Gå til innhold

Hjelp! Lærling.


Anbefalte innlegg

Hei! Har vert lærling nå i snart 2 år og skal snart ta fagprøva!   Jobber på eit privat bruk der vi driver med sveising og anna mekanisk arbeid. Siden eg har begynnt har eg ikkje fått så mykje trening på sjølve fagprøve området (Ikkje en gang læreplan) og opplærlingskontoret har kun tatt kontakt 1 gang.   

Siden eg ikkje kan så mykje om dette så håpar eg kan få noken svar her.    Det kan hende at eg må utsette fagprøva.  Har eg rett på full arbeidslønn til og med den månen eg har vert lærling i 2 år, eller har eg ikkje rett på full lønn før eg har tatt fagbrev.   Skal høre me sjefen i neste veke om dette, og eg kunne tenkt og hatt litt kunnskap innan emne før eg tar det opp med han.  (Sånn at han ikkje seier at eg må vente sjølv om eg har rett på det. )  



Takk for svar!   
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får "lærlinglønn" frem til du har bestått på fagprøven.

 

Dersom du skulle få jobb videre i bedriften og stryke på fagprøven, vil du få "lærlinglønna" di frem til du tar opp og såt på fagprøven.
Da vil du få etterbetalt mellomlegget for perioden fra endt lærlingtid og frem til bestått fagprøve.

 

Det er hvertfall slik reglene er, men så kommer det ann på hva du får i lærlinglønn og hvordan bedriften håndeterer saken, da private bedrifter står fritt til å styre en del selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...