Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Laptop som ikke starter intern skjerm med mindre ekstern skjerm er tilkoblet


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en bærbar Asus G750JX (Nvidia 770M) med windows 10 som jeg bruker som min personlige pc. Vanligvis kjører jeg den sammen med en elder tv skjerm og en Yamaha hjemmekinoforsterker, hvor pcen er koblet til forsterkeren som igjen er koblet til tvskjermen som en skjerm nr 2. Gjør dette for å få lyden gjennom "kino"systemet samtidig som jeg kan bruke tven som en ekstra skjerm for filmer, og vanlig desktopbruk. Sånn her har jeg hatt systemet så og si daglig de siste 2 årene uten feil.

​Så for ett par dager siden begynte jeg å få trøbbel med at pcen ikke ville sende signal til tven. bade i NVidia kontrollpanel og Windows flerskjerm instillinger, viste det som at bilde kun skulle sendes til den integrerte skjermen. Og jeg matte forsøke opptil 5-6 ganger å trykke og velge "Extend displays" for å få pcen til å sende signal til tven. (Det var det same om jeg brukte Nvidia kontrollpanel eller windows flerskjerm instillinger for å utvide skrivebordet)(testet også med å fjerne forsterkeren som mellomledd til ingen nytte).

Så i dag utvikla problemene seg videre. Plutselig vil ikke bildet vises på den interne skjermen i det hele tatt. Jeg henter en annen lcd pcskjerm som brukes i familiepcen og kobler den til via VGA. Ingen ting skjedde. Så restarter jeg pcen og da kommer der bilde på VGA skjermen..... Men windows tukler med å starte opp og finner til slutt ut at der er feil og at jeg må reinstallere windows 10. Det gjør eg via VGA skjermen da den integrerte fortsatt ikke virket. Velger at OS disken skal slettes for instillinger og alt og reinstallerer.

Pcen starter vanlig opp på VGA skjermen og plutselig kommer den integrerte skjermen også på og viser ett sort bilde som jeg kan flytte musen over på(som utvidet skjerm). Jeg går inn på instillinger og ser at VGA skjermen står som "main screen", setter den integrerte skjermen som "Main screen". Bildet flytter over og alt ser fint ut. Kobler fra VGA skjermen og alt virker fortsatt. Prøver å restarte pcen uten tilkoblingen til VGA skjermen og SORT SKJERM igjen...........

Starter jeg pcen MED VGA skjermen kommer bildet først på VGA skjermen og så flyttes automatisk under oppstart til den integrerte. Da kan jeg koble fra VGA skjermen, men kan ikke starte pcen opp UTEN VGA skjermen. Da kommer kun sort skjerm.
​Ut fra det jeg kan av pcer oppleves det som at pcen/windows tror VGA skjermen er hovedskjermen og ikke ser den integrerte skjermen før den er tilkoblet.

​Hvordan kan jeg få fikset dette?????

 

Håper på hjelp.

 

Vennlig hilsen Espen Behrens

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer POST-skjermen også på VGA?

 

Er kanskje noen innstillinger i BIOS for hva som er hovedskjerm. Er nok ikke så lurt å endre dette enda med tanke på rissiko for å miste bildet fullstendig, men du kan jo se hva som er av innstillinger på dette og hvordan det er satt opp.

 

Har ikke så mye erfaring med hvordan nyere dual-graphics løsninger fungerer. Men kan du prøve å teste om begge grafikkortene fungerer normalt når maskinen har startet (hvis den også har integrert Intel-grafikk)? Jeg vet at tidligere kunne laptoper være lagd slik at enkelte skjermporter bare var koblet til et av grafikkortene, vet ikke om dette fortsatt gjelder..

 

Fungerer HDMI igjen etter reinstallasjon?

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Hei. og takk for hurtig svar :-)

 

xFrEaKx:​

Så vidt jeg har erfart til nå har jeg faktisk ikke tilgang til BIOSen i pcen. HAr prøvd tidligere å få tilgang ved hjelp av F12, DEL, osv under POST, men ingenting har gitt meg tilgang. Derimot under reinstall fikk jeg tilgang til avansert oppstart hvor der var en knapp for å komme inn i UEFI. Har ikke forsøkt til nå men skal prøve senere i dag.

 

 

Kongeskipet:
POST kommer på VGA monitor ja, midt i POSTen skifter bildet til laptopens.

 

PCen har ikke integrert intel-grafikk i følge ASUS, vet dog ikke om det er fysisk bestemt eller bios/UEFI bestemt.

 

Har også nå skiftet fra VGA til HDMI på den samme skjermen. Faktisk igjennom forsterkeren. Samme problemstilling og symptomer dog. Uten tilkobling til skjermen (VGA/HDMI) så forblir laptopen sin skjerm sort under oppstart. Med skjermen tilkoblet starter pcen vanlig med POST på den eksterne skjermen.

Lenke til kommentar

Tasten for å komme inn på BIOS/UEFI skal være F2. Men du må nok trykke veldig fort for å rekke det den korte tida. Kan også hende det ikke fungerer når den ikke er skrudd helt av. Windows kan gå i en form for dvalemodus også når du trykker på avslutt. Du kan se om du får tilbake den snarveien du fant til UEFI ved å restarte til avanserte oppstartsalternativer.

 

Det stemmer at den ikke har noe Intel-grafikk.

 

Når du sier at den bytter midt i POSTen, mener du da at den bytter mens det fortsatt er Asus-logo eller kryptisk tekst? Eller er det mens Windows-logoen vises?

 

Hva skjer hvis du prøver å starte uten skjerm, for deretter å koble til skjermen når den har startet ferdig?

Lenke til kommentar
Hei igjen. 

Kom inn i BIOSen ved hjelp av den avansert oppstart funksjonen. (Har prøvd F2 også tidligere men har ikke funket). Bios so i fast boot modus så det kan være grunnen for at jeg ikke kommer inn på vanlig måte.

Uansett i BIOSen fant jeg ingen instilling som gikk på å tvinge valg av skjermutgang.

 

I det jeg trykket på startknappen flimrer det i laptopskjermen. (som om det går fra å være svart uten strøm til å vise svart farge med strøm). Pcen starter med Asus Logo for så ett sekund etter så kommer en "lastering" under ASUS logoen. Kun det som vises før du kommer til windows logg on. Tar ikke mange sekundene heller :p. Der kommer ingenting av den vanlige "bios teksten" jeg er vant med fra tidligere pcer under oppstart. Antar at dette er pga Fastboot instillingen i biosen.

 

Oppdaget dog at nå når jeg har koblet ting via HDMI skjer ting litt annerledes. Første par sekundene av "post"/ASUS lasting, vises fortsatt på den eksterne skjermen. Men pcen tror hjemmekino forsterkeren er en ekstern skjerm så bare den er tilkoblet via HDMI så starter pcen vanlig, trenger ikke være påslått engang. Asus lastingen popper opp i samme timing på laptopens skjerm, DVS ca midt i lastingen(også etter at lasteringen har kommet under ASUS logoen). Har målt forsinkelsen og den er lik 9 av 10 ganger, med i alle fall halvsekunds margin.

 

OM jeg ikke har noe tilkoblet til HDMI utgangen, så hører jeg at pcen starter, men skjermen forblir svart utenom flimmeret som viser at skjermen får strøm. Uansett hvor lenge jeg venter skjer ingenting videre. Kobler jeg til HDMI kabelen, enten kun skjerm eller kun forsterker eller kombinasjon så skjer ingenting på laptopskjermen og den eksterne skjermen viser at den venter på signal.

Lenke til kommentar

Å deaktivere fast boot ser ut som det har delvis fikset problemet. Nå kan jeg starte opp pcen uten tilkobling til skjerm, og laptopskjermen kommer etterhvert på. Dog ASUS logoen og laste "sirkelen" vises ikke(antagleigvis fordi pcen ikke regner den som "boot skjerm. Og når jeg kobler til ekstern skjerm så regner pcen den for Skjerm 1. Men en fin midlertidig fiks :-), for nå må jeg ikke ha tilkoblet ekstern skjerm for at pcen skal funke ^^ :p Den bærbare pcen ble plutselig bærbar igjen :p. Takk for hjelpen :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...