Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Virkeligheten er ekstremt brutal for enkeltindividet. 


 


Særlig på sikt. Det er ikke lett for individet å forholde seg til en begrenset levetid med garantert oppløsning på slutten. Når vi veit at retur tilbake til jorda er siste endestasjon uansett så har nok huet en tendens til å koke opp mange rare motsetninger. 


 


Da lager den språklige "godt-ondt"-dikotomien en slags kunstig orden i et levende kaos alle kan kjenne på og som det samtidig ikke er noen av oss som forstår. 


 


Problemet er bare at hele "bra-dårlig" dikotomien i praksis fører til kjipe situasjoner. Den teoretiske motsetning mellom "godt" og "ondt" føre med seg en lignende type psykologisk motsetning mellom "the good people" og "the bad people" i forhold til våre medmennesker. Og danner dermed et mønster for kommunikasjonen i samfunnet som objektivt er destruktivt for alle sammen


 


En usynlig vegg oppstår mellom folka.


 


Hvis alle tenker at "Vi er the good people , og de er the bad people" , så har vi plutselig en situasjon uten dialog. Istedenfor har vi unødvendige misforståelser. Misforståelser er ikke i noens interesse mens dialog på sitt beste er i alles interesse. Dialog som virkelig funker er kanskje noe av det mest heftige mennesker kan oppleve.


 


Hvis livet bare gir meg denne ene sjansen som aldri kommer igjen så har jeg lyst å fylle kommunikasjonen med interessant dialog :)


Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

utfordringen er å alltid skille mellom abstrakt begrep og direkte sanse erfaring.

abstrakt sier man "Hitler er ond",
men fra en direkte sanse erfaring så vet jeg ikke om Hitler var ond eller bare et produkt av sin samtid eller en psykopat.,
ergo jeg må oppgi all "dårlig menneske"  og "god menneske" kategori og akseptere at virkeligheten er slik den brutal er,
DVs brutal på den måten at man ikke alltid blir forberedt hva som skal skje.

hva som er sunt å påvirkes og ikke er en annen diskusjon,
men alt i alt så reagerer altfor mange mennesker på grupperingene "dårlig mennesker" og "gode mennesker" med en dikotomi forståelse,-som oftest isolerer en liten del av virkeligheten i en lukket koffert.

kan være interessant å ta inn evolusjons teorien inn også for å forklare menneskets behov for "god" og "dårlig".

for øvrig kan det være interessant å si at mennesker har ikke direkte noe intensjon om å tenke i dikotomi kategorier,
men det fremstår som at mennesker ubevisst tenker slik for å beskytte seg selv,-et slags mentalt instinkt.
og at de mennesker som har "brutt med dikotomi blindheten" har måtte trene lenge for å stoppe seg i å tenke dualistisk isolerende,-og dermed oppdaget hvordan hele virkeligheten er ikke slik hjernen og abstrakte kategorier fremstiller virkeligheten for å være.

 

Endret av t_o_m_m_y
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...