Gå til innhold

Venteliste samordna opptak


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har kommet på venteliste på alle studiene mine, og burde i utgangspunktet ha kommet inn men på grunn av at så mange har søkt har poenggrensene økt helt enormt. Så suger helt sykt. Regnet ut karakterne mine dersom jeg blir å ta opp fag for å være sikret studieplass neste år, men det koster kjempe masse og selv om jeg ville fått 5 i alle fagene ville snittet fortsatt vært på 4,2 ish på grunn av at mine eksamenskarakterer er 2&3 med en 4.... Men vet noen forresten om når de regner alderspoeng fra? Blir 20 neste år (1997) er det om enda ett år? Burde jeg vente et år og håpe på å komme inn. Eller bruke masse penger og forbedre karakterene ? Eneste er at det faget jeg VIRKELIG hater mest er det jef selvsagt burde forbedre...matte. Har 2&3 men jeg har gått til mattelærer for å kunne forstå det bedre men ingenting hjelper så føler det blir bare bortkastede penger..

 

Noen tips ? Vet jeg er enda ung så jeg kommer til å bli noe en dag, men det er bare skikkelig kjipt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du burde se på om du ikke kan ta opp det du har eksamen i mange ganger kan det lønne seg selv om du får samme karakter spesielt når du har 2 karakterer i faget og ta opp de fagene du har 2 karakterer i så du får 1 karakter. Hadde selv 3 og 2 i nynorsk og tok opp nynorsken så jeg fikk en karakter og hoppet opp ett helt poeng ved å få en 3er jeg bare leste meg opp på de vanligste feilene i nynorsk dagen før.

 

Gå inn på utdanning.no's karakterkalkulator og miks og triks litt og se hvilket fag du kan få mest ut av snitt messig prøvog prioriter de fagene du hadde på eksamen spessielt om de er 2 eller 3. Fant ut at selv om jeg fikk 2 i nynorsk ville snittet gå opp. Det er 2000 kroner i det store og det hele blir det lite penger om du kan starte arbeidslivet med papirer på en utdanning ett eller to år tidligere.

 

Syntes denne kalkulatoren er den greieste:

https://utdanning.no/karakterkalkulator/#/

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Takk for svar :-) eneste er at jeg hadde eksamen i økonomistyring for et år siden, jeg strøk og tok opp fikk 2er. Nå er jeg så lei av det faget siden ingen skoler gir undervisning så jeg måtte lære meg alt selv, men jeg bestod så jeg lar heller bare den 2'eren være .... Men jeg har tenkt på å ta opp matte og naturfag, og kanskje noen fag keg har fått 4er hvor jeg vet med meg selv at jeg kan få 5 eller 6.. Håper det ordner seg, ville så gjerne starte nå.. Takk for svar :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...