Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Biologi 2 eksamen 2016


Anbefalte innlegg

 

Jeg husker desverre ikke hva jeg fikk på den oppgaven...Men lurer på hva dere svarte på oppgave 1C, altså den med evolusjonsteorien på del 1? :)

Har forresten sjekket det opp nå, og jeg fikk 0,27 på den oppgaven!

 

 

Jeg fikk det samme som deg, eller 0,266. Men gjorde du det slik?

Kvadratroten av 0,025 = 0,158 (p)

1-0,158 = 0,842 (q)

2pq = 2*0,158*0,842 = 0,266 = 27 % ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg husker desverre ikke hva jeg fikk på den oppgaven...Men lurer på hva dere svarte på oppgave 1C, altså den med evolusjonsteorien på del 1? :)

 

Har forresten sjekket det opp nå, og jeg fikk 0,27 på den oppgaven!

 

Jeg fikk det samme som deg, eller 0,266. Men gjorde du det slik?

Kvadratroten av 0,025 = 0,158 (p)

1-0,158 = 0,842 (q)

2pq = 2*0,158*0,842 = 0,266 = 27 % ?

Jepp det var slik jeg gjorde det også! Bare at du har byttet om p og q, men det har jo ikke noe å si for svaret;)

Lenke til kommentar

 

 

 

På oppgaven om finn sannsynligheten for at barnet er en gutt som er delvis immun tok dere av alle mulige avkom eller bare totalt av guttene?

 

Der tok jeg totalt bare av guttene, sånn at det ble 25%, men jeg var egentlig usikker på den.. Hva gjorde du?

 

Jeg tok også totalt av guttene, men jeg fikk 50 %

 

Mann\kvinne

X FG

X FG

X F

X F

X FG

XX FGFG

XX FGFG

XX FGF

XX FGF

X FG

XX FGFG

XX FGFG

XX FGF

XX FGF

Y FG

XY FGFG

XY FGFG

XY FGF

XY FGF

Y FG

XY FGFG

XY FGFG

XY FGF

XY FGF

 

Har du tatt hensyn til at det er kjønnsbundet arvegang her i denne oppgaven? For det sto jo at genet ikke var kjønnsbundet.

Enig, det var jo IKKE kjønnsbundet? Hva fikk dere andre?:)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

På oppgaven om finn sannsynligheten for at barnet er en gutt som er delvis immun tok dere av alle mulige avkom eller bare totalt av guttene?

Der tok jeg totalt bare av guttene, sånn at det ble 25%, men jeg var egentlig usikker på den.. Hva gjorde du?

 

Jeg tok også totalt av guttene, men jeg fikk 50 %

 

Mann\kvinne

X FG

X FG

X F

X F

X FG

XX FGFG

XX FGFG

XX FGF

XX FGF

X FG

XX FGFG

XX FGFG

XX FGF

XX FGF

Y FG

XY FGFG

XY FGFG

XY FGF

XY FGF

Y FG

XY FGFG

XY FGFG

XY FGF

XY FGF

 

Har du tatt hensyn til at det er kjønnsbundet arvegang her i denne oppgaven? For det sto jo at genet ikke var kjønnsbundet.

Enig, det var jo IKKE kjønnsbundet? Hva fikk dere andre? :)

 

 

Jeg fikk 50 % på 1 og 25 % på 2. På andre oppgaven delte jeg bare på 2 siden det det 50% sjanse for å få gutt :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

På oppgaven om finn sannsynligheten for at barnet er en gutt som er delvis immun tok dere av alle mulige avkom eller bare totalt av guttene?

Der tok jeg totalt bare av guttene, sånn at det ble 25%, men jeg var egentlig usikker på den.. Hva gjorde du?

Jeg tok også totalt av guttene, men jeg fikk 50 %

 

Mann\kvinne

X FG

X FG

X F

X F

X FG

XX FGFG

XX FGFG

XX FGF

XX FGF

X FG

XX FGFG

XX FGFG

XX FGF

XX FGF

Y FG

XY FGFG

XY FGFG

XY FGF

XY FGF

Y FG

XY FGFG

XY FGFG

XY FGF

XY FGF

Har du tatt hensyn til at det er kjønnsbundet arvegang her i denne oppgaven? For det sto jo at genet ikke var kjønnsbundet.

