Gå til innhold

Tips til VG3?


Anbefalte innlegg

Hei! 

Har slitt mye med sykdom siste skoleåret, og har gått fra 5,5 VG1, til 4,0 VG2. 
Jeg har derimot stor motivasjon til å få til best mulig karakterer VG3. 
Men jeg trenger erfaringer fra andre, når det kommer til VG3, evt. hva dere syns var vanskelig osv. 
Mine fag for VG3 er; 

 

Norsk

Historie

RLE

Gym

Valgfag;

Biologi 2
S2
IT-1 

Jeg har en lang sommerferie foran meg, med  mye fritid, og jeg er klar til å jobbe! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

S2 er ganske likt S1 (nivåmessig). Derivasjonen går lett, samme bør polynomdivisjon gjøre om du behersket S1 bra. Statistikk er nok det som kreves mest for å beherske, og da spesielt signifikans IMO. Resten er så og si en videreføring av S1, der man med rekker bruker formler som er ca. rett frem å bruke.

 

IT1 hadde jeg, men det var nok slappeste faget jeg har deltatt i. Eneste som er vanskelig å forstå er databaser IMO.

 

I historie er det viktig å se de store linjene. F.eks. at kommunismen ikke ble fiender med kapitalismen i 1945, men at det startet 100 år tidligere med Marxs og Engels' verk "Det kommunistiske manifest". En del av historiefaget er også det å vurdere kilder og deres troverdighet. Er det lurt å bare bruke Jernbaneverket og NSB som kilde når man skal ta for seg utviklingen av jernbanen i Norge?

 

RLE er bare et puggefag.

Endret av frustrert_97
Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Hei! 

 

Har slitt mye med sykdom siste skoleåret, og har gått fra 5,5 VG1, til 4,0 VG2. 

Jeg har derimot stor motivasjon til å få til best mulig karakterer VG3. 

Men jeg trenger erfaringer fra andre, når det kommer til VG3, evt. hva dere syns var vanskelig osv. 

Mine fag for VG3 er; 

 

Norsk

Historie

RLE

Gym

Valgfag;

 

Biologi 2

S2

IT-1 

 

Jeg har en lang sommerferie foran meg, med  mye fritid, og jeg er klar til å jobbe! 

 

 

Dersom du er misfornøyd med karakterene dine fra Vg2 er det jo en mulighet å ta opp fag både nå til høsten og neste vår. Sats heller på å jobbe mye og jevnt med fagene du har i Vg3 når du starter. IT-1 hadde jeg nå i Vg3. Var null stress, egentlig ikke noe behov for å jobbe utenom skolen, veldig lett å få 5-er der. RLE og historie er vel generelt puggefag, ikke noe stress å oppnå gode karakterer der heller. For det meste begynte jeg kanskje å lese en uke før prøven. Det som jeg tror du mest bør satse på å jobbe mest med er S2 og biologi 2. Norsk er vel også et fag du bør ha mye kunnskaper og forståelse. 

Lenke til kommentar

 

 

IT-1: Vil nok si at 80% av de i klassen min og i den andre IT klassen på skolen vår med en annen lærer, har klart å "surfe" oss gjennom dette faget ganske lett. Det meste av tiden gikk ble bare brukt til å kødde rundt på nettet, mens lærer underviste. Mange praktiske oppgaver i IT1. Var 1 vanskelig kapittel i faget som folk sleit med og det var om databaser. Ellers var det bare å "surfe" gjennom faget og få 5/6. 

 

At IT-faget blir tatt seriøst er vel unntaket om man skal prøve å definere hvordan faget blir sett på av elevene :p Med oss var det bare de som ikke møtte opp (russ) på tentamen som fikk dårligere enn 4 i standpunkt :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvilke hovedområder fokuseres det på i kroppsøving i VG3? Har hørt at egentrening er ganske sentralt? Det er vel ikke noen tester slik det var i gamle dager?

 

 

Norsk: Er det mye teori som skal gjennomgås i løpet av semesteret? Er det noe spesiell innføring i nynorsk, eller blir man bare bedt til å skrive stiler? 

 

Historie: Er det slik at dersom man har glemt store deler av pensum i historie faget i VG2 vil det resultere at man sliter med å se de store linjene i faget i VG3?

