Gå til innhold

sykkelcomputer og powerbank


tråsykkel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer vel an på hva du mener med sykkelcomputer.

Hvis det er en "gammeldags" med knappecelle® og ledning så er det vel ikke noe poeng i det, skulle jeg tro. Hvis det handler om en som lades via USB-port, så kommer det an på om fabrikanten lar deg holde enheten i fungerende på-status, mens du lader. Dvs, logger GPS data, viser rettning, osv.

Lenke til kommentar

Forstod ikke hva en OTG-kabel skulle hjelpe for. Du ender jo bare opp med en USB type-A med feil kjønn som ikke passer i powerbanken. Søkte litt og ser du må lage en USB type-A hann-til-hann kabel i tillegg til OTG-adapteren. Et annet problem er at de vanligste OTG-adapterne er microUSB-men computeren har vel miniUSB?

 

Usikker på om en slik kobling kan skade enheten eller føre til brannfare. Den er nok ikke lagd for slik kobling. Så er det nok også en grunn til at du ikke kan bruke den mens du lader som f.eks. for høy temperatur.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Hvis jeg bruker en ren lader på min Garmin Edge 1000, så kan den brukes. Testet akkurat med en batteripakke, og også det ser ut til å fungere. Men kobler jeg den til PC over USB går det ikke, da den går inn i synkroniseringsmodus. Jeg vet i hvert fall hvordan det kan løses i mitt tilfelle. Har nemlig en veske som festes rett bak styrepinnen, og da legger jeg pakken nedi den. Skyver GPSen såpass langt bak på stemmet slik at porten er nåbar. Ledningen skulle da være akkurat lang nok slik at jeg får koblet til. Klart, regner det kan jeg bare glemme det.

 

Garmin Edge 1000 har microUSB inngang, samme som de aller fleste mobiltelefoner utenom iPhone.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Forstod ikke hva en OTG-kabel skulle hjelpe for. Du ender jo bare opp med en USB type-A med feil kjønn som ikke passer i powerbanken. Søkte litt og ser du må lage en USB type-A hann-til-hann kabel i tillegg til OTG-adapteren. Et annet problem er at de vanligste OTG-adapterne er microUSB-men computeren har vel miniUSB?

 

Usikker på om en slik kobling kan skade enheten eller føre til brannfare. Den er nok ikke lagd for slik kobling. Så er det nok også en grunn til at du ikke kan bruke den mens du lader som f.eks. for høy temperatur.

Du trenger en USB ladekabel som ikke har dataforbindelse.

 

Noen eksterne kabinetter for å ha harddisk i, leveres med en USB kabel som har to plugger i en ende. Den ene er med data og strøm, mens den andre er bare for ekstra strøm. En slik kabel bruker jeg på min Garmin 510...

 

USBG-PB20.jpg

 

http://www.ebay.com/itm/USB-2-0-A-Male-to-mini-B-5pin-Male-to-Male-Data-Power-Y-Cable-for-HDD-Hard-Drive-/120626323613?hash=item1c15e3a09d:g:mSYAAOSwzrxUtJnb

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Så lenge enheten din har en datakabel eller en strømkabel som har usbkontakt i ene enden så får du hvertfall strøm inn i den.

 

Jeg har en Garmin fenix 3. Tidligere har jeg hatt en rekke Garminklokker og sykkelkomputere. Setter du de i Garmin-USB-mode så viser de ikke USB-symbol over hele skjermen når de er tilkoblet ekstern strømkilde. 

 

Jeg har skrevet litt om en eldre fenix (ver 1) her: http://sykkelhjulet.no/2013/07/fenix-lading-og-sporing/

og litt om batteribanker her: http://sykkelhjulet.no/tag/batteribank/

 

Jeg har god erfaring med både Brunton og Goal Zero, men foretrekker sistnevnte. Dette er relativt dyrt utstyr. Hvis ikke du har store planer om vinterfjellet på ski i minusgrader, holder det med en billig Clas-variant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...