Gå til innhold

Barbering av legger


Anbefalte innlegg

Hei,

Har holdt på med landeveissykling/racersykling en god stund nå, og jeg elsker det. Har lest mange sykkel blogger, forum og diverse magasiner som sier/mener at alle syklister bør barbere bena. Jeg har vurdert dette lenge, og har lyst til å komme frem til en beslutning.. Jeg har kommet frem til at barbering av legger vil gi meg disse fordelene, men er det verdt det?

- Psykologisk fordel, luften vil tydeligvis føles bedre på bena, og motivere meg til å gi på enda mer (Det var slik jeg forstod det).

- Ifølge vindtunneltester vil jeg spare opp til 50 sekunder på en 40km lang strekning på grunn av aerodynamikk (Høres veldig mye ut for litt hår)

- Musklene vil se større ut.

- Lettere å rengjøre sår.

- "Menneskehud + menneskehår + asfalt + høy fart = brannsår bestående av svidd hår som kan føre til infeksjon/betennelse".

 

Selv om noe av dette kan virke lite troverdig, er jeg mest for å barbere bena.. MEN: Jeg er en gutt på 15/16 år (som vil satse fullt på sykling) og med tanke på at det vil se temmelig teit ut når jeg ikke sitter på sykkelen, og de fleste på min alder oppfører seg som en saueflokk, hvor de som skiller seg litt ut vil bli ganske mye snakket om, tviler jeg på at det vil bli ignorert, men heller bli et veldig diskutert tema på skolen :))

 

Noen tanker rundt dette? Er det virkelig verdt det, eller burde jeg drite i det og la være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en vindtunnel er vel tidsbesparelsen sikkert riktig, men dette vil bli nesten helt ubetydelig ute i den virkelige verden, med vinder i alle retninger og hastigheter.

Nå er det heller ikke noe mål blandt racersyklister å ha størst mulig benmuskler, men de mest EFFEKTIVE for sykling, og da trenger man nødvendigvis ikke se ut som Hulken. Noen får mer kjøtt på bena enn andre. Dette trenger ikke bety noen verdens ting.

Proffsyklister barberer seg i hovedsak for en ting, og det er massasjen etter rittet, fordi det vil lugge hvis de ikke var barberte. Det ligger et lite antisepiskt moment i barberingen også, men hår kan også beskytte hud ganske bra og kan transportere bort bakterier som eller ville ha gjort huden sår og/eller illeluktende, som f.eks under armer og i skritt.

Konklusjonen er: Gjør som du vil!

Endret av Chip Salte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...