Gå til innhold

Svekket hørsel i Forsvaret - erstatning?


Nuttery

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Fikk 4 på hørselstesten på rekrutten, måtte ta den på nytt for å se om jeg måtte bli dimittert, fikk 9 på ny hørselstest. ( tenker at dette må være bs når jeg også har fra sivil lege at jeg hører dårlig) Nå, ved endt tjeneste, tok jeg testen på nytt og fikk 4 igjen (som er under godkjent nivå tror jeg).

 

Har jeg muligheter for erstatning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+921324

Er krav for å ha 6 i hørsel for å bli godkjent til INTOPS, så du kan se langt etter å bli vervet ihvertfall. Ble du hørselskadd i rekrutten, eller hadde du legeerklæring for dårlig hørsel før innrykk?

Du søker erstatning via NAV, under det som kalles ménerstatning. Du må til audiograf, og vedkommende må gjøre undersøkelser for å finne ut om hørseltapet ditt kan knyttes til militærtjenesten. Dersom du får avslag som oppleves urettferdig, har du en begrenset tidsramme for å klage på vedtaket. Dette opplyses om i papirene du får fra NAV.

 

Uavhengig om hørseltapet knyttes opp mot militærtjeneste eller ei, har du krav på høreapparat. Du kan velge top notch utstyr, det er ikke uvanlig at en går fra audiograf med mer peng i øra enn det ryr trygd inn på konto. 

Thank you for your service!

Lenke til kommentar

Er krav for å ha 6 i hørsel for å bli godkjent til INTOPS, så du kan se langt etter å bli vervet ihvertfall. Ble du hørselskadd i rekrutten, eller hadde du legeerklæring for dårlig hørsel før innrykk?

 

Du søker erstatning via NAV, under det som kalles ménerstatning. Du må til audiograf, og vedkommende må gjøre undersøkelser for å finne ut om hørseltapet ditt kan knyttes til militærtjenesten. Dersom du får avslag som oppleves urettferdig, har du en begrenset tidsramme for å klage på vedtaket. Dette opplyses om i papirene du får fra NAV.

 

Uavhengig om hørseltapet knyttes opp mot militærtjeneste eller ei, har du krav på høreapparat. Du kan velge top notch utstyr, det er ikke uvanlig at en går fra audiograf med mer peng i øra enn det ryr trygd inn på konto.

 

Thank you for your service!

På sesjon fikk jeg vite at jeg hadde dårlig hørsel men ble sendt videre, fikk beskjed om å dra til privat lege som også stadfesta at jeg hadde dårlig hørsel. På rekrutten fikk jeg 4 på hørselstest nr 1, ble tatt inn igjen til ny hørselstest hvor jeg scoret 9 (....?), og dette er testen de gikk ut ifra for å beholde meg.

 

Hovedsakelig jobbet på kontor men har skutt rødplast og kastet knallskudd en et par ganger Ila tjenesten. På hørselstest i dag scoret jeg igjen 4, og skal tilbake i morgen.

 

Tror vel kanskje ikke det er knytta til tjenesten, men hvis de tok utgangspunkt i at jeg hadde hørsel 9 når jeg kom inn (det grunnlaget de valgte å beholde meg på) og 4 nå, så er det jo strengt talt "som følge av tjenesten".

 

Takk for godt svar! Skal sjekke det ut videre :-)

Lenke til kommentar

Du fikk først 4. Så 9. Satt på kontor i et år. Fikk 4 igjen.

 

Skjønner ikke hva du skal ha erstatning for.

Jeg fikk ikke slippe tjeneste fordi jeg per dem hadde 9 i hørsel. Har skutt med rødplast og kastet knallskudd Ila tjenesten. Beviser nå igjen at jeg har dårlig hørsel. Derfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Bare hyggelig å hjelpe. Dersom du med rette tror at hørselstapet er en følge av førstegangstjenesten, vil jeg absolutt anmode deg om å søke ménerstatning. Og særlig hvis du fikk tinnitus, det suger balle. Fikk du tinnitus, og var det isåfall før eller etter skyting? Slikt må du fortelle om når du er til audiografen.

Jeg kan varmt anbefale høreapparat fra Resound. De koster skjorta, og NAV betaler uavhengig om du får innvilget ménerstatning eller ei. Apparatene fra Resound kan programmeres til å også være tinnitusmaskerere. Og de ser moderne ut, trenger ikke å være kjempestore heller.

 

http://www.resound.com/nb-NO/resound-hoerselloesninger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...