Gå til innhold

En hypotese om gjesping


Anbefalte innlegg

I de siste dagene har jeg tenkt mye på fenomenet gjesping. Mest fordi de snakket om det i programmet Kroppen din på TV2.

 

Jeg har hørt flere teorier om hvorfor man gjesper og om det smitter. Med litt googling fant jeg ut at gjesping er noe vi og andre dyr har gjort veldig veldig lenge.

 

Men jeg klarte ikke å finne noen teorier eller hypoteser som er lik den jeg har. Jeg fikk en liten åpenbaring etter jeg hadde tenkt på dette en stund.

 

Hva om gjesping er kroppen sin måte å si "Jeg er trøtt og sliten." Da tenker jeg lang tilbake i evolusjonen, da vi ikke hadde språk. En måte å formidle at kroppen ikke er klar til å jakte eller å forsvare familien. En del av det ubevisste kroppsspråket som automatisk sier i fra at kroppen trenger beskyttelse, av noen som ikke er like sliten.

 

Jeg vet ikke om dette er en dum tanke, eller om det har blitt forsket på før. Jeg er interessert i å lese eventuelle studier som har hatt dette som en hypotese.

 

Foster gjesper i magen bare etter 12 uker. Da frykter jeg at min hypotese ikke stemmer. Men hvis det skjer ubevisst og er en del av våre instinkter, så kanskje det gir mening likevel?

 

Jeg vil gjerne høre din mening :)

Endret av Newt32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...