Gå til innhold

Over til Linux Mandrake!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har bestemt meg: Jeg skifter over til Linux Mandrake 9.2.

Jeg har lastet ned alle 3 cdene, og har brent dem på CD.

Så til spørsmåla:

Hvor finner jeg en norsk guide til instalering?

Hva trenger jeg å gjøre, før jeg setter i cden?

Annet jeg må huske på?

Finnes det norsk versjon av Linux Mandrake 9.2?

Går Mandrake tregt på 1.3 GHZ (AMD Athlon) og 384 MB (snart over til 768 og 2.2 GHZ, går det tregt da?)

 

Jeg har norsk versjon av Win XP.

 

Takker for all hjelp. Vennlist ikke send komentarer som ikke har med saken å gjøre!

 

Vennlig Hilsen Meg.

Endret av tarantellos2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) tror ikke det finnes norsk installasjons guide men ...engelske er der ute. Men, helt ærlig, installere er mdk 9.2 er ikke spesielt vanskelig, eneste du burde være litt obs på er partisjonering, samt å få med developers tools....

 

2)les om partisjonering, og bestem deg for hvordan du vil ha systemet ditt.

 

3) Mdk 9.2 kommer som norsk, dette bestemmer du ved installasjon, dog språket er så som så til tider hehe

 

4) blir nok ikke den raskeste revoleren i vesten men burde gå greit, spes om du klarer å kjøre winxp på den

Lenke til kommentar

Hvor finner jeg en norsk guide til instalering?

http://home.online.no/~steiaske/mandrake.htm

Denne guiden hadde en bråte skrive- og faktafeil, men den bør funke som guide til install. Det er sikkert mulig å lete opp en bedre utgave med google, men det gidder jeg ikke akkurat nå. Bruk fornuften mens du holder på, det er ikke veldig vanskelig.

Hva trenger jeg å gjøre, før jeg setter i cden?

Sørg for at cdrom står som første bootdevice i BIOS (bios kan du normalt få opp med f12 eller delete under oppstart). Ikke egentlig nødvendig å sjekke dette hvis det virker uansett, prøv å legg i cden og boot.

Finnes det norsk versjon av Linux Mandrake 9.2?

Ja, du kan velge norsk språk under install.

Går Mandrake tregt på 1.3 GHZ (AMD Athlon) og 384 MB (snart over til 768 og 2.2 GHZ, går det tregt da?)

Selve Mandrake går nok skjeldent treigt, det som kan gå sakte er det grafiske grensesnittet (desktop enviroment eller windowmanager). KDE er standard i mandrake, det burde gå helt akseptabelt.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Takker for de fine svara deres!

Er den mer stabil enn Windows?

 

Jeg har en hardisk på 40 GB, og jeg kan ikke en smule av partisjonering.

Må jeg partisjonere?

Kan jeg slette alle filer/programmer som er tilgjenlig på nettet/brenne på CD, og formatere disken, og instalere Linux da?

 

Redigert: glemte å spørre om noe!

Endret av tarantellos2
Lenke til kommentar
Vil nok tru at den er mer stabil enn Windows ja, men hovedmålet med Linux på desktop er vel for det første å komme seg ut av MS sine grådige klør, i tillegg til at (etter min mening) Linux på de områder _jeg_ bruker er bedre enn Windows.

Grunnen min til å bruke *nix er at det er så mye mer fleksibelt med tanke på f.eks. desktop enviroment og oppsett. Du kan fikse på det meste hvis du tar deg tiden til det, og hvis jeg går inn for at noe skal virke, så fungerer det etter 24 timer med tukling :D

Lenke til kommentar
jeg har 35 giB ledig på windows partisjon

Burde vel gå greit å installere mandrake da, siden den som nevnt har resize funksjon. Det kan være en ide å defragmentere NTFS-disken under windows først, slik at du får ledig plass på "slutten" av NTFS-disken. Under mandrake installeringen "resizer" du ntfs-disken, og legger inn ext3-filsystem på den nye partisjonen.

Lenke til kommentar

Å partisjonere i mandrake er fantastisk enkelt, bare pass på å IKKE slett "/dev/hda1" (NTFS partisjon.) Hvis du har 35 GB ledig bør du defragmentere disken og bruke diskdrake til å gjøre den 30-34 GB mindre (just in case). Pass også på å velge alle pakkene under "Developers" eller lignende, da det meste av dette kreves for å installere programmer. Les ellers urpmi-FAQ'en min i den berømte FAQ-tråden.

 

PS: De såkalte "newbie" distoene er ikke godt for mer enn å finne ut åssen man gjør ting som å installere programvare, og å finne sine favorittprogrammer. Når du har gjort dette bør du prøve noe annent ;)

 

Lykke til :D

 

~iCrap

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...