Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Grafikkort bruk 99%, men lav temp og lav fps


Anbefalte innlegg

Specs:

i5 4690

MSI gtx 760 gaming twin frozr (N760 TF 2GD5/OC) 

  - Driver 365.10

8GB ram ddr3

MSI Z97 gaming 3 

Windows 10 pro

 

Jeg kjøpte et til 760 for å kjøre i SLI. Har ikke fått hovedkort som støtter SLI enda, derfor skulle jeg bare teste kortet med det hovedkortet jeg har nå. Alt fungerer fint, viser bilde, kjører på 1080p 144Hz osv.. men når jeg slår på et spill, går gpu-bruken opp til 99% med en gang, temperaturen på kortet er akkurat det samme, kanskje 1 grader opp. Jeg får også ekstremt dårlig fps, å endre grafikkinstillingene i spill har nesten ingenting å si, kanskje 5-6 fps forskjell. Det er heller ikke nøye hvilken spill jeg spiller, har prøvd flere, samme resultat. 

 

Dette er da det nye kortet, som jeg kjøpte brukt siden 700-serien ikke selges lenger. Det nye er akkurat det samme kortet som det jeg har alltid hatt. Det kortet jeg alltid har hatt fungerer uten noen problemer, så tenker at det kan muligens være hardware feil? Har prøvd flere drivere fra nvidia, både nytt og gammelt, ingen lykke der. Sjekket i biosen på "board explorer" eller noe der man kan se hva som er koblet i hovedkortet, der sto det akkurat det samme som det kortet jeg har fra før av. Begge kortene kommer også opp i enhetsbehandling og på nvidia kontrollpanel. Cpu-en ligger på normal bruk og temperatur. 

 

Noen som har peiling om hva som kan være feil med kortet?

 

Lastet ned GPU-Z og gjorde en sammenligning mellom kortene i spillet superhot, dette er ikke engang i spillet, bare i menyen, og det nye kortet brukte 99%. 

 

Linker til tekstfilene

 

Nye kortet:

http://www.filedropper.com/nye760

Kortet fra før av

http://www.filedropper.com/760frafrav

Endret av Ooooj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var en litt rart formulert tekst. Men hvis jeg forstod rett, så er det med det nye kortet du har problemer?

Ja det stemmer, det jeg har fra før av fungerer som det skal. På tekstfilene kan du se forskjellen mellom de to kortene på temperatur, viftehastighet osv... og hvor mye jeg bruker grafikkortet. Det nye går rett på 99% med en gang, det jeg har fra før av bruker bare 28-30%. Temperaturene og viftehastighet er akkurat det samme, men det er sikkert bare fordi det er bare i menyen på spillet, men ville bare vise forskjellen på bruken av kortene.

Lenke til kommentar

Skulle til å levere det tilbake, men plutselig så fungerte det. Har to kort siden jeg skal kjøre det i SLI, så lurer på om jeg faktisk kan ha byttet de om under testing. Installerte nytt hovedkort i dag for SLI, som da ikke fungerte (SLI-en). Derfor tenkte jeg at jeg skulle teste kortene hver for seg på nytt. Da så jeg at det ene kortet kjørte kun på 300mHz både under load og idle. Derfor har jeg fått så dårlig fps med det kortet. Men skjønner ikke hvorfor det låst på 300mHz. Noen måter å fikse dette på?

Lenke til kommentar

300Mhz er vel det det kjører på i 2D. Kan virke som et driver problem, at det ene kortet ikke får signal om å switche til 3dmode. Hadde selv 2stk gtx 670 i SLI. Og kan huske at jeg hadde et tilsvarende problem, men da var det begge kortene som ikke switchet over til 3d. og kjørte på ca 250 Mhz . Synes å huske at det var driver relatert. Bruk display driver uninstaller eller tilsvarende programm til å fjerne alt som er gpu driver relatert og innstaller driver på nytt. Sjekk også produsentens hjemmeside for oppdaterte skjermkort bios.

Lenke til kommentar

300Mhz er vel det det kjører på i 2D. Kan virke som et driver problem, at det ene kortet ikke får signal om å switche til 3dmode. Hadde selv 2stk gtx 670 i SLI. Og kan huske at jeg hadde et tilsvarende problem, men da var det begge kortene som ikke switchet over til 3d. og kjørte på ca 250 Mhz . Synes å huske at det var driver relatert. Bruk display driver uninstaller eller tilsvarende programm til å fjerne alt som er gpu driver relatert og innstaller driver på nytt. Sjekk også produsentens hjemmeside for oppdaterte skjermkort bios.

Prøvde dette manuellt og med det programmet, funket ikke. Brukte den nyeste driveren. Hvor finner jeg bios til skjermkortet? Prøvde å se på nvidia og google, men fant egentlig ingenting. Prøvde også å bytte pci slot, funket heller ikke. 

Lenke til kommentar

Tror dette egentlig har med Nvidia settingsa dine. Er en setting der hvor du må spesifikt velge at den skal bruke grafikkortet og ikke prosessoren til grafikkløsninger.

Hvor finner jeg den innstillingen? Har sett igjennom alt på nvidia kontroll panel, eneste instillingen jeg kan tenke meg har noe med det å gjøre er PhysX innstillingene. Har prøvd å velge PhysX til bare prosseroren og grafikkortet, ingen forskjell.

Lenke til kommentar

Har du sjekket 3d innstilliger i nvidia kontroll panelet. der er det en innstilling som heter strømstyring. hos meg står den på adaptiv. hvilken innstilling står denne på hos deg?. Jeg ville prøvd å sette denne til "ønsker masimal ytelseW"

Ja, har prøvd denne i både maksimal ytelse, og adaptiv. Dette ga ingen effekt, grafikkortet er fortsatt fast på 400mHz under load.

 

Dette kortet var også slik på det forrige hovedkortet jeg hadde, før jeg byttet hovedkort for SLI. Og jeg har en eksakt lik grafikkort, til og med samme bios versjon nå. Og det andre kortet fungerer perfekt, og husker ikke eksakt, men går over 1000mHZ. Så jeg tror jeg bare konkluderer dette med hardware feil. Har prøvd alt av forslag, både her og generelt på nettet, ingenting fungerer.

Endret av Ooooj
Lenke til kommentar

Har du prøvd å reinstallere windows på nytt. Da får du fjernet gammelt "dritt" (drivere som henger igjen, innstilliger osv), Når ingenting annet virker er ofte dette løsningen. Tar litt tid, men er som regel verd slitet.

Prøvde dette i dag, ga ingen lykke der. Brukte nyeste drivere, og gjorde alt som har blitt anbefalt på nytt igjen, fremdeles ingen forbedring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...