegger på bad. Dette har jeg skjønt gjør renoveringen en hel del billigere? Badet er vel kanskje 5 m2.

 

Jeg ser for meg å rive ned lettvegg mellom kjøkken/spisestue, og skifte ut kjøkkeninnredningen (ikea) på sikt. Her ønsker jeg å flytte verandadør fra kjøkken til spisestue, og heller ha et vindu der verandøren var.

 

Jeg forstår at det ikke er mulig for dere å fortelle hva alt dette skal koste, men er det realistisk å kunne få til en slik renovering til rundt 1 million kroner?

Det er ikke behov for å legge nye gulv i resten av huset, så jeg sparer inn en del penger på det. 

 

Del gjerne erfaringer med renovering av hus fra den tidsepoken, og evnt hva slags overraskelser dere har støtt på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor stort er huset? Hvor mye gjør du selv?

 

Jeg har holdt på med tilsvarende prosjekt i 16 år nå. Hus fra 1960-tallet, ca 275 kvm totalt, kjeller og 2 etg. Gjør veldig mye selv, men fører ikke logg over hvor mye som er brukt. Skulle jeg anslå, har jeg lagt ned ca 2,5 mill på dette, og da er jeg veldig moderat, velger løsninger som er rimelige og gode nok. Nå er det riktignok ferdig, men hadde jeg visst hvor mye det var å gjøre med huset (mange skjulte feil som ikke fremgikk av tilstandsrapporten, noen pålegg fra kommunen som medførte store kostnader etc) hadde jeg funnet frem en fyrstikkeske etter kjøpet, og bygget nytt. Tomten var det som var verdt noe.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Hvor stort er huset? Hvor mye gjør du selv?

 

Jeg har holdt på med tilsvarende prosjekt i 16 år nå. Hus fra 1960-tallet, ca 275 kvm totalt, kjeller og 2 etg. Gjør veldig mye selv, men fører ikke logg over hvor mye som er brukt. Skulle jeg anslå, har jeg lagt ned ca 2,5 mill på dette, og da er jeg veldig moderat, velger løsninger som er rimelige og gode nok. Nå er det riktignok ferdig, men hadde jeg visst hvor mye det var å gjøre med huset (mange skjulte feil som ikke fremgikk av tilstandsrapporten, noen pålegg fra kommunen som medførte store kostnader etc) hadde jeg funnet frem en fyrstikkeske etter kjøpet, og bygget nytt. Tomten var det som var verdt noe.

 

Huset er ca 130 m2, og jeg gjør ingenting selv mtp det jeg har nevnt. Hva slags ekstrakostnader kan komme utover drenering, tak, bad, rør, og det elektriske? Vinduer og kledning/isolasjon er i veldig god stand, men jeg setter av en buffer til dette på sikt.

Lenke til kommentar

Av det jeg ikke hadde forutsett var blant annet:

- Legge nytt vannrør fra kommunalt punkt til huset etter et par år, det var ca 75 m graving (til ca 2000 pr m), og en del jobb innvendig, da inntaket i huset måtte flyttes. Det gamle røret var galvanisert stål, og gikk nesten tett pga rust.

- Pålegg fra kommunen om å avvikle septiktank, og legge nye rør til nærmeste kommunale punkt. Ca 300 m graving.

- Pålegg om å sanere gammel oljetank for sentralfyr. Denne var på nesten 4000 liter, måtte graves opp, sendes til godkjent rensing og destruksjon (som alene koster fort 30.000), igjenfylling og planering. I tillegg viste det seg at oljetanken var jording for husets elektriske anlegg, så jeg måtte få installasjonsfirma til å legge ny jord, og koble denne til i skapet.

- Vinduene i huset var forsåvidt bra (ikke råte), men det var PCB-vinduer, og de hadde dårlig isolasjonsevne, så jeg byttet alle. Regn med ca 6000 pr vindu, + det samme til montering, utforing, listing etc, og gang dette med 15 vinduer.

Dette var bare litt, og jeg kjenner jeg blir dårlig av å tenke tilbake på alt dette, og det har vært mye mer. Mulig jeg har vært ekstra uheldig, men en god målestokk for å pusse opp gamle hus er å tenke deg det verste som kan skje på alle områder, legge alt sammen, og gange med 2. Uansett, veldig fornøyd med huset nå, moderne, solid og nesten vedlikeholdsfritt (alderen tatt i betraktning).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...