Lenke til kommentar

Kroppsøving: 

 

  • Friluftsliv: Vi hadde en økt med dette, og vi hadde da orientering. Hadde liten påvirkning på karakter.
  • Idrettsaktivitet: Vise kunnskap og ulike ferdigheter innenfor idrett, dans og ulike bevegelsesaktiviteter gjennom deltakelse i trening, aktivitet og spill.
  • Trening og livsstil:  Lage og gjennomføre egentrening, samt vurdere den. I tillegg skal du vise sammenhenger mellom fysisk aktivitet, livsstil og helse. Du skal også vise ulemper ved fysisk aktivitet, men det er knyttet til egentrening.

Norsk:

 

Man går vel gjennom språkdebatten på 1900-tallet, samt de litterære periodene. Eventuelle prøver vil gå på muntlig karakter (iallfall det min norsklærer gjorde), og skolestiler går på skriftlig karakter. Pensum fra alle tre år kan komme på eksamen, men da hovedsakelig på hovedmål. I hovedmål forventer man et høyere kunnskapsnivå, da man tar for gitt at eleven kan grunnleggende skriveferdigheter, og det legges mer vekt på argumentasjon, oppbygging og moment.

 

På sidemål er man mer opptatt av å teste ferdighetene i skriftspråket. Det er derfor muligheter til å skrive kreative tekster på sidemål, mens på hovedmål går det i analyser, resonnerende tekster, retorikk og fagtekster. Av erfaring så krever det mindre kunnskap om pensum for å oppnå en god karakter på sidemål, ifølge min tidligere norsklærer.

 

Historie:

 

Tja. Jeg kom opp i eksamen i historie, og fikk da temaet "Demokratiets utvikling", og der var Athen og Romerriket ting jeg ble spurt ut om. Jeg tviler ikke på at du klarer å lese deg inn igjen på dette. På for eksempel temaet "den industrielle revolusjon" så er det langt viktigere å se på årsak-virkning, og da spesielt hvorfor det akkurat skjedde i Storbritannia. Ikke gå i dybden, selv om du vil det. Få oversikt over temaet, og plott inn i et Ø(konomisk) S(osiale) De(mografiske) P(olitiske) Å(ndelige)-diagram før og etter, eller for ulike områder. Alt etter om det er revolusjoner det arbeides med, eller hvorfor noe skjedde der, men ikke her.

Lenke til kommentar

Kroppsøving: 

 

  • Friluftsliv: Vi hadde en økt med dette, og vi hadde da orientering. Hadde liten påvirkning på karakter.
  • Idrettsaktivitet: Vise kunnskap og ulike ferdigheter innenfor idrett, dans og ulike bevegelsesaktiviteter gjennom deltakelse i trening, aktivitet og spill.
  • Trening og livsstil:  Lage og gjennomføre egentrening, samt vurdere den. I tillegg skal du vise sammenhenger mellom fysisk aktivitet, livsstil og helse. Du skal også vise ulemper ved fysisk aktivitet, men det er knyttet til egentrening.

Norsk:

 

Man går vel gjennom språkdebatten på 1900-tallet, samt de litterære periodene. Eventuelle prøver vil gå på muntlig karakter (iallfall det min norsklærer gjorde), og skolestiler går på skriftlig karakter. Pensum fra alle tre år kan komme på eksamen, men da hovedsakelig på hovedmål. I hovedmål forventer man et høyere kunnskapsnivå, da man tar for gitt at eleven kan grunnleggende skriveferdigheter, og det legges mer vekt på argumentasjon, oppbygging og moment.

 

På sidemål er man mer opptatt av å teste ferdighetene i skriftspråket. Det er derfor muligheter til å skrive kreative tekster på sidemål, mens på hovedmål går det i analyser, resonnerende tekster, retorikk og fagtekster. Av erfaring så krever det mindre kunnskap om pensum for å oppnå en god karakter på sidemål, ifølge min tidligere norsklærer.

 

Historie:

 

Tja. Jeg kom opp i eksamen i historie, og fikk da temaet "Demokratiets utvikling", og der var Athen og Romerriket ting jeg ble spurt ut om. Jeg tviler ikke på at du klarer å lese deg inn igjen på dette. På for eksempel temaet "den industrielle revolusjon" så er det langt viktigere å se på årsak-virkning, og da spesielt hvorfor det akkurat skjedde i Storbritannia. Ikke gå i dybden, selv om du vil det. Få oversikt over temaet, og plott inn i et Ø(konomisk) S(osiale) De(mografiske) P(olitiske) Å(ndelige)-diagram før og etter, eller for ulike områder. Alt etter om det er revolusjoner det arbeides med, eller hvorfor noe skjedde der, men ikke her.