Enig, det var jo IKKE kjønnsbundet? Hva fikk dere andre? :)

Jeg fikk 50 % på 1 og 25 % på 2. På andre oppgaven delte jeg bare på 2 siden det det 50% sjanse for å få gutt :)

Kan jeg spørre hva spørsmålet på 1. var? Jeg husker bare 2 (og det med å finne genotypene til faren) :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

På oppgaven om finn sannsynligheten for at barnet er en gutt som er delvis immun tok dere av alle mulige avkom eller bare totalt av guttene?

Der tok jeg totalt bare av guttene, sånn at det ble 25%, men jeg var egentlig usikker på den.. Hva gjorde du?

 

Jeg tok også totalt av guttene, men jeg fikk 50 %

 

Mann\kvinne

X FG

X FG

X F

X F

X FG

XX FGFG

XX FGFG

XX FGF

XX FGF

X FG

XX FGFG

XX FGFG

XX FGF

XX FGF

Y FG

XY FGFG

XY FGFG

XY FGF

XY FGF

Y FG

XY FGFG

XY FGFG

XY FGF

XY FGF

 

Har du tatt hensyn til at det er kjønnsbundet arvegang her i denne oppgaven? For det sto jo at genet ikke var kjønnsbundet.

Enig, det var jo IKKE kjønnsbundet? Hva fikk dere andre? :)

 

 

Jeg fikk 50 % på 1 og 25 % på 2. På andre oppgaven delte jeg bare på 2 siden det det 50% sjanse for å få gutt :)

 

 

Har ikke tatt hensyn til at genet er kjønnsbundet, men har skrevet X og Y for å vise kjønn siden oppgaven nevnte gutt. Ser nå at det oppgaven da har spurt etter er at av alle avkom, hvor stor sannsynlighet er det for at det er en gutt som er delvis immun. 25 % er da riktig?

 

Jeg fikk samme. 50 % hvis mannen ikke hadde genvarianten, og 25 % hvis mannen var heterozygot. 

Lenke til kommentar

 

På oppgaven om finn sannsynligheten for at barnet er en gutt som er delvis immun tok dere av alle mulige avkom eller bare totalt av guttene?

Der tok jeg totalt bare av guttene, sånn at det ble 25%, men jeg var egentlig usikker på den.. Hva gjorde du?

 

Fikk 25% jeg og! :)

Lenke til kommentar

hei folkens kan noen si hva dere har svart på oppgave 4 B og C2 

b1 har jeg ikke svart 

b2 så har jeg skrevet det

2. hvorfor døde lusernplantene i glassene uten nitrogenfikserende bakterier?

- fordi de ikke fikk tilgang på nitrogen i den form de kunne bruke aminosyrer, proteiner, ATP og nukleinsyrer, de er viktig for at plantene skal over leve.

- Det er mye nitrogen lufta i form av N2, men plantene kan ikke nyttiggjøre seg N2 direkte, men er avhengig av at luftas nitrogen omformes til nitrogen i form av ammonium (NH4+), nitrat (NO3-) eller enkle organiske forbindelser.

 

 

Lenke til kommentar

hei folkens kan noen si hva dere har svart på oppgave 4 B og C2 

b1 har jeg ikke svart 

b2 så har jeg skrevet det

2. hvorfor døde lusernplantene i glassene uten nitrogenfikserende bakterier?

- fordi de ikke fikk tilgang på nitrogen i den form de kunne bruke aminosyrer, proteiner, ATP og nukleinsyrer, de er viktig for at plantene skal over leve.

- Det er mye nitrogen lufta i form av N2, men plantene kan ikke nyttiggjøre seg N2 direkte, men er avhengig av at luftas nitrogen omformes til nitrogen i form av ammonium (NH4+), nitrat (NO3-) eller enkle organiske forbindelser.

 

Skrev det samme på b2. 

b1 var jeg litt usikker på. Hypotesen deres var om planten vil vokse RASKERE når den lever i symbiose med nitrogenfikserende bakterier. Man kan jo her anta etter informasjonen gitt i oppgaven at de med nitrogenfikserende bakterier vokste raskere og dermed styrkes hypotesen. Kanskje det skulle vært mer info? Noen andre som har svart på den?

Lenke til kommentar

Fikk noken til oppgåve 3 på del 2? Sto ikkje noke om det temaet i læreboka vår...

 

Var litt usikker på oppgave c, men de andre gikk vel greit? 

a) tenkte jeg var at fisk trenger jo mat, mens alger lager sin egen mat f.eks. 

b) tenkte jeg at de var noe genetisk lik siden de er i samme familie i protistriket

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...