Gå til innhold

Studere sivilingeniør eller ei?


Anbefalte innlegg

Er veldig usikker på om jeg skal velge å studere sivilingeniør eller gå for noe annet som farmasi eller bioteknologi. Er interessert i realfag og naturvitenskap generelt, gjerne noe som har med menneskekroppen å gjøre. Har gode karakterer i matte, men er ikke noe kjempefan av tall.

 

Noen som vil gi noen tips til hva man bør ha av genuin interesse for å studere til en sivilingeniørgrad? Bør man være glad i tall og beregninger?

Er det hovedsaklig matte og fysikk (beregninger og formler) som dominerer i studiet og som man bør mestre og like for å gjøre det bra? Mitt inntrykk er at det er mye fysikk og matte.. Selv kunne jeg tenkt å spesialisere meg i kjemi/bioteknologi, men lurer på om jeg bare skal gå for farmasi eller ren biotek.

 

Er redd jeg vil finne ut at ingeniør er noe jeg ikke ønsker å bli. Og nå som Norge sliter mtp oljen, vil framtidsutsiktene være usikre for sivilingeniørene i den bransjen kanskje(?)

 

En ting til. Hva slags arbeidsoppgaver gjør en ingeniør generelt? Mitt inntrykk er at det er mye tolkning og analyse av tall og data, rapportskriving, (programmering), behandling og vurdering av avvik i produksjoner, modelleringer, beregninger, rapportskriving osv. Stemmer det?

 

Setter stor pris på råd og innspill! :)

Endret av miley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sivilingeniører gjør alt du kan tenke deg, bortsett fra kjøre anleggsmaskiner/hamre og generelt håndverkerarbeid. 

 

Du trenger ikke være glad i tall og beregninger, men du kan ikke være analfabet når det kommer til dette i studiene. Etter studiene, er det mange sivilingeniører som knapt tar i en kalkulator. Jeg kjenner sivilingeniører som bare skriver rapporter, og jeg kjenner sivilingeniører som bare sitter og beregner. Jeg kjenner flere som har en eller annen form for lederstilling, hvor man har forlatt det faglige man hadde i studiene i daglige arbeidsoppgaver. Samtidig er den faglige tyngden veldig grei å ha når man leder andre med tilsvarende fagkunnskap.

 

Sivilingeniører gjør veldig mye variert - ettersom det er en generell betegnelse for alle med 5 årig teknologisk utdanning. 

 

Dette med matematikk er litt overhauset i forbindelse med ingeniørstudier. Ja, man har matematikk og jobber med tall, men det ligger stort sett i bunn som et fundament for utdannelsen. Selve spesialiseringen er fagspisset, med drypp av matematikk. Matten er ofte mye enklere i spesialiseringen enn i matematikkfordypningen man har før spesialisering. 

Lenke til kommentar

En ting til. Hva slags arbeidsoppgaver gjør en ingeniør generelt? Mitt inntrykk er at det er mye tolkning og analyse av tall og data, rapportskriving, (programmering), behandling og vurdering av avvik i produksjoner, modelleringer, beregninger, rapportskriving osv. Stemmer det?

 

Setter stor pris på råd og innspill! :)  

Veldig variert, men man kan vel si litt generelt at man prøver å løse problemer basert på vitenskap (og på komponenter som andre har laget som er basert på vitenskap).

 

Kanskje noe å vurdere: https://en.wikipedia.org/wiki/Biomedical_engineering

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...