 

 

Takker! Hører mange sier at VG3 er veldig stressende og på en slags måte prologen til universitet. Men håper det er mulig å kombinere studier med russetid osv.. 

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

 

Kroppsøving: 

 

  • Friluftsliv: Vi hadde en økt med dette, og vi hadde da orientering. Hadde liten påvirkning på karakter.
  • Idrettsaktivitet: Vise kunnskap og ulike ferdigheter innenfor idrett, dans og ulike bevegelsesaktiviteter gjennom deltakelse i trening, aktivitet og spill.
  • Trening og livsstil:  Lage og gjennomføre egentrening, samt vurdere den. I tillegg skal du vise sammenhenger mellom fysisk aktivitet, livsstil og helse. Du skal også vise ulemper ved fysisk aktivitet, men det er knyttet til egentrening.

Norsk:

 

Man går vel gjennom språkdebatten på 1900-tallet, samt de litterære periodene. Eventuelle prøver vil gå på muntlig karakter (iallfall det min norsklærer gjorde), og skolestiler går på skriftlig karakter. Pensum fra alle tre år kan komme på eksamen, men da hovedsakelig på hovedmål. I hovedmål forventer man et høyere kunnskapsnivå, da man tar for gitt at eleven kan grunnleggende skriveferdigheter, og det legges mer vekt på argumentasjon, oppbygging og moment.

 

På sidemål er man mer opptatt av å teste ferdighetene i skriftspråket. Det er derfor muligheter til å skrive kreative tekster på sidemål, mens på hovedmål går det i analyser, resonnerende tekster, retorikk og fagtekster. Av erfaring så krever det mindre kunnskap om pensum for å oppnå en god karakter på sidemål, ifølge min tidligere norsklærer.

 

Historie:

 

Tja. Jeg kom opp i eksamen i historie, og fikk da temaet "Demokratiets utvikling", og der var Athen og Romerriket ting jeg ble spurt ut om. Jeg tviler ikke på at du klarer å lese deg inn igjen på dette. På for eksempel temaet "den industrielle revolusjon" så er det langt viktigere å se på årsak-virkning, og da spesielt hvorfor det akkurat skjedde i Storbritannia. Ikke gå i dybden, selv om du vil det. Få oversikt over temaet, og plott inn i et Ø(konomisk) S(osiale) De(mografiske) P(olitiske) Å(ndelige)-diagram før og etter, eller for ulike områder. Alt etter om det er revolusjoner det arbeides med, eller hvorfor noe skjedde der, men ikke her.

 

 

Takker! Hører mange sier at VG3 er veldig stressende og på en slags måte prologen til universitet. Men håper det er mulig å kombinere studier med russetid osv.. 

 

 

 

Hos oss var det lagt opp slik at vi skulle være ferdig med alt av heldagsprøver før russetiden, så var det ganske lite som skjedde på skolen i russetiden, så var det eksamener etterpå  :) Det er null problem å kombinere. 

Lenke til kommentar

VG3 er ikke så fælt som alle skal ha det til. Vi hadde heldagsprøvene sist i april og kun én prøve under russetiden. Eksamensperioden gikk også greit, faktisk bedre enn forventet, men stresset fælt dagene før muntlig eksamen. Mest fordi jeg hater presentasjoner o.l.

 

Hadde fordypning i realfag; biologi, fysikk og R-matte. Langt fra så stressende folk skal ha det til å være, gikk ut med 5.32 i snitt med minimalt arbeid. Fulgte kun med i mattetimene og leste kvelden før prøver. Det skal sies at folk er forskjellige, og at jeg kanskje tar ting litt lett, men det skal gå helt greit om du leser litt nå og da. Samtidig spørs det jo også hva slags karaktersnitt du satser på. Det er klart at arbeidsmengden øker markant når vi overstiger snitt på 5.5, siden det kreves kunnskap utenom pensum for å få 6 i noen fag.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

Min erfaring:

 

Norsk: Frustrerende, men ikke noe særlig annerledes enn vg1 og vg2. Eneste jeg fikk til var retorisk analyse, men ettersom vi alltid fikk dette på heldager endte jeg opp med 5 i faget. På eksamen fikk vi ikke retorisk analyse og jeg endte opp med 3. 

Historie: For meg uinteressant. Hadde også en lærer som ikke gjorde det noe særlig bedre. Likevel tvang jeg meg til å lese, vippet mellom 4 og 5 og snakket meg til 5. 

RLE: Spennende, men til tider litt tørt. Likevel et veldig greit fag.

Gym: Hadde kyssesyken i begynnelsen av året, og klarte å ordne meg en legeerklæring som gjorde at jeg f.eks. slapp å løpe lange distanser, noe jeg normalt får karakteren 2 på. Klarte derfor 5 ved å delta aktivt i timene og ha god holdning. 

S2: Jeg glei rett gjennom s1, ettersom veldig mye av pensum var likt som i T-matten. S2 var for meg mye verre (egentlig bare kap 1 (rekker og følger) og sannsynlighet). Lå på svak 5, men fikk 4- på tentamen. Hadde vippeprøve der jeg såvidt klarte 5, og jobbet jevnt og godt mot eksamen og klarte 5 der!! Handlet bare om innsats. 

Biologi2: Helt greit interessant, men sykt mye bedre enn alle de andre fagene. Jeg er flink til å pugge, i tillegg er det litt praksis som gjør alt mye kjekkere. Favorittfaget mitt. Her er det faktisk mulig å lese seg til en bedre karakter, i motsetning til f.eks norsk og andre refleksjonsfag. 


Egentlig handler alt bare om selvdisiplin, men det handler også om å prøve å finne ting interessant. Jeg virkelig hater historie, men vet å alltid se på hvordan det påvirket enkeltmenneskene klarte jeg likevel å lære meg de store linjene som egentlig er det viktigste i faget. Samme med norsk, der jeg på muntlig eksamen kunne med om Welhaven enn perioden han levde i. Handler om å finne sin måte å lære på. 

Lenke til kommentar

Hvor mange vurderinger er det normalt å ha i løpet av ett semester? Jeg er klar over at det er læreren som skal vurdere det ut fra eget skjønn, men jeg føler at 1-2 tekster i løpet av et helt år er alt for lite! (Dette er noe vi har hatt på skolen vår de to årene jeg har gått her). 

 

Noen tanker?

Endret av Gluestick
Lenke til kommentar

Hvor mange vurderinger er det normalt å ha i løpet av ett semester? Jeg er klar over at det er læreren som skal vurdere det ut fra eget skjønn, men jeg føler at 1-2 tekster i løpet av et helt år er alt for lite! (Dette er noe vi har hatt på skolen vår de to årene jeg har gått her).

 

Noen tanker?

Husker ikke helt eksakte tall, men sånn ca. (Inkl. Heldagsprøver):

- Sidemål 6-7

- Hovedmål 6-7

- Muntlig 4-5

- Biologi2 8-9

- R2 5-6+innleveringer

- Fysikk2 4-5

- Historie 8-9

- Gym 3+coopertest/styrke/spenst 2 ganger.

- Religion 8-9

 

Edit:

Dette er for et helt år da. Vanlig i løpet at et semester er vel ca. 3 skriftlige vurderinger, 1 muntlig og kanskje en heldagsprøve.

 

2 tekster i løpet av et år er definitivt for lite.

Endret av Dolandyret
Lenke til kommentar

 

Hvor mange vurderinger er det normalt å ha i løpet av ett semester? Jeg er klar over at det er læreren som skal vurdere det ut fra eget skjønn, men jeg føler at 1-2 tekster i løpet av et helt år er alt for lite! (Dette er noe vi har hatt på skolen vår de to årene jeg har gått her).

 

Noen tanker?

Husker ikke helt eksakte tall, men sånn ca. (Inkl. Heldagsprøver):

- Sidemål 6-7

- Hovedmål 6-7

- Muntlig 4-5

- Biologi2 8-9

- R2 5-6+innleveringer

- Fysikk2 4-5

- Historie 8-9

- Gym 3+coopertest/styrke/spenst 2 ganger.

- Religion 8-9

 

Edit:

Dette er for et helt år da. Vanlig i løpet at et semester er vel ca. 3 skriftlige vurderinger, 1 muntlig og kanskje en heldagsprøve.

 

2 tekster i løpet av et år er definitivt for lite.

 

 

Pussig, 12-14 vurderinger (skriftlig) kontra 1-2 stk. Det er veldige store forskjeller på videregående skoler i Norge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...