Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er forresten mine råd, basert på det jeg vet elevene ofte trekkes på:

 

- Svar på oppgaven. Hvem er mottaker/målgruppe? Avsender? Medium? Hva slags verb brukes i oppgaveteksten?

- Ikke lever førsteutkast. Når du er ferdig bør du begynne på toppen og forbedre teksten din.

- Bruk virkemidler og fagbegreper.

- Bruk hjelpemidlene.

- Se over språket.

- Hva slags type tekster er du god på? Velg taktisk.

- Utdyp, begrunn, forklar.

- Les vurderingskriteriene, så du vet hva du vurderes etter.

- Om du bruker kilder, og gjør gjerne det, husk å oppgi dem på korrekt vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan skriver man en sitatanalyse/sitattolkning?

 

Det er nok å stille spørsmålet en gang, du trenger ikke å "spamme".

 

Usikker på hva du mener her, kan du vennligst utdype?

 

 

 

Sorry.

 

Jeg tenker at A-delen kommer til å ha noe med sitattolkning å gjøre og det vet jeg ikke hvordan jeg skriver derfor spør jeg...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hva tenker dere om teksten "Genanse og verdighet"? Nest siste side.

 

 

Utdraget handler om en lærer som føler seg ensom og forlatt i samfunnet og kommer dårlig ut av det med sine elever... 

Mer enn det kan/vet jeg ikke... Andre som gidder å si noe mer?

 

Klarer bare ikke helt å knytte teksten opp i mot emnet/tema...

 

Nei... ikke jeg heller? Det var litt vanskelig!

Generelt var temaet vi fikk veldig vanskelig i forhold til de forrige temaene... :(

 

Tidligere har det vært for eksempel "Sult". Det har selvfølgelig en hel haug med forskjellige tolkninger, men det er i det minste konkret og presist. Nå er det et veldig åpent tema, med veldig mange undertema. Alt blir ganske rotete i hodet mitt må jeg si. Haha!

 

 

Argh ja! Du er ikke alene.. Av og til vil jeg bare drite i alt og ta det som det kommer  :confused:

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hva tenker dere om teksten "Genanse og verdighet"? Nest siste side.

 

 

Utdraget handler om en lærer som føler seg ensom og forlatt i samfunnet og kommer dårlig ut av det med sine elever... 

Mer enn det kan/vet jeg ikke... Andre som gidder å si noe mer?

 

Klarer bare ikke helt å knytte teksten opp i mot emnet/tema...

 

Nei... ikke jeg heller? Det var litt vanskelig!

Generelt var temaet vi fikk veldig vanskelig i forhold til de forrige temaene... :(

 

Tidligere har det vært for eksempel "Sult". Det har selvfølgelig en hel haug med forskjellige tolkninger, men det er i det minste konkret og presist. Nå er det et veldig åpent tema, med veldig mange undertema. Alt blir ganske rotete i hodet mitt må jeg si. Haha!

 

 

Argh ja! Du er ikke alene.. Av og til vil jeg bare drite i alt og ta det som det kommer  :confused:

 

Haha, jepp! xD

Lenke til kommentar

Hvordan kan man trekke linjer mellom "Gjengangere" og boka "Innsirkling" av Tiller, med tanke på tema?

Jeg tenker at tekstene handler om å holde på gamle handlinger (av f.eks foreldre) så det går litt i arv og miljø, identitet, oppnåelse... Tror det er naturalisme, fordi det handler om ''skyggesidene'' i samfunnet (om jeg ikke tar feil). Hovedpersonen ville ikke skuffe mammaen sin med å fortelle at han var homofil, for han trodde hun ble skuffet. Alt han ville var å bli roset av moren

Lenke til kommentar

 

Dessverre så er det ikke alltid det. Det er mange kreative forsøk på juks der ute. Og det er egentlig totalt unødvendig når man får bruke det meste av hjelpemidler.

 

 

Sant nok. Hater å høre fortellinger fra min egen skole om personer som får eksamenen annullert og mister standpunktkarakteren i faget på grunn av at de spør sidemannen om å få et eple.

Da har man virkelig hatt uflaks. Og dagens lærdom er, ikke spør etter epler. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523

 

Sorry.

 

Jeg tenker at A-delen kommer til å ha noe med sitattolkning å gjøre og det vet jeg ikke hvordan jeg skriver derfor spør jeg...

 

Jeg forstår. Du kan prøve å tolke sitater akkurat som du gjør med tekster. Se blant annet på denne siden.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan skriver man en sitatanalyse/sitattolkning?

 

 

Det er nok å stille spørsmålet en gang, du trenger ikke å "spamme".

 

Usikker på hva du mener her, kan du vennligst utdype?

Isåfall forteller du bare hvordan du tolker sitatet. Ingen forenter en komplisert analyse av et sitat på et par linjer.

 

 

Sorry.

 

Jeg tenker at A-delen kommer til å ha noe med sitattolkning å gjøre og det vet jeg ikke hvordan jeg skriver derfor spør jeg...

Lenke til kommentar

 

 

Dessverre så er det ikke alltid det. Det er mange kreative forsøk på juks der ute. Og det er egentlig totalt unødvendig når man får bruke det meste av hjelpemidler.

 

Sant nok. Hater å høre fortellinger fra min egen skole om personer som får eksamenen annullert og mister standpunktkarakteren i faget på grunn av at de spør sidemannen om å få et eple.

Da har man virkelig hatt uflaks. Og dagens lærdom er, ikke spør etter epler. ;)

 

Haha, uff!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dersom vi tar en titt på kompetansemålene i norsk, ser vi at dette med retoriske appellformer aldri har blitt spurt om i noen eksamener tidligere. Det jeg mistenker er at dette vil bli svært relevant til årets eksamen, med tanke på at også Martin Luther King jr. er med i et av bildene.

En annen ting jeg tror vil komme til nytte, er dette med sammensatte tekster. Vi ser at stoffet i forberdelsematerialet inneholder en tekst, samt et bilde.

Å reflektere, samt å sette perspektiv på dagens moderne samfunn vil også være nyttig. Jeg tror vi må forstå hvert enkelt av sitatene til Ibsen som har blitt oppgitt på forberedelsematerialet, og dermed kunne forklare litt om det, eventuelt ved hjelp av ulike tekster.

Dansk og svensk har det òg vært lite av i de siste årene, og som du vet er det både en dansk tekst med i stykket, samt et utdrag fra vår godeste Zlatan Ibrahimovic (som forresten har blitt fornorsket). Derfor tror jeg det vil være lurt å se på noen språklige forskjeller (faguttrykk, vokabular, gramatiske forskjeller etc.) mellom eventuelt dansk og norsk/dansk og svensk/norsk og svensk/norsk, svensk og dansk.

 

Ellers så ønsker jeg dere alle lykke til! :D 

 

NB! Husk å svare på hva oppgaven(e) ber om, ikke avspor. Dette trekker ofte meg ned, så jeg tenkte å si ifra :S

 

Peace & Love

 

Det eneste kompetansemålet som går på danske og svensk er: lytte til, forstå og gjengi informasjon fra svensk og dansk, så jeg blir veldig overrasket om det forventes at dere skal kunne sammenligne språkene.

Kanskje ikke å sammenligne, men å kunne tolke og reflektere vil kanskje komme til nytte, samt å kunne bruke fagbegreper, antar jeg....

Å kunne sammenligne, tolke, reflektere og bruke fagbegreper er alltid bra. ;) Men jeg ville fokusert mer på språkhistorie enn grammatikken til nabospråkene.

Sant nok, men du må huske at språkhistorien er et emne som har blitt tatt opp som tema i andre eksamener, men jeg er fullt enig i at språkene til nabolandene ikke blir fullt så relevant. Jeg ville kanskje heller ha fokusert mer på retoriske appellformer... Vi får tross alt lov til å bruke SNL da  ;D

Jeg er norsklærer på 10. trinn, så jeg har svettet over tidligere eksamensoppgaver i ett år nå. ;) Så jeg vet hva som har vært oppe. Men resirkulering av tematikk er mer sannsynlig enn at dere måles i noe læreplanen ikke sier noe om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+4791523

Tror ikke det er det jeg vil tenke på akkurat nå, kjære deg  :)

 

Jeg tror nok det er ganske lurt å tenke på det, kjære deg; rettskrivingen din kan faktisk belønne deg med en karakter.